Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Jag tror att du utläser något som jag inte skrivit.
Flera i tråden har hävdat att den här krisen inte återhämtar sig på många år, en del till och med 10-25 år om du tittar bakåt i tråden. Att ligga likvid på premissen att "jag går inte in de närmaste åren i alla fall" där marknaden faktiskt oväntat kan återhämta sig ganska så fort kan göra att det är en mycket större alternativkostnad att ligga likvid (sett till faktorer så som inflation och att stater stöttar upp börsen). Jag kanske har fel i det, men knappast utifrån att du utläst att jag pratar om en till en och en halv månads jämförelseperiod.
En jätte-dipp varar alltid en kort period, neråtperioder där globala konjunkturer är inblandade är max 2 år och sedan är det uppåt 5-7 år. I själva verket är året efter dippar alltid oerhört lönsamma. Nu verkar det gå ännu fortare, ett virus är inte en långsam konjunktursvängning. Jag kan säga redan nu att börskurserna kring årsskiftet kommer att vara högre än botten kring 15 mars, troligen högre än idag. Däremot kan det fortfarande svaja till rejält 2-3 månaders framåt, vi har fortfarande inte kontroll på när och hur det globala affärslivet kan gå igång igen. Men jag tror att chansen att börsen någon gång går under botten 15 mars är max 25%.
Ovanstående gäller generellt. Det finns enstaka aktier och även branscher som påverkas mycket längre, kanske för alltid, av corona. Där kan man inte uttala sig än. Man kan knappast ens säga vilka företag de är, jag skulle t.ex inte vilja förutsäga börskursen för Boeing eller Scandic i april 2021.