2020-03-07, 02:05
Medlem
MrLevaLivets avatar
Suger men låter ju ändå som att du ännu icke satt dig helt i skiten, så mitt råd är att ta förlusten mentalt som en livsläxa. Börja sedan spara långsiktigt i fonder istället. T ex någon global, någon klimat, någon teknik, någon småbolag etc. Typ 2k i varje. Du skriver att du kan sätta av en riktigt fin summa i månadsspar. Finns ju en jäkla risk nu att du kör på med hävstänger och lån, hamnar så mycket back att du hamnar i en sådan djup grop så att du förstör dig på riktigt så att säga. Lycka till!
Citera
2020-03-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Lysande råd till dej Ts. lägg din tid till att leva-res osv,
Man kan ju både investera, resa och leva, kan du inte det på din inkomst så byt jobb eller köp dig inkomster.
Citera
2020-03-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shkval
Helt klart är jag beroende av nåt missbruk och skadebeteende. Vet inte vad det grundar sig i men det är systematiska fel och ser man affärshistoriken så kan man tro att jag är allergisk mot vinster.

Jag har en paus och kommer inte handla på ett tag. Ett alternativ är att köpa fonder och sluta med det här helt. Måmadsspara i fonder, vips har det gått 5 år och fonderna upp 100 % eller nåt. Jag kan månadsspara omkring 11k.

Mycket av det där ligger i ens personlighet, det behöver inte vara något fel på dig egentligen.

Men man kan även bli "beroende" av de kickar som en snabb vinst ger, och det adrenalin som risktagandet ger. Det var där jag tänkte spelberoende.

Jag har handlat på börsen i snart 30 år. Men jag har alltid haft en risk aversion och det har jag även i andra sammanhang. Det har gjort att jag avhållit mig från de mer extrema placeringarna.

Rädsla för att förlora då... i förhållanden till girigheten där man mest fokusera på vad man kan vinna. Snabba och enkla cash.

Skall man kunna tjäna pengar snabbt på börsen är man tvungen att ta motsvarande risk. Har man alltför hög riskaversion sätter man ju pengarna på räntekonto, och det är inte heller helt sunt, men mer accepterat socialt. På räntekontot idag tappar man mot inflation och på lång sikt går man miste om en "given" vinst som börsen normalt ger över tid.

Börspsykologi är intressant och jag har försökt lära mig hur jag själv funkar. Jag har märkt att när det gått bra har jag typiskt börjat med impulsdriven handel där jag inte gjort hemläxan och läst på om bolagen. Då börjar jag handla på ett sätt jag normalt inte gör.

Och tvärtom.. när det gått dåligt blir jag skotträdd och börjar samla på mig stora likvider som får stå i ISK:en... då beter jag mig heller inte rationellt.

Det finns en hel del på nätet om både börspsykologi och spelberoende. Men om du normalt sett inte är spelberoende på andra sätt så kanske du bara måste lära dig hur du funkar och hitta en rimligare risknivå.

Men ta en paus och tugga i dig detta sura äpplet. Låt verkligheten komma ifatt dig och hantera den.

När du är redo att gå vidare... skapa en ny tråd vet jag.
Citera
2020-03-09, 20:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Småbolag har aldrig varit intressant för mig. Jag har alltid hållit mig till atora bomag med hävstång och viss belåning, ofta har det utvecklats bra fram tills nedgångarna börjat.

Bolag som de i omxs30 eller dow jones, stora bolag i nasdaq är väl bra. De genererar intäkter och är relativt stabila.

Hävstång och belåning!
Där har du receptet till ditt misslyckande!
Hoppas du inte skuldsatt dig bara!

På totalen ligger min förvaltning på plus men vissa aktier har gått ner och aldrig repat sig!

Köpte du bara ett bolag? Köp flera nästa gång!

Det kommer naturligtvis en uppgång efter coronaraset! Haka på uppåt då! Belåning och hävstänger kan löna sig men är som du vet en risk!
Citera
2020-03-10, 02:05
Medlem
kato85s avatar
Att belåna sig i aktier och köpa optioner eller andra riska instrument är riskabelt och oftast bara förlorare gör detta, många slutar sina liv med ett rep, medicin eller hagelbössan.

Andra börjar begå brott, John Ausonius rånade banker och mördade flera svarta invandrare innan han åkte fast, Christer Andersson förlorade allt 27 Februari 1986 på grund av höjningen av aktieskatten och sköt därför Palme i ryggen kvällen efteråt efter sin kvällstur på konditoriet vid Sveavägen, och sköt sig senare i magen med jaktgevär 2008 när snuten ringde på.

Som sagt, de flesta som sysslar med gambling slutar som förlorare på ett eller annat sätt.
Citera
2020-03-10, 16:18
Medlem
Citat:
Har förlorat STORT. Nere på 5-siffrigt och vill nu ha tips på hur jag ska vända detta debakel.

Köp S&P 500 eller Nasdaq 100 BULL certifikat med högsta hävstången du hittar, bara gör det, nu, idag, omedelbart.
Citera
2020-03-12, 00:05
Medlem
standardsvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Att belåna sig i aktier och köpa optioner eller andra riska instrument är riskabelt och oftast bara förlorare gör detta, många slutar sina liv med ett rep, medicin eller hagelbössan.

Andra börjar begå brott, John Ausonius rånade banker och mördade flera svarta invandrare innan han åkte fast, Christer Andersson förlorade allt 27 Februari 1986 på grund av höjningen av aktieskatten och sköt därför Palme i ryggen kvällen efteråt efter sin kvällstur på konditoriet vid Sveavägen, och sköt sig senare i magen med jaktgevär 2008 när snuten ringde på.

Som sagt, de flesta som sysslar med gambling slutar som förlorare på ett eller annat sätt.
Vill bara göra dig uppmärksam på att det enbart var en jävla invandrare som dog.

Gällande trådstarten. En riskabel men fullt möjlig strategi är att du börjar med cfd-handel.
Vi kommer fortsätta ner. Men att handla omxs30 kostar inget courtage på ett cfd-konto så du kan fylla på positionen hela vägen ner ifall du inte går in med allt kapital omgående. Köp på dig fler positioner hela tiden börsen rasar. När det sedan vänder så får du ha is i magen och ligga kvar eller successivt plocka in vinst.

Jag har gjort så fast jag har kortat istället. Men kommer vi närma oss minus 35% så kommer jag gå lång och fylla på kontinuerligt och planera för att kunna köpa på mig positioner ner till -50%.
Citera
2020-03-12, 18:01
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bln
Köp S&P 500 eller Nasdaq 100 BULL certifikat med högsta hävstången du hittar, bara gör det, nu, idag, omedelbart.

dumme fan
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in