2020-02-29, 15:18
Avslutad
Småsparare, hade gjort 15k+ fram tills raset. Nu 4k+, ISK.

Är småpengar men är väl bättre att inte sälja något, och räkna med att inom några månader har det återhämtat sig? Det här är väl manipulerat och planerat för att folk ska sälja av i ren panik som alla andra gånger?
Citera
2020-02-29, 15:37
Medlem
Det infinner sig så klart köpläge då amatörerna panik säljer så man kan inte mer en tacka o buga! 👍😍🍾🥂
Citera
2020-02-29, 16:33
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Småsparare, hade gjort 15k+ fram tills raset. Nu 4k+, ISK.

Är småpengar men är väl bättre att inte sälja något, och räkna med att inom några månader har det återhämtat sig? Det här är väl manipulerat och planerat för att folk ska sälja av i ren panik som alla andra gånger?

Låg själv ca 20k plus i år och ligger nu lika mycket back istället. Trist men i långa loppet förhoppningsvis bara ett litet hack på kurvan. Jag kör på som vanligt. Om det hade varit smartare att kliva av än att sitta still i båten visar sig först senare. Statistiskt bättre att sitta still. Månadssparar man så får man se det som ett tillfälle att köpa lite billigare under nedgången, hur långvarig den än blir.

Har lagt lite mer av mitt sparande i automatiserade strategier för att minska risken för att börja hitta på andra dumheter. Har tidigare använt mig av strategier där jag viktat om och ev bytt fonder varje månad med strax över 50% av sparandet. Nu gör jag det med 15% av sparandet och resten ligger antingen på Lysa eller med månadssparande på Avanza där jag automatiskt köper en viss andel av ett visst antal fonder varje månad och bara viktar om en gång i halvåret.

En av mina största förluster i år var annars när ett fondbyte tog över en vecka och jag missade en uppgång på ca 2% under tiden.
Citera
2020-02-29, 17:06
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundjakt
Det infinner sig så klart köpläge då amatörerna panik säljer så man kan inte mer en tacka o buga! 👍😍🍾🥂

Som amatör vet jag att jag ändå inte kommer att slå index, med högsta sannolikhet.

Jag vaknade i.a.f. till och avslutade felplaceringar p.g.a. lathet, gamla fonder från före ISK:ernas tid med kassa villkor.

Vad köper du?

Jag tänker att AI, fintech, regtech och sjukvård/läkemedel har en ljus framtid med tanke på den globala hetsen och folks rädsla.
Citera
2020-02-29, 17:47
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Fritt fall nu på börsen, nu rasar hela korthuset!

"Ånej"

Citat:
Dags att hoppa av det sjunkande skeppet innan allt är förlorat! Rädda sig den som kan! Total panik

Det lustiga här är ju att det är folk som reagerar precis som du på saker som coronavirus och börsfall och omedelbart kastar sig på säljknappen som direkt orsakar nedgången ni fruktar så. Tänk om ni någonsin bara lärde er att ha is i magen och sitta still i båten. Då skulle vi alla bara kunna chilla och slippa de här dramatiska rasen.

Citat:
och det bara fortsätter, något liknande har aldrig inträffat. Hur kommer ni göra? Själv kommer jag köpa björnar all in nu, för nu kommer det bara att rasa!

Behålla mitt innehav, sitta still i båten och ta det lugnt. Sedan när raset verkar avstanna och vi börjar se små tendenser till uppgång igen - köpa upp aktierna som ni i panikgänget dumpat, så billigt som möjligt. Det är av precis den här anledningen man aldrig ska ligga fullinvesterad. Ett sånt här ras är bara ett lysande köpläge om man har kosing i plånkan
Citera
2020-02-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
I dessa tider handlar jag era papper billigt, säljer tillbaka dom när ni får panik in igen.

Skönt med människor som du som gör att det går att sälja precis i början av raset. Mina papper har gått upp ett par år nu. Tänk om det inte fanns sånna nötter som du, då hade jag aldrig fått sålt mina nu i måndags när dom var på topp och precis börjat falla. Nu väntar jag bara ett par veckor/ månader tills det börjar bromsa. Då kan jag köpa samma papper som du fast till rea på reapriset. Men kör på! Hoppas inte dina köp under veckan ligger på rött nu bara.... 🤭
Tusen tack för att du finns!! Mina pengar ligger i tryggt förvar i väntan på superrea om ett litet tag. 😘
Citera
2020-02-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Sjunkande skepp??
Är det massinvandringen du menar?

Själv köpte jag Powercell idag för 170 kronor per aktie.

Skål.

Varför köpa för 170 när du kan köpa för 160 nästa vecka?? 🤔

Varr ju till och med nere på 157 i fredags såg jag nu... Men köp på bara....👍 Jag ger det ett par veckor till innan jag anser priset tillräckligt spännande. Hoppas det rasar på utav bara tusan 🤗
Senast redigerad av stassen 2020-02-29 kl. 18:27.
Citera
2020-02-29, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hundjakt

Anar jag en viss bitterhet för att du inte sålde innan raset som proffsen gjorde?😝
Citera
2020-02-29, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stassen
Skönt med människor som du som gör att det går att sälja precis i början av raset. Mina papper har gått upp ett par år nu. Tänk om det inte fanns sånna nötter som du, då hade jag aldrig fått sålt mina nu i måndags när dom var på topp och precis börjat falla. Nu väntar jag bara ett par veckor/ månader tills det börjar bromsa. Då kan jag köpa samma papper som du fast till rea på reapriset. Men kör på! Hoppas inte dina köp under veckan ligger på rött nu bara.... 🤭
Tusen tack för att du finns!! Mina pengar ligger i tryggt förvar i väntan på superrea om ett litet tag. 😘

Kunde inte sagt det bättre själv. Känns oerhört skönt att stå utanför denna cirkus.
Citera
2020-02-29, 19:24
Medlem
Är det smart att sälja lägenheten nu?
Citera
2020-02-29, 19:41
Medlem
mrtassles avatar
Första dödsoffret i USA idag nu kommer amerikanska börsen rasa ordentligt.
Trump håller presskonferens nu.
https://video.foxnews.com/v/6137241852001#sp=show-clips
Citera
2020-02-29, 20:02
Medlem
Gontars avatar
OMX PI och 30 ligger nu på samma som i mitten av oktober 2019. Jag låg plus då och ligger lika mycket plus idag. Det är inget ras i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in