2020-02-29, 21:13
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shkval
Tack, vad avgör när du kliver in och ut? Om du vill avslöja lite om vad du baserar dina köp och sälj på.

Vad tror du om mini futures och certifikat förresten? Är de produkterna ens något att ha? Vissa mini futures har tiotals miljoner i omsättning så tydligen är de populära. Med Morgan Stanleys hävstångsprodukter kan man hamdla gratis och på summor mellan 50-100k är courtaget ganska högt om jag ska handla frekvent. Tanken är att handla med två gånger hävstång på längre sikt och månadsspara i någo bra aktiefond i DJIA.

Märks att du har gedigen kunskap om aktiehandel. Själv har jag ägnat mig åt aktiehandel för länge för att förlora som jag gör. Men tyvärr är jag i vissa stunder nervig av mig vilket är förödande för att klara sig på börsen

Vet du någon bra högriskfond i USA? Själv tror jag att börsen fort kommer återhämta sig och vill då ha placeringar i USA i NASDAQ och DJIA genom dollarnoterade fonder, tror förstås på mer kronförsvagning.

Andel summa som jag kan spara per månad är cirka 10k, vilket bör anses vara en ansenlig summa att köpa fonder för.

Om jag tänker för mycket går det sämre så jag kör på känsla. Nu är det en sanning med modifikation för givetvis är det undermedvetet en sorts teknisk analys. Det är all tid man tvingades räkna derivator och andra derivator i skolan och universitet som spökar.

När jag började leka runt med daytrading gjorde jag tvärtom mot vad man ska göra. Jag köpte när det gick upp och därmed timeade jag ofta lokala maxipunkter. Alltså jag köpte dyrt och det är nog det vanligaste nybörjarmisstaget. Hade det inte varit för att jag haft rätt om den underliggande trenden hade jag gått med minus och förmodligen aldrig mer daytradat. Man måste ofta gissa den underliggande trenden för man har ju inte facit i realtid men det märks rätt fort på ens position. Går den över i rött ligger du fel.

Vill du öva så vet jag att det finns trading siter där man kan få testkonton och handla monopolpengar gratis. Nu vill jag betona att det är en stor skillnad att handla riktiga pengar mot låtsaspengar. I alla fall för mig. Satsa aldrig mer än du är beredd att förlora. När jag satsar mer än min risktolerans blir jag nervös, otålig och gör korkade saker.

De instrument jag brukar använda är certifikat med hög hävstång. Jag handlar även vanliga aktier i small cap och ett fåtal gånger storbolag runt rapportdags. Jag minns faktiskt inte varför jag valde certifikat men Avanza begränsar tillgången till vissa finansiella instrument om man har värdepapperslån. Jag har inget courtage när jag handlar dessa certifikat enbart spread och en avgift. Tror det finns en tråd om olika instrument med hävstång.

När det gäller fonder bör du fråga någon annan. Jag har enbart en USA fond och den suger balle. Jag vill dock slå ett slag för svenska småbolagsfonder eller småbolag generellt. De är mer riskfyllda än andra fonder men det betyder också att de oftast ger bättre avkastning på längre sikt.
Citera
2020-02-29, 21:19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Ett tips är att köpa bolag som faktisk generar intäkter. Många köper bolag som kanske blir uppköpta eller kanske får en order från Google. Men det är förhoppningsbolag som lika gärna kan konka. Har man en högre summa är det bättre att hålla sig till bolag som drar in pengar och har en vettig produkt.

Så väldigt sant.
Citera
2020-03-01, 22:06
Medlem
Citat:
Hur illa gick det för dig och hur lång tid tog det för att tjäna tillbaka? Hur gammal var du när du klantade dig? (Om du vill säga).

För flera år sedan förlorade jag hela tiden på att korta index. Vid en snabb uträkning av affärerna insåg jag att 85 % av affärerna var kortningar. Och det är med andra ord väldigt dumt att korta. Rasen kommer visserligen fort men tajmingen är i det närmaste omöjlig. Jag vill gärna använda hävstång för det krävs en bit över 2000 % för att tjäna tillbaka pengarna och det handlar inte om mycket pengar längre.

Angående fonder så vill jag gärna investera i högriskfonder i dow jones som är noterade i dollar. Finns det? Någon som har tips?

Ja, ligga kort gillar inte jag heller... för det mesta går ju börsen upp, så varför inte satsa på det långsiktigt?

Jag läser dina inlägg och du har en extremt hög riskaptit. Och nu vill du vinna tillbaka vad du förlorat....

Har du funderat på om du är spelberoende?

Jag skulle absolut ta paus från detta och göra något annat. Skaffa distans till situationen. Tumultet på börsen just nu är ett bra tillfälle att sitta på läktaren och käka popcorn.

Skrivet i alla välmening!!
Citera
2020-03-02, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, ligga kort gillar inte jag heller... för det mesta går ju börsen upp, så varför inte satsa på det långsiktigt?

Jag läser dina inlägg och du har en extremt hög riskaptit. Och nu vill du vinna tillbaka vad du förlorat....

Har du funderat på om du är spelberoende?

Jag skulle absolut ta paus från detta och göra något annat. Skaffa distans till situationen. Tumultet på börsen just nu är ett bra tillfälle att sitta på läktaren och käka popcorn.

Skrivet i alla välmening!!
Helt klart är jag beroende av nåt missbruk och skadebeteende. Vet inte vad det grundar sig i men det är systematiska fel och ser man affärshistoriken så kan man tro att jag är allergisk mot vinster.

Jag har en paus och kommer inte handla på ett tag. Ett alternativ är att köpa fonder och sluta med det här helt. Måmadsspara i fonder, vips har det gått 5 år och fonderna upp 100 % eller nåt. Jag kan månadsspara omkring 11k.
Citera
2020-03-02, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Ett tips är att köpa bolag som faktisk generar intäkter. Många köper bolag som kanske blir uppköpta eller kanske får en order från Google. Men det är förhoppningsbolag som lika gärna kan konka. Har man en högre summa är det bättre att hålla sig till bolag som drar in pengar och har en vettig produkt.
Köp i tider med uppgång och sälj i tider med nedgång. Även små bolag som tjänar bra med pengar kan tappa halva värdet när börsen går ner. Så det gäller o ha is i magen. Följ folk på tuben som kan något om ekonomi så kan man få en hint om när insiders börjar köpa och när makrogrejer går åt rätt håll.
Småbolag har aldrig varit intressant för mig. Jag har alltid hållit mig till atora bomag med hävstång och viss belåning, ofta har det utvecklats bra fram tills nedgångarna börjat.

Bolag som de i omxs30 eller dow jones, stora bolag i nasdaq är väl bra. De genererar intäkter och är relativt stabila.
Citera
2020-03-02, 07:17
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
5 %, matematiskt är det en omöjlighet. Behövs tid, tålamod och tur. Jag hade belåning och hävstång och det gick fruktansvärt bra innan kraschen började.
Du skulle sålt på toppen.
Citera
2020-03-02, 07:37
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Hur illa gick det för dig och hur lång tid tog det för att tjäna tillbaka? Hur gammal var du när du klantade dig? (Om du vill säga).

För flera år sedan förlorade jag hela tiden på att korta index. Vid en snabb uträkning av affärerna insåg jag att 85 % av affärerna var kortningar. Och det är med andra ord väldigt dumt att korta. Rasen kommer visserligen fort men tajmingen är i det närmaste omöjlig. Jag vill gärna använda hävstång för det krävs en bit över 2000 % för att tjäna tillbaka pengarna och det handlar inte om mycket pengar längre.

Angående fonder så vill jag gärna investera i högriskfonder i dow jones som är noterade i dollar. Finns det? Någon som har tips?
Den dumme och hans pengar går snart skilda vägar.
Citera
2020-03-02, 22:52
Medlem
Det beror på! Vad skulle du säga till en entreprenör som har alla sina pengar i en firma? Skulle du säga att han inte har koll på sin risk?

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Riskhantering är den viktigaste delen av aktiehandel.
Citera
2020-03-03, 13:25
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Det beror på! Vad skulle du säga till en entreprenör som har alla sina pengar i en firma? Skulle du säga att han inte har koll på sin risk?

Jo, det kan han ha, men det är vanligt även bland entreprenörer att sprida sina risker/ kapital. Typ eget företag, egendom, börs är normalt. Så gör jag iallafall.
Citera
2020-03-07, 01:11
Medlem
Ska man tillämpa "riskspridning" så ska det ju vara:

A. Flera firmor
B. Flera egendomar
C. Flera börser

Så om man ska utgå från att det viktigaste som finns är "riskspridning" så verkar de flesta bara kvalificera sig enligt C.

Eller så finns det andra faktorer som verkar vara viktigare än just riskspridning? Eller så är det bara en fråga om perception...

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, det kan han ha, men det är vanligt även bland entreprenörer att sprida sina risker/ kapital. Typ eget företag, egendom, börs är normalt. Så gör jag iallafall.
Citera
2020-03-07, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
5% kvar - då ska du inse att börsen inte är nåt för dig. Lägg ner och spara resten på bankkonto eller madrassen.

-Lysande råd till dej Ts. lägg din tid till att leva-res osv,
Citera
2020-03-07, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
5-siffrigt? Haha, spara lite från nästa lön så har du fyllt igen den förlusten

Exakt, jag har också förlorat 5 siffrigt på ett par dagar nu. Bryr mig inte ett dugg, så småningom kommer börsen vända bara du har lite is i magen - sälj inte utan sitt bara lugnt och vänta ut stormen så löser de sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in