2020-02-29, 19:38
Medlem
diskretpunkts avatar
En intressant sak som hände förr förra veckan var en klasskompis till min lillebror som bor i förorten, och blev bestulen på sin moped. Han hade bland annat med min bror och deras gemensamma vänner diskuterat att dom skulle göra en polisanmälan mot stölden, varpå en gemensam vän till min bror och brottsoffret hade sagt: "du kommer ju ifrån en förort, då får man inte gola (dvs göra polisanmälan)".
Ska sägas att killen som fick moppen stulen hade trimmat mopeden (olagligt), och anses därför av en del på skolan som kriminell person.
Hur fungerar detta, får han anmäla eller inte? Diskutera!!
Citera
2020-02-29, 19:41
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
En intressant sak som hände förr förra veckan var en klasskompis till min lillebror som bor i förorten, och blev bestulen på sin moped. Han hade bland annat med min bror och deras gemensamma vänner diskuterat att dom skulle göra en polisanmälan mot stölden, varpå en gemensam vän till min bror och brottsoffret hade sagt: "du kommer ju ifrån en förort, då får man inte gola (dvs göra polisanmälan)".
Ska sägas att killen som fick moppen stulen hade trimmat mopeden (olagligt), och anses därför av en del på skolan som kriminell person.

Man behöver tackla problemet som grupp. Samhället som lever i förorterna kan inte vika undan för de kriminella. Då ska man agera tillsammans och visa att man inte är rädd. Exempelvis, flera vardagliga människor från förorten kan sätta sig på den lokala grillen där de kriminella hänger och sitta där hela dagen och stirra ut de kriminella. Det kan få effekt.
Citera
2020-02-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt

Då skall man från orten inte sno från andra från orten - luktar främmande fågel-kriminalitet
Citera
2020-02-29, 19:46
Medlem
HermaeusMoras avatar
Själv förstår jag mig inte på folk som kallar andra människor för golare när dom anmäler brott.
I mina ögon är det blattar och hobbyblattar som håller på med det, sen var det ju inte din bror som fick mopeden stulen så han behöver ju inte tänka på det. Vill ägaren anmäla så får han ju göra det utan någon påverkan av dom andra.
Citera
2020-02-29, 19:49
Medlem
stahlhelm1916s avatar
han ska definitivt anmäla.
saken är att ingenting kommer bli bättre annars

det krävs en förändring för att få en förändring
Citera
2020-02-29, 20:00
Medlem
Tripportreats avatar
Att göra en polisanmälan som oskyldigt brottsoffer är inte att gola, att gola är att som medbrottsling ange någon annan.

Självklart är det motiverat att göra en anmälan, sen är ju tyvärr frågan vad det kan leda till för konsekvenser från ortenkillarna. Det är dock viktigt att sätta ner foten mot asen.

//Tripportreat
Citera
2020-02-29, 20:02
Medlem
som att dessa små snorvalpar har något att säga till om. Stryk ska dom ha, inget annat.
Citera
2020-02-29, 20:02
Medlem
Tripportreats avatar
Din brors vänner är förövrigt idioter, men det är de flesta i den åldern.

//Tripportreat
Citera
2020-02-29, 20:30
Medlem
Det intressanat är - Sanningen Är Farlig
o invandrare verkar vara extremt rädda för sanningen
Citera
2020-02-29, 20:55
Medlem
borrizs avatar
Vuxna människor som sitter på kåken golar.
Småungar i förorten golar inte. Eftersom det är hans egen moped och han knappast kan få ut någonting på stöldförsäkringen utan polisanmälan, så har han all rätt i världen att polisanmäla.
Citera
2020-02-29, 21:35
Medlem
Klart han ska anmäla, polisen kommer att rycka ut med blåljus och hitta mopeden direkt, inom en halvtimme har han fått den tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in