Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
All fundamenta pekar uppåt! Förkylningen börjar gå över, samhällen öppnas upp, oljan återhämtar sig, det är fint vårväder och Ilijan förnekar brott. Om Trump slutar bråka med Kina kommer vi att kunna sammanfatta det här som en liten bump på kurvan.
Så är det. Virusoron börjar lägga sig äntligen. Däremot verkar det som att viruset redan muterat till ett par olika varianter och kan återinfektera folk igen. Enligt en ny studie som publicerats utan peer-review så är det i Europa som ett mer smittsamt virus utvecklats och som nu kan spridas härifrån till resten av världen. Vi kommer alltså troligen drabbas av virtuset i flera omgångar de närmsta åren. Vi kommer att få lära oss att leva med det långsiktigt. Det betyder inga lock-downs då de inte är uthålliga och ekonominerna måste startas upp oavsett.
Riskgrupper kanske är körda fullständigt och eventuellt kanske det tar längre tid innan vi kan flyga på semester till Thailand.
Det är väl där min oro finns egentligen. Vad händer egentligen med turismen? Eftersom viruset kommer att finnas kvar rejält länge och vissa länder kör med karantän+smittspårning som metod för att hålla samhället öppet kanske både turism och affärsresandet tar sig en rejäl törn långsiktigt? Kommer Australien och Nya Zeeland öppna för resor dem emellan och kanske bjuda in Japan, Sydkoera, Taiwan, Kina, med flera länder som utrotat viruset genom karantän, testning och effektiv smittspårning men upprätthålla karantäner mot länder som låter det spridas? Karantän + smittspårning för de fall som trots allt dyker upp men i övrigt helt öppet samhälle kanske också visar sig vara en långsiktigt hållbar metod?
Då skulle oljan också kanske inte återhämta sig så snabbt som jag hoppas (spekulerar i oljebolag

).
Hursomhelst finns det inget fog för domedagsscenarier tror jag. Det kommer mest positiva nyheter från och med nu.
Börskurserna kan stanna vid P/E 25-30 så länge inte räntorna stiger. Annars finns ju inga alternativ till börsen med någon avkastning att tala om.