Citat:
Ursprungligen postat av
leading
Jag tor inte att introverta och blyga killar är harmoniska, eftersom de får lida en del utav att de är på detta sätt.
Du har nog en social men tillbakalutad kille. Inte en introvert.
Du förstår uppenbarligen inte vad introversion är eftersom du skriver någonting sånt där. Att vara introvert är ett grundläggande personlighetsdrag vars bas är att man hämtar energi i ensamheten och lugnet (möjligen också i den allra närmaste familjen på 1-4 personer eller så). Till skillnad från den extoverte som hämtar energi i samvaron med och bland andra människor. En introvert person behöver inte alls vara blyg eller sakna sociala skills, tvärtom. Det finns introverta som du aldrig skulle tro eller förstå om du träffade dem att de är introverta.
Det är troligt att blyga personer oftare är introverta, men det kan också vara en egentligen mer extrovert person som fått törnar av livet från liten ålder och därför blivit osäker i samvaron med andra.
Många personer är givetvis också en kombo. Själv har jag det. Jag måste hämta kraft i ensamheten - något annat funkar inte. Men efter ett tag i den börjar jag längta starkt efter att umgås.
Att vara blyg är ett socialt hinder, det behöver vi däremot inte tjafsa om. Svårt blyga hindras i livet eftersom de inte vågar ta initiativ eller hålla sig framme i lägen där man behöver hålla sig framme. Men det är alltså blygheten som är det främsta hindret. Att vara introvert är kanske ett hinder för den som vill ragga brudar på löpande band, men inte när det gäller att träffa någon mer seriös. Givet att man har andra egenskaper som attraherar förstås. Men det gäller ju i grunden samma för den sociale och utåtriktade.