Citat:
Ursprungligen postat av
gemenemannen
Småsparare, hade gjort 15k+ fram tills raset. Nu 4k+, ISK.
Är småpengar men är väl bättre att inte sälja något, och räkna med att inom några månader har det återhämtat sig? Det här är väl manipulerat och planerat för att folk ska sälja av i ren panik som alla andra gånger?
Låg själv ca 20k plus i år och ligger nu lika mycket back istället. Trist men i långa loppet förhoppningsvis bara ett litet hack på kurvan. Jag kör på som vanligt. Om det hade varit smartare att kliva av än att sitta still i båten visar sig först senare. Statistiskt bättre att sitta still. Månadssparar man så får man se det som ett tillfälle att köpa lite billigare under nedgången, hur långvarig den än blir.
Har lagt lite mer av mitt sparande i automatiserade strategier för att minska risken för att börja hitta på andra dumheter. Har tidigare använt mig av strategier där jag viktat om och ev bytt fonder varje månad med strax över 50% av sparandet. Nu gör jag det med 15% av sparandet och resten ligger antingen på Lysa eller med månadssparande på Avanza där jag automatiskt köper en viss andel av ett visst antal fonder varje månad och bara viktar om en gång i halvåret.
En av mina största förluster i år var annars när ett fondbyte tog över en vecka och jag missade en uppgång på ca 2% under tiden.