Citat:
Tack, vad avgör när du kliver in och ut? Om du vill avslöja lite om vad du baserar dina köp och sälj på.
Vad tror du om mini futures och certifikat förresten? Är de produkterna ens något att ha? Vissa mini futures har tiotals miljoner i omsättning så tydligen är de populära. Med Morgan Stanleys hävstångsprodukter kan man hamdla gratis och på summor mellan 50-100k är courtaget ganska högt om jag ska handla frekvent. Tanken är att handla med två gånger hävstång på längre sikt och månadsspara i någo bra aktiefond i DJIA.
Märks att du har gedigen kunskap om aktiehandel. Själv har jag ägnat mig åt aktiehandel för länge för att förlora som jag gör. Men tyvärr är jag i vissa stunder nervig av mig vilket är förödande för att klara sig på börsen
Vet du någon bra högriskfond i USA? Själv tror jag att börsen fort kommer återhämta sig och vill då ha placeringar i USA i NASDAQ och DJIA genom dollarnoterade fonder, tror förstås på mer kronförsvagning.
Andel summa som jag kan spara per månad är cirka 10k, vilket bör anses vara en ansenlig summa att köpa fonder för.
Vad tror du om mini futures och certifikat förresten? Är de produkterna ens något att ha? Vissa mini futures har tiotals miljoner i omsättning så tydligen är de populära. Med Morgan Stanleys hävstångsprodukter kan man hamdla gratis och på summor mellan 50-100k är courtaget ganska högt om jag ska handla frekvent. Tanken är att handla med två gånger hävstång på längre sikt och månadsspara i någo bra aktiefond i DJIA.
Märks att du har gedigen kunskap om aktiehandel. Själv har jag ägnat mig åt aktiehandel för länge för att förlora som jag gör. Men tyvärr är jag i vissa stunder nervig av mig vilket är förödande för att klara sig på börsen
Vet du någon bra högriskfond i USA? Själv tror jag att börsen fort kommer återhämta sig och vill då ha placeringar i USA i NASDAQ och DJIA genom dollarnoterade fonder, tror förstås på mer kronförsvagning.
Andel summa som jag kan spara per månad är cirka 10k, vilket bör anses vara en ansenlig summa att köpa fonder för.
Om jag tänker för mycket går det sämre så jag kör på känsla. Nu är det en sanning med modifikation för givetvis är det undermedvetet en sorts teknisk analys. Det är all tid man tvingades räkna derivator och andra derivator i skolan och universitet som spökar.
När jag började leka runt med daytrading gjorde jag tvärtom mot vad man ska göra. Jag köpte när det gick upp och därmed timeade jag ofta lokala maxipunkter. Alltså jag köpte dyrt och det är nog det vanligaste nybörjarmisstaget. Hade det inte varit för att jag haft rätt om den underliggande trenden hade jag gått med minus och förmodligen aldrig mer daytradat. Man måste ofta gissa den underliggande trenden för man har ju inte facit i realtid men det märks rätt fort på ens position. Går den över i rött ligger du fel.
Vill du öva så vet jag att det finns trading siter där man kan få testkonton och handla monopolpengar gratis. Nu vill jag betona att det är en stor skillnad att handla riktiga pengar mot låtsaspengar. I alla fall för mig. Satsa aldrig mer än du är beredd att förlora. När jag satsar mer än min risktolerans blir jag nervös, otålig och gör korkade saker.
De instrument jag brukar använda är certifikat med hög hävstång. Jag handlar även vanliga aktier i small cap och ett fåtal gånger storbolag runt rapportdags. Jag minns faktiskt inte varför jag valde certifikat men Avanza begränsar tillgången till vissa finansiella instrument om man har värdepapperslån. Jag har inget courtage när jag handlar dessa certifikat enbart spread och en avgift. Tror det finns en tråd om olika instrument med hävstång.
När det gäller fonder bör du fråga någon annan. Jag har enbart en USA fond och den suger balle. Jag vill dock slå ett slag för svenska småbolagsfonder eller småbolag generellt. De är mer riskfyllda än andra fonder men det betyder också att de oftast ger bättre avkastning på längre sikt.