2020-05-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Om vi har en annalkande depression, vem köper en ny bil?

Nä, pengarna verkar gå till aktier
Citera
2020-05-06, 01:32
Medlem
Någon som har tips på minifutures med OMXS30 eller Dow Jones som underliggande tillgång? Tror på att börsen faller ordentligt från dagens läge.
Citera
2020-05-06, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Digne
Någon som har tips på minifutures med OMXS30 eller Dow Jones som underliggande tillgång? Tror på att börsen faller ordentligt från dagens läge.
Börsen kommer att sjunka med 90% till enligt alla ledande experter!
Citera
2020-05-06, 06:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Folk är införstådda i att Q2 och Q3 kommer se hemska ut. Det du inte tänker på är att många ekonomier kommer vara igång igen ordentligt i Q3/Q4 och då handlar folk på sig inför kommande kvartalsrapporter.

Donald Trump tror på ett fantastiskt 2021. Man kan hata honom, men han verkar tro helhjärtat att 2021 kommer vara en fantastisk ekonomisk resa. Det återstår att se, men han tidigare stått för en fantastisk ekonomisk utveckling sedan han blev president, så varför inte igen.
Problemet är att vi vet inte det ännu, har vi otur sitter vi i samma skit över julen igen. Förhoppningsvis inte utan det blir som du skriver, 2021 blir ett revanschsår.
Som det är nu så trampar marknaden luft och lever på sockervadd.
Citera
2020-05-06, 07:58
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Börsen kommer att sjunka med 90% till enligt alla ledande experter!

1929 efter nedgången steg börskurserna i fyra månader precis som nu. Sen kom en 83% nedgång. Frågan är om det upprepas men alla ekonomi nyheter jag hör varnar för dåliga tider.

Edit: https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eb24c285969390018550ad5?utm_source=share-btn
Senast redigerad av Stone 2020-05-06 kl. 08:14.
Citera
2020-05-06, 09:36
Medlem
” Frågan är om det upprepas men alla ekonomi nyheter jag hör varnar för dåliga tider. ”

När alla säger så brukar det bli tvärtom

Läs en bok om börspsykologi, det är givande läsning och väldigt lärorikt
Citera
2020-05-06, 09:52
Medlem
skogshuggar3ns avatar
All fundamenta pekar uppåt! Förkylningen börjar gå över, samhällen öppnas upp, oljan återhämtar sig, det är fint vårväder och Ilijan förnekar brott. Om Trump slutar bråka med Kina kommer vi att kunna sammanfatta det här som en liten bump på kurvan.
Citera
2020-05-06, 11:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
All fundamenta pekar uppåt! Förkylningen börjar gå över, samhällen öppnas upp, oljan återhämtar sig, det är fint vårväder och Ilijan förnekar brott. Om Trump slutar bråka med Kina kommer vi att kunna sammanfatta det här som en liten bump på kurvan.

Lär inte hända, det är väldigt politiskt viktigt för Trump att skylla på Kina, vilket jag köper för det är mycket deras fel.

https://youtu.be/RosJk43ILqg

Sen har de varit i ett kallt krig länge men detta kan eskalera till något värre. Jag tycker all fundamenta pekar nedåt med statistik och dylikt. Öppna upp? Jag tror det är svårare än vad många tror.

Sen kan det komma en andra fas nedstängningar efter man öppnar upp igen.

Finns nog en anledning varför Buffett sitter på cash och sålde allt med flyg och göra.
Senast redigerad av Haddock93 2020-05-06 kl. 11:12.
Citera
2020-05-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Så är det. Virusoron börjar lägga sig äntligen. Däremot verkar det som att viruset redan muterat till ett par olika varianter och kan återinfektera folk igen. Enligt en ny studie som publicerats utan peer-review så är det i Europa som ett mer smittsamt virus utvecklats och som nu kan spridas härifrån till resten av världen. Vi kommer alltså troligen drabbas av virtuset i flera omgångar de närmsta åren. Vi kommer att få lära oss att leva med det långsiktigt. Det betyder inga lock-downs då de inte är uthålliga och ekonominerna måste startas upp oavsett.

Riskgrupper kanske är körda fullständigt och eventuellt kanske det tar längre tid innan vi kan flyga på semester till Thailand.

Det är väl där min oro finns egentligen. Vad händer egentligen med turismen? Eftersom viruset kommer att finnas kvar rejält länge och vissa länder kör med karantän+smittspårning som metod för att hålla samhället öppet kanske både turism och affärsresandet tar sig en rejäl törn långsiktigt? Kommer Australien och Nya Zeeland öppna för resor dem emellan och kanske bjuda in Japan, Sydkoera, Taiwan, Kina, med flera länder som utrotat viruset genom karantän, testning och effektiv smittspårning men upprätthålla karantäner mot länder som låter det spridas? Karantän + smittspårning för de fall som trots allt dyker upp men i övrigt helt öppet samhälle kanske också visar sig vara en långsiktigt hållbar metod?

Då skulle oljan också kanske inte återhämta sig så snabbt som jag hoppas (spekulerar i oljebolag ).

Hursomhelst finns det inget fog för domedagsscenarier tror jag. Det kommer mest positiva nyheter från och med nu.

Börskurserna kan stanna vid P/E 25-30 så länge inte räntorna stiger. Annars finns ju inga alternativ till börsen med någon avkastning att tala om.
Citera
2020-05-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Öppna upp? Jag tror det är svårare än vad många tror.

Enbart därför att politiker satt sin heder i pant för att lock-down är rätt metod. Det finns egentligen ingen större anledning till oro om man enbart ser till viruset.

Titta på Storbrittanien nu idag. Nu har Nigel Fergerson, eller Mr Lock-down, precis fått sparken därför att han själv struntade i reglerna och träffade sin älskarinna på kvällarna Sådant lär göra fortsatt lock-down politiskt omöjlig...
Citera
2020-05-06, 11:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Enbart därför att politiker satt sin heder i pant för att lock-down är rätt metod. Det finns egentligen ingen större anledning till oro om man enbart ser till viruset.

Titta på Storbrittanien nu idag. Nu har Nigel Fergerson, eller Mr Lock-down, precis fått sparken därför att han själv struntade i reglerna och träffade sin älskarinna på kvällarna Sådant lär göra fortsatt lock-down politiskt omöjlig...

Jo men jag tror att detta kommer få svallvågor som ingen kan ens tänka sig framöver. Viruset är inte problemet i sig längre, tror jag, dödstalen har ju gått ner för man tog åtgärder. Det jag är rädd för är att om viruset sprider sig igen och massor dör att politiker stänger ner igen.

Utöver det kommer Q2 vara historiskt dåligt och depressionsliknande. Arbetslöshet på 30 miljoner+ i USA, finns inte tillräckligt med kött i USA så snabbmatsredtauranger måste sluta servera hamburgare osv. Sånt här sätter sig på mänskliga psyket och kommer påverka konsumtionen i åratal framöver. Inte lätt att vända detta. Tror det är detta gamla rävar som Buffett ser, att på sikt kommer börsen gå ner mycket pga psykologi. 2000 och 2008 var det inte lika illa fundamenta (I min åsikt) som idag och då var ju björnmarknaden något år. Exakt lika graf som nu med, nedgång och uppgång (bulltrap) för att sedan testa nästa botten. Tror vi kan få liknande nu.

Dock väldigt osäkert pga hur FED agerar. Nu är ju jag uppenbart väldigt bearish som ni märkt men att säga att allt är som en dans på rosor nu är bara fel imo. Svallvågorna kommer förr eller senare.
Citera
2020-05-06, 12:18
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
vad är långt då? köper du olja nu och har en horisont på 6-7 år ser jag inte konstigheter med detta.
Det kan gå till 0 igen. Många AVA och Nordnet WTI certifikat har 0,01 kr värde idag.

Det finns ~258 mln barrel av olja att leverera den här månad
https://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude_quotes_volume_voi.html#tradeDate=20200505

U.S. Refiner Net Input of Crude Oil är 13 mln barrel per dag -> Konsumeras 13 mln varje dag
https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=WCRRIUS2&f=W

https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/The-Most-Critical-Oil-Storage-In-The-United-States.html
Cushing, Oklahoma har plats för bara ~25 mln barrel.

Och det kommer mer olja från Saudi Arabia just nu
https://www.npr.org/2020/05/04/850026351/saudi-arabias-oil-tanker-flotilla-is-reaching-the-u-s-despite-some-objections
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in