2020-02-29, 14:47
Medlem
Hej!

Skulle formatera min faders dator, det var viktigt att hans musik pü 10gb inte skulle försvinna, jag förde över allt pü en USB-Sticka.

Efter formateringen och installationen av Windows 7 sü lyckas jag inte föra över filerna till datorn, jag har inte "behörighet" att flytta pü filerna.

Har provat det mesta youtube har att erbjuda men inget verkar fungera.

Nagon som vet hur man gar till väga för att öppna upp krypteringen? Vore sjukt grymt om nügon kunde hjälpa mig!

Tack pü förhand
Citera
2020-02-29, 15:04
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modzent1
Hej!

Skulle formatera min faders dator, det var viktigt att hans musik pü 10gb inte skulle försvinna, jag förde över allt pü en USB-Sticka.

Efter formateringen och installationen av Windows 7 sü lyckas jag inte föra över filerna till datorn, jag har inte "behörighet" att flytta pü filerna.

Har provat det mesta youtube har att erbjuda men inget verkar fungera.

Nagon som vet hur man gar till väga för att öppna upp krypteringen? Vore sjukt grymt om nügon kunde hjälpa mig!

Tack pü förhand

Öppna Den här datorn, högerklicka på USB-minnet och välj Egenskaper.
Välj fliken Säkerhet och sen knappen Redigera under rutan med Grupp- eller användarnamn.
I rutan som kommer upp trycker du på knappen Lägg Till under rutan Grupp- eller användarnamn.
I rutan som kommer upp skriver du användarnamnet du är inloggad på i datorn, vad det nu kan tänkas vara, t.ex. Daniel. Tryck sen på knappen Kontrollera namn till höger, då ska det fyllas i datornamn framför användarnamnet du skrev nyss. Typ; DATOR-S8HK8SGU\Daniel.
Tryck därefter på OK. I rutan som nu är kvar kryssar du i Fullständig behörighet i rutan Behörigheter för Daniel. Tryck sen på OK två gånger till i de rutor som är kvar, sen ska det förhoppningsvis fungera.
Citera
2020-02-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Öppna Den här datorn, högerklicka på USB-minnet och välj Egenskaper.
Välj fliken Säkerhet och sen knappen Redigera under rutan med Grupp- eller användarnamn.
I rutan som kommer upp trycker du på knappen Lägg Till under rutan Grupp- eller användarnamn.
I rutan som kommer upp skriver du användarnamnet du är inloggad på i datorn, vad det nu kan tänkas vara, t.ex. Daniel. Tryck sen på knappen Kontrollera namn till höger, då ska det fyllas i datornamn framför användarnamnet du skrev nyss. Typ; DATOR-S8HK8SGU\Daniel.
Tryck därefter på OK. I rutan som nu är kvar kryssar du i Fullständig behörighet i rutan Behörigheter för Daniel. Tryck sen på OK två gånger till i de rutor som är kvar, sen ska det förhoppningsvis fungera.

Tack för svar, har provat detta flera günger men utan nügon framgüng alls!

Kommer upp en ruta där det stür "Access denied"
Citera
2020-02-29, 15:30
Medlem
Testa ändra Ägare på filerna/mapparna.

Btw, har han ingen D: partition/disk som du hade kunnat föra över allt på istället för till en USB?
Citera
2020-02-29, 15:36
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Tack för svar, har provat detta flera günger men utan nügon framgüng alls!

Kommer upp en ruta där det stür "Access denied"
Är removable storage inställd på Read Only?

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\StorageDevicePolicies

Prova med WriteProtect inställd på noll (0).

Dyker enheten upp i diskpart? Vilket format?

”Krypterad”, vad krypterade du med?
Det känns spontant som att du inte har krypterat någonting alls.

Prova att använda en annan usb-sticka och se om du kan använda den, sen kan du eventuellt prova att öppna usb-stickans innehåll i linux istället.
Citera
2020-03-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Är removable storage inställd på Read Only?

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\StorageDevicePolicies

Prova med WriteProtect inställd på noll (0).

Dyker enheten upp i diskpart? Vilket format?

”Krypterad”, vad krypterade du med?
Det känns spontant som att du inte har krypterat någonting alls.

Prova att använda en annan usb-sticka och se om du kan använda den, sen kan du eventuellt prova att öppna usb-stickans innehåll i linux istället.

Nej, är inte inställd read only.

USB-enheten är formaterad till NTFS.
Jag hade lite gammalt skit i USB, dem kan jag flytta runt pü men inte just den här mappen som jag senast lade till.

Jag krypterade inte med nügot, men i egenskaper är "krypterad" fliken ikryssad.
Citera
2020-03-01, 13:29
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2020-03-01, 15:25
Medlem
Citat:
USB-enheten är formaterad till NTFS.

Där har du förklaringen. Du har kopierat filer från ett NTFS-filsystem till ett annat och behållit säkerhet för filerna.

Så vitt jag vet kan du inte dekryptera filerna utan innehåll från installationen du redan formaterat och skrivit över.

Bara att ladda ner musiken till din pappa igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in