2020-02-29, 00:54
Medlem
Startade upp min gamla IBM-server från 1998 som stått avstängd i hela 17 år i källaren. Hittade bl a gamla fina foton på servern som jag skulle vilja rädda. Problemet är att servern kör Windows NT4, saknar USB och endast har SCSI-diskar och inga IDE-anslutningar. Hoppades den hade en IDE CD-ROM som jag kunde använda kablarna från till att ansluta en IDE-disk, men icke. Den var också SCSI. Använda gamla 1.44 disketter funkar inte heller. Filerna är för stora och jag skulle ändå behöva mängder med disketter och jag kan ändå inte läsa disketterna på nån annan dator jag har. Nätverkskortet är Token-Ring, så det funkar heller inte. Nu körde jag fast.
En fundering är att aktivera Ethernet-uttaget och ansluta servern på en router/switch den vägen, men jag har bara nyare win10-datorer och dessa funkar inte på NT4-domäner. Laplink över seriell-portar går ju inte heller då nya datorer saknar seriella portar.

Tips på hur skall jag göra för att rädda filerna? Fota av från bildskärmen?
Citera
2020-02-29, 01:01
Medlem
Som jag ser det så kan du ju ansluta din gamla burk till internet och maila bilderna till dig själv och sen ladda ned dem till dina nya win10 datorer..
Citera
2020-02-29, 01:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frencheyes
och dessa funkar inte på NT4-domäner. Laplink över seriell-portar går ju inte heller då nya datorer saknar seriella portar.

Varför skulle du behöva ansluta till domänen? Du behöver ju bara ansluta direkt till datorn och mapp en disk. Visst du behöver sannolikt sänka säkerheten såhär https://social.technet.microsoft.com...tpronetworking
Citera
2020-02-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabarbervin
Som jag ser det så kan du ju ansluta din gamla burk till internet och maila bilderna till dig själv och sen ladda ned dem till dina nya win10 datorer..

Ja, den tanken fanns. Får kånka upp servern från källaren och se om det går.
Citera
2020-02-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför skulle du behöva ansluta till domänen? Du behöver ju bara ansluta direkt till datorn och mapp en disk. Visst du behöver sannolikt sänka säkerheten såhär https://social.technet.microsoft.com...tpronetworking

Skall testa detta. Tack
Citera
2020-02-29, 08:38
Medlem
Citat:
Startade upp min gamla IBM-server från 1998 som stått avstängd i hela 17 år i källaren. Hittade bl a gamla fina foton på servern som jag skulle vilja rädda. Problemet är att servern kör Windows NT4, saknar USB och endast har SCSI-diskar och inga IDE-anslutningar. Hoppades den hade en IDE CD-ROM som jag kunde använda kablarna från till att ansluta en IDE-disk, men icke. Den var också SCSI. Använda gamla 1.44 disketter funkar inte heller. Filerna är för stora och jag skulle ändå behöva mängder med disketter och jag kan ändå inte läsa disketterna på nån annan dator jag har. Nätverkskortet är Token-Ring, så det funkar heller inte. Nu körde jag fast.
En fundering är att aktivera Ethernet-uttaget och ansluta servern på en router/switch den vägen, men jag har bara nyare win10-datorer och dessa funkar inte på NT4-domäner. Laplink över seriell-portar går ju inte heller då nya datorer saknar seriella portar.

Finns att köpa Extern diskettstation pris ca 450 kr.
Passar till Windows 10
Citera
2020-02-29, 12:36
Medlem
Mysquos avatar
Några sätt att göra:

1. nollmodemkabel och ett terminalprogram på både ny och gammal maskin. Kanske inte det snabbaste sättet men det kan sköta sig självt när man väl startat en batchöverföring. Om jag inte minns fel så kan de ha följt med något primitivt terminalprogram i NT4. det borde duga till att ladda ner något bättre terninalprogram. Annars finns det ju USB-diskettstationer för småpengar.
2. om den gamla maskinen har ett PCI SCSI-kort så skaffar du en USB-PCI adapter. Så ansluter du både SCSI kort och SCSI kontroller till en modern PC.
3. starta nätvärkskortet i gamla servern, installera en FTP server på den och för över rubbet över nätverket.
4. fixa en IDE kontroller till gamla server, och koppla en en IDE disk i den.
Citera
2020-03-02, 20:13
Medlem
Gav upp försöket att få ut filer ur servern. Fick inte inbyggda nätverkskortet att spela. Provade ett annat nätverkskort jag hade, men upptäckte då att varken CD-läsaren eller diskettenheten ville var med och leka, så några drivisar går inte att installera. Kunde därför inte heller föra över filerna på disketter. Imorgon åker skrotet på tippen.
Citera
2020-03-02, 21:08
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Gav upp försöket att få ut filer ur servern. Fick inte inbyggda nätverkskortet att spela. Provade ett annat nätverkskort jag hade, men upptäckte då att varken CD-läsaren eller diskettenheten ville var med och leka, så några drivisar går inte att installera. Kunde därför inte heller föra över filerna på disketter. Imorgon åker skrotet på tippen.
rip, du kan ju kanske fota bilderna på skärmen i vart fall.
Citera
2020-03-02, 21:37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabarbervin

Kanske enklare med en nollmodem kabel Speciellt om båda är PC och har seriell uttag. Saknar den nyare Serielluttag (äldre datorer brukar alltid ha ett) Så finns det billiga kort att stoppa i datorn eller så kan man använda en laptop med serielluttag.

Finns en massa andra alternativ också som att koppla upp datorn till sin router i ett nätverk den ena med kabel och den andra med wifi ex.

Sedan dela ut de filer man vill flytta och hämta in dem med den nyare datorn..

Plocka ut HD'n och ansluta den till en strömkälla och USB till SATA eller IDE kabel
Citera
2020-03-02, 22:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Tips på hur skall jag göra för att rädda filerna?
En sak som du skulle kunna kolla upp är om moderkortet har några kontakter för usb-anslutningar. Allt du behöver då är en sådan här: https://www.amazon.com/Maxmoral-Main...3186062&sr=8-3

Vet inte hur det såg ut med servrar från 1998, men vanliga moderkort från den tiden hade normalt sett stöd för USB även om det krävdes att man skaffade den typ av kabel som jag länkade till.

Har du förresten någon modellbeteckning på servern? Antar att det handlar om en tidig version med Pentium 2.
Citera
2020-03-02, 23:59
Medlem
Skall du skrota burken så plocka åtminstånde ut HD:n med filerna på... slappna av några veckor och kolla sen upp alla alternativ som finns för att komma åt dina filer... tror du kommer att ångra dig om du slänger allt inkl. HD:n.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in