Citat:
Ursprungligen postat av
shkval
Helt klart är jag beroende av nåt missbruk och skadebeteende. Vet inte vad det grundar sig i men det är systematiska fel och ser man affärshistoriken så kan man tro att jag är allergisk mot vinster.
Jag har en paus och kommer inte handla på ett tag. Ett alternativ är att köpa fonder och sluta med det här helt. Måmadsspara i fonder, vips har det gått 5 år och fonderna upp 100 % eller nåt. Jag kan månadsspara omkring 11k.
Mycket av det där ligger i ens personlighet, det behöver inte vara något fel på dig egentligen.
Men man kan även bli "beroende" av de kickar som en snabb vinst ger, och det adrenalin som risktagandet ger. Det var där jag tänkte spelberoende.
Jag har handlat på börsen i snart 30 år. Men jag har alltid haft en risk aversion och det har jag även i andra sammanhang. Det har gjort att jag avhållit mig från de mer extrema placeringarna.
Rädsla för att förlora då... i förhållanden till girigheten där man mest fokusera på vad man kan vinna. Snabba och enkla cash.
Skall man kunna tjäna pengar snabbt på börsen är man tvungen att ta motsvarande risk. Har man alltför hög riskaversion sätter man ju pengarna på räntekonto, och det är inte heller helt sunt, men mer accepterat socialt. På räntekontot idag tappar man mot inflation och på lång sikt går man miste om en "given" vinst som börsen normalt ger över tid.
Börspsykologi är intressant och jag har försökt lära mig hur jag själv funkar. Jag har märkt att när det gått bra har jag typiskt börjat med impulsdriven handel där jag inte gjort hemläxan och läst på om bolagen. Då börjar jag handla på ett sätt jag normalt inte gör.
Och tvärtom.. när det gått dåligt blir jag skotträdd och börjar samla på mig stora likvider som får stå i ISK:en... då beter jag mig heller inte rationellt.
Det finns en hel del på nätet om både börspsykologi och spelberoende. Men om du normalt sett inte är spelberoende på andra sätt så kanske du bara måste lära dig hur du funkar och hitta en rimligare risknivå.
Men ta en paus och tugga i dig detta sura äpplet. Låt verkligheten komma ifatt dig och hantera den.
När du är redo att gå vidare... skapa en ny tråd vet jag.