2020-02-29, 07:25
Bannlyst
Har förlorat STORT. Nere på 5-siffrigt och vill nu ha tips på hur jag ska vända detta debakel.

Hur kan man nå överavkastning utan att ta onödiga risker som urgröpningseffekter och dylikt? Finns det någon människa som historiskt har vänt en riktig depåkrasch?

Hur gjorde de?
Citera
2020-02-29, 07:34
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shkval
Har förlorat STORT. Nere på 5-siffrigt och vill nu ha tips på hur jag ska vända detta debakel.

Hur kan man nå överavkastning utan att ta onödiga risker som urgröpningseffekter och dylikt? Finns det någon människa som historiskt har vänt en riktig depåkrasch?

Hur gjorde de?

Hur mycket av din portfölj är kvar i procent?
Citera
2020-02-29, 07:35
Medlem
Flaskhalsats avatar
Hur mycket har du torskat? Sluta ha fel är nog rätt svar men i övrigt är det bara att byta strategi.
Citera
2020-02-29, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Hur mycket av din portfölj är kvar i procent?
5 %, matematiskt är det en omöjlighet. Behövs tid, tålamod och tur. Jag hade belåning och hävstång och det gick fruktansvärt bra innan kraschen började.
Citera
2020-02-29, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Hur mycket har du torskat? Sluta ha fel är nog rätt svar men i övrigt är det bara att byta strategi.
Mycket. Alltför mycket. Bara rakt ner och vad jag trodde var ett köpläge var en riktig krasch. Vet inte hur jag ska reparera detta. Känner bara förtvivlan och frustration.
Citera
2020-02-29, 08:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Hur gjorde de?

Har vänt min depå flera gånger. Lärdomen är alltid densamma, ta mindre risk. Även om du vänder din depå kommer det bara hända igen om du fortsätter med hög risk. Finns inget säkert sätt att slå index. Var glad att du inte blivit skuldsatt om du kör med allt för hög hävstång. Aktier är inte lätt och även relativt farligt. Du var inte beredd på hur emotionellt påverkad du skulle bli förrän det hände. Jag har varit i samma sits. Du får påminna dig om att livet består av fler saker än din aktiedepå.
Citera
2020-02-29, 08:07
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
5 %, matematiskt är det en omöjlighet. Behövs tid, tålamod och tur. Jag hade belåning och hävstång och det gick fruktansvärt bra innan kraschen började.

Det är omöjligt utan risk ja. Alternativt måste du aktivt investera och de flesta kan inte det.
Citera
2020-02-29, 08:18
Medlem
5% kvar - då ska du inse att börsen inte är nåt för dig. Lägg ner och spara resten på bankkonto eller madrassen.
Citera
2020-02-29, 08:24
Medlem
Citat:

Hur gjorde de?

5-siffrigt? Haha, spara lite från nästa lön så har du fyllt igen den förlusten
Citera
2020-02-29, 08:26
Medlem
cacas avatar
Citat:

Hur gjorde de?
De jag vet vänt är de som inte satsat allt de har på börsen eller spelat på börsen.
En jag känner hade bla Swedbank mm inköpta för 200 kr runt -07, när kraschen kom och de stod i 20 kr hade han förlorat en jävla massa, han var däremot lugn och satsade en halv miljon till den kursen, köpte Boliden under 20 kr mm dvs han hade kapital för göra detta. Vad jag vet tjäna han miljoner istället för handla i panik och sälja och ta förlusten för satsa vidare. Dvs istället för sälja fyllde han på.

Du har istället redan belånat vilket tyder på inget kapital finns för göra ett skit, tja vad ska jag säga, hålla tummarna att på måndag vänder det och börsen går upp 25% på en vecka. Ska du försöka på nå överavkastning dvs snabba pengar, ja då får du gambla med jävligt hög risk att det går åt helvete totalt. Alt ta förlusten och börja om därifrån, surt javisst!

Gissar du sitter i skiten och kommer köra då du inte verkar ha något val. Så får önska dig lycka till, går det så gör det annars har du en dyr lärdom från börsen vilket kanske gör att du lägger om strategin.

Man kan tjäna bra på börsen, men det finns även risker, finns nog fler exempel på där folk beskriver hur det gick åt helvete än vad det finns exempel på hur man ska göra för vända en krasch.
Citera
2020-02-29, 08:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Har vänt min depå flera gånger. Lärdomen är alltid densamma, ta mindre risk. Även om du vänder din depå kommer det bara hända igen om du fortsätter med hög risk. Finns inget säkert sätt att slå index. Var glad att du inte blivit skuldsatt om du kör med allt för hög hävstång. Aktier är inte lätt och även relativt farligt. Du var inte beredd på hur emotionellt påverkad du skulle bli förrän det hände. Jag har varit i samma sits. Du får påminna dig om att livet består av fler saker än din aktiedepå.
Hur mycket har du kraschat vid de tillfällena? Vad är mindre risk enligt dig? Belåningsgraden var fyra gånger och hävstången två. Så åtta totalt och det var alldeles för högt.

Per månad kan jag lägga undan 12k vilket är ett ganska bra tillskott men jag vet inte hur jag ska investera längre och vad för strategi som jag ska använda. Ska man köpa i nedgångar med två gånger hävstång eller ska jag undvika hävstång helt och hållet? Vad är en bra strategi enligt dig?
Citera
2020-02-29, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det är omöjligt utan risk ja. Alternativt måste du aktivt investera och de flesta kan inte det.
Hur sparar du? Vad skulle du ge för råd?
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
5% kvar - då ska du inse att börsen inte är nåt för dig. Lägg ner och spara resten på bankkonto eller madrassen.
Vägrar. Aktier är en bra sparform. Bankkonto är out of the question.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in