2020-04-07, 09:39
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror att du utläser något som jag inte skrivit.

Flera i tråden har hävdat att den här krisen inte återhämtar sig på många år, en del till och med 10-25 år om du tittar bakåt i tråden. Att ligga likvid på premissen att "jag går inte in de närmaste åren i alla fall" där marknaden faktiskt oväntat kan återhämta sig ganska så fort kan göra att det är en mycket större alternativkostnad att ligga likvid (sett till faktorer så som inflation och att stater stöttar upp börsen). Jag kanske har fel i det, men knappast utifrån att du utläst att jag pratar om en till en och en halv månads jämförelseperiod.

Bra att vi är ense om att inflationen inte spelar någon större roll på en månadsperiod. Dock vill jag inflika att har man legat likvid i dollar eller Euro senaste fem åren har man spöat OMX30. Det kostar helt enkelt att sitta still i båten när börsen rasar. Detta fall är för övrigt inte speciellt farligt. Värre var det under IT kraschen när index tappade 60%.
Citera
2020-04-07, 10:47
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tror att du utläser något som jag inte skrivit.

Flera i tråden har hävdat att den här krisen inte återhämtar sig på många år, en del till och med 10-25 år om du tittar bakåt i tråden. Att ligga likvid på premissen att "jag går inte in de närmaste åren i alla fall" där marknaden faktiskt oväntat kan återhämta sig ganska så fort kan göra att det är en mycket större alternativkostnad att ligga likvid (sett till faktorer så som inflation och att stater stöttar upp börsen). Jag kanske har fel i det, men knappast utifrån att du utläst att jag pratar om en till en och en halv månads jämförelseperiod.
En jätte-dipp varar alltid en kort period, neråtperioder där globala konjunkturer är inblandade är max 2 år och sedan är det uppåt 5-7 år. I själva verket är året efter dippar alltid oerhört lönsamma. Nu verkar det gå ännu fortare, ett virus är inte en långsam konjunktursvängning. Jag kan säga redan nu att börskurserna kring årsskiftet kommer att vara högre än botten kring 15 mars, troligen högre än idag. Däremot kan det fortfarande svaja till rejält 2-3 månaders framåt, vi har fortfarande inte kontroll på när och hur det globala affärslivet kan gå igång igen. Men jag tror att chansen att börsen någon gång går under botten 15 mars är max 25%.

Ovanstående gäller generellt. Det finns enstaka aktier och även branscher som påverkas mycket längre, kanske för alltid, av corona. Där kan man inte uttala sig än. Man kan knappast ens säga vilka företag de är, jag skulle t.ex inte vilja förutsäga börskursen för Boeing eller Scandic i april 2021.
Senast redigerad av Paris24 2020-04-07 kl. 10:49.
Citera
2020-04-07, 10:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag kommer vänta minst 6 månader från toppen så minst 4,5 månad kvar.

Räcker att titta på kurvorna från 2000 och 2008 för att hålla sig borta. Och då är ändå detta en större kris.
Du tänker fel. Dessa kriser var globala kriser för jätte-branscherna IT och Finans. Dagens ras är orsakat av ett virus som är helt okänt. Det finns ingen jämförelse, historiska data har ingen relevans.
Citera
2020-04-07, 13:00
Medlem
Det blir ju fint om dow stiger 4% idag oxå

Börjar bli fin utväxling på en del köp

Men vi säger bulltrap än då länge
Citera
2020-04-07, 13:17
Medlem
Konfucius2s avatar
Börsen stiger trots Corona, ekonomiskkris, varsel etc.

En del aktier är på ATH...
Citera
2020-04-07, 13:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Det blir ju fint om dow stiger 4% idag oxå

Börjar bli fin utväxling på en del köp

Men vi säger bulltrap än då länge

Men du har ju varit bull igenom hela fallet. Jag skulle inte vara kaxig om jag var du.
Citera
2020-04-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Men du har ju varit bull igenom hela fallet. Jag skulle inte vara kaxig om jag var du.

Bull
Alltid bull
Får rätt 80% av tiden
Köper i nedgång
Så det får gärna rasa igen, inga problem
Köper bara mer
Då kan man joina dom som ska köpa investor under 400
Håller tummarna
Citera
2020-04-07, 13:51
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
OMX - 18% i år. Och detta ska vara en perfect storm... Århundradets krasch?

Är det verkligen troligt att vi sett botten nu?

Borde vi inte se en nedgång på MINST 20% till? Spännande med rekyler man hur många av er går in igen nu redan?

Botten ser vi inte längre i backspegeln. Det kan gå ner från den här nivån tillfälligt men vi kommer inte att passera botten (runt -27), det vågar jag påstå.
Citera
2020-04-07, 14:27
Medlem
karlsoons avatar
Börsen fortsätter rusa uppåt.

Från Svt:

"Stockholmsbörsen upp i globalt rally

Stockholmsbörsens återhämtning fort-
sätter för andra handelsdagen i rad i
linje med ett globalt börsrally. OMXS-
hade vid kl 13 lyft med 3,6 procent.

Tecken på minskad smittspridning av
coronaviruset i hårt drabbade
europeiska länder och gårdagens
kraftiga uppgång på New York-börserna
bidrar till det positiva börshumöret. "
Citera
2020-04-07, 15:53
Medlem
nobbenss avatar
Andra vågen startar snart så dags å plocka hem vinsterna - tom minus vid stängning kanske
Citera
2020-04-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Andra vågen startar snart så dags å plocka hem vinsterna - tom minus vid stängning kanske

Fullt möjligt
Rekyl nedåt är att vänta , vi får se när den kommer
Den kommer alltid
Intressant om det blir nån kraft i den bara
Citera
2020-04-07, 18:36
Medlem
Inte ett enda papper i min portfölj på rött idag. Och den är väldigt diverserad....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in