• 1
  • 2
2020-03-01, 00:39
Medlem
bithaxs avatar
Har en sambo som flyttat in i min bostad.
Det är alltså en bostad som är min och som jag äger sedan tidigare.

Nu när jag ansökte om att flytta mitt bolån så vill banken att sambon ska skriva på pantbrevet fast hon är varken ägare eller låntagare.

Vad är detta för ny-feminism, ska hon på nått sätt få juridisk rätt till MINA miljoner eller vad är det frågan om? Kan jag inte längre flytta lånet på min egen jävla bostad?
Senast redigerad av bithax 2020-03-01 kl. 00:44.
Citera
2020-03-01, 00:47
Medlem
Peyzs avatar
Att du inte ringer banken å hör med dom innan du flippar?
Citera
2020-03-01, 01:05
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Att du inte ringer banken å hör med dom innan du flippar?

Banken är stängd på lördag kväll, och ni experter har ju öppet.
Citera
2020-03-01, 01:06
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Nu när jag ansökte om att flytta mitt bolån så vill banken att sambon ska skriva på pantbrevet fast hon är varken ägare eller låntagare.

Vad är detta för ny-feminism, ska hon på nått sätt få juridisk rätt till MINA miljoner eller vad är det frågan om? Kan jag inte längre flytta lånet på min egen jävla bostad?

Men det har hon ju? Rätt till din bostad nu det vill säga.

Edit: Jag verkar ha fel. Du får kolla med någon som kan det bättre. Jag är dock rätt säker på att bostaden kan bli hennes om ni får barn.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-03-01 kl. 01:16.
Citera
2020-03-01, 01:14
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Banken är stängd på lördag kväll, och ni experter har ju öppet.

Har svårt att tro att sambosamtycke är ett krav. Är nog bara någon form av incheckning. Det ska nog inte vara några bekymmer iallafall. Det är din bostad. Lugn
Citera
2020-03-01, 01:15
Medlem
Citat:

Sambolagen reglerar detta.
Hon är inte ägare eller låntagare - men boende.
Om bådas namn finns på pantbreven så kan inte den ene bestämma sig för att inteckna bostaden och plocka ut pengar. Det är alltså ett skydd för de boende att ha kvar bostaden. Om hon är din sambo så är det ju hennes bostad även om hon inte äger de fysiska väggarna...
Jag är inte helt nöjd med den bestämmelsen, men sånt är livet...
Citera
2020-03-01, 01:56
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Sambolagen reglerar detta.
Hon är inte ägare eller låntagare - men boende.
Om bådas namn finns på pantbreven så kan inte den ene bestämma sig för att inteckna bostaden och plocka ut pengar. Det är alltså ett skydd för de boende att ha kvar bostaden. Om hon är din sambo så är det ju hennes bostad även om hon inte äger de fysiska väggarna...
Jag är inte helt nöjd med den bestämmelsen, men sånt är livet...

Grejen är ju att hennes namn inte står på pantbrevet idag, men det ska alltså börja göra det bara för att jag flyttar lånet?
Citera
2020-03-01, 02:35
Medlem
Kan det vara så att du inte längre anses som säkerhet för lånet? Har du höjt lånet eller har värdet sjunkit, kanske båda? Eller så vill de bara ha mera säkerhet om det går. Lånet är en sak och ägandet en annan. Skaffar ni barn och bryter så lär bostaden följa barnet oavsett ägare.
Citera
2020-03-01, 08:20
Medlem
Är du säker på att hon verkligen står med som pantsättare?

Är det inte bara en underskrift att hon känner till pantsättningen, då hon bor i lägenheten? Skulle tro att det är mer troligt.

Har inget med feminism att göra, hade varit samma åt andra hållet. Men antar att ni skrivit samboavtal?
Senast redigerad av MidgetMolester 2020-03-01 kl. 08:21. Anledning: Tillägg
Citera
2020-03-01, 09:59
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan det vara så att du inte längre anses som säkerhet för lånet? Har du höjt lånet eller har värdet sjunkit, kanske båda? Eller så vill de bara ha mera säkerhet om det går. Lånet är en sak och ägandet en annan. Skaffar ni barn och bryter så lär bostaden följa barnet oavsett ägare.

Nä du, har han köpt lägenheten innan dom blev tillsammans är det hans om dom bara är sambos. Hade dom köpt den tillsammans så hade den tillfallit den som ”har störst behov” av den om dom inte kan enas om delningen. Men som det är nu är den hans och det kan inte sambolagen ändra.
Citera
2020-03-01, 10:39
Medlem
Tror detta stämmer men banken orkar väl inte skilja på köp och flytt av lån. Eller så var det fel att ange sambo
Citera
2020-03-01, 11:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Banken brukar vilja det på grund av okunskap. För dig har det ingen juridisk betydelse.

Vad menar du med "skriva på pantbrev"?
Pantförskriva existerande pantbrev eller ta ut nya?

Länken nedan gäller samboegendom:

https://lawline.se/answers/sambos-samtycke-vid-pantbrev

"Det finns alltså ett hinder att inteckna fastigheten utan sambos samtycke men det finns inget krav på samtycke för pantsättning av pantbrev. Ett samtycke är alltså enbart knuten till inteckningen och inte själva pantsättningen."

Lite OT
Jag rekommenderar starkt att ni skriver ett samboavtal.
Senast redigerad av trottwell 2020-03-01 kl. 12:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in