2020-03-10, 09:11
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Sätt dig ner i båten igen.

Fuck that. Här ska blankas folkaktier med hävstång.
Citera
2020-03-10, 09:18
Medlem
JustinTrudeaus avatar
För övrigt är guld det certifikat med högst omsättning. Mer än de fyra följande tillsammans. Om någon nu tror att det är över.
Citera
2020-03-10, 09:36
Medlem
Det är annorlunda denna gången

Johan Forsell handlar investor för 4,5 miljoner
Citera
2020-03-10, 09:53
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det borde vara inprisat att corona sprider sig vidare.

Men det finns ju flera orosmoment:

*oljepriskriget kom nog som en liten överraskning och hur långvarigt blir det?
*hur påverkar oljan finansmarknaderna, står de pall? Det är ju en hel del skifferolja i USA som är tungt belånad.
*Får vi kånken i några flygbolag. När vågar folk flyga igen? Det är lätt att bli smittad på flyg och i bussar.
*plus en allmän osäkerhet.

Att corona sprider sig vidare torde vara oomtvistligt. Frågan är i vilken utsträckning och omfattning det kommer att bli.
Det är väl öppet för gissningar än så länge förstås. Vad som kan skilja sig i bedömningen är bl. a. följande.

Hur typiskt är Kina för övriga länder? Kina hade stora möjligheter att snabbt införa karantän i och med att det är en diktatur.
Hur ska vi betrakta Italiens snabba spridning? Otur? Italiens stora dödskvot? Åldrad befolkning?
Hur ser egentligen smittspridningsmekanismen ut, där vet vi inte riktigt idag exakta besked.
Som ren amatör tycker jag det ser ut som om det inte är begränsat till de smittspridningssätt som framhållits hittills, dvs. ej luftburen utan enbart smittspridning genom droppar och endast från person med smittan och symptom.

Beroende på hur man ser på detta (och annat givetvis) som har med sars-cov-2 viruset att göra kommer man till olika slutsatser avseende påverkan på ekonomin, kortsiktigt och långsiktigt.

Sen tycker jag att det verkar som om en del (börsfolk inkluderat) inte förstår de matematiska sambanden, vad är en exponentialfunktion etc...
Citera
2020-03-10, 09:58
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Haha, är helt grön så kommer inte satsa pengar på något jag knappt förstår och hinner läsa mig inpå,BEAR AVA X1 var mitt enda hopp.

Imorgonbitti lär marknaden explodera 🤯. Tur att man bara har c.a. 200 k på aktier och aktiefonder, är ung och villig att jobba hårt för att dra in likvida medel samt kan tänka långsiktigt!

Jag hade fel! Nu vände det uppåt!
Citera
2020-03-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Att corona sprider sig vidare torde vara oomtvistligt. Frågan är i vilken utsträckning och omfattning det kommer att bli.
Det är väl öppet för gissningar än så länge förstås. Vad som kan skilja sig i bedömningen är bl. a. följande.

Hur typiskt är Kina för övriga länder? Kina hade stora möjligheter att snabbt införa karantän i och med att det är en diktatur.
Hur ska vi betrakta Italiens snabba spridning? Otur? Italiens stora dödskvot? Åldrad befolkning?
Hur ser egentligen smittspridningsmekanismen ut, där vet vi inte riktigt idag exakta besked.
Som ren amatör tycker jag det ser ut som om det inte är begränsat till de smittspridningssätt som framhållits hittills, dvs. ej luftburen utan enbart smittspridning genom droppar och endast från person med smittan och symptom.

Beroende på hur man ser på detta (och annat givetvis) som har med sars-cov-2 viruset att göra kommer man till olika slutsatser avseende påverkan på ekonomin, kortsiktigt och långsiktigt.

Sen tycker jag att det verkar som om en del (börsfolk inkluderat) inte förstår de matematiska sambanden, vad är en exponentialfunktion etc...

Exponentialfunktionen får du såklart vid en okontrollerad pandemi. Men där är vi inte, detta blev värre än SARS som man ju lyckades begränsa. Inte ens i Afrika får ebola-epedimier exponentiell utveckling.

Italien har för övrigt tagit till extraordinära åtgärder de också för att få grepp på detta.

Men visst kan vi få bakslag. Å andra sidan kan vi få en snabb återhämtning.

The game is on.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Jag hade fel! Nu vände det uppåt!

Ovanligt att börsen går ner flera dagar i rad utan det brukar ske i etapper.

Så att det gick upp idag är inte förvånande. Det är idag man ska sälja av om man nu vill det.

Köpa skulle man gjort igår om man nu ville det.
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Uppgången idag är kanske som den vi såg för någon vecka sedan. Det kan inte bara gå ner varje dag.
Citera
2020-03-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ovanligt att börsen går ner flera dagar i rad utan det brukar ske i etapper.

Så att det gick upp idag är inte förvånande. Det är idag man ska sälja av om man nu vill det.

Köpa skulle man gjort igår om man nu ville det.
Men blir väl att ännu fler köper istället.. människan är märklig 😂
Citera
2020-03-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Det är annorlunda denna gången

Johan Forsell handlar investor för 4,5 miljoner

Självklart. Han har mer insyn i hur verksamheten fortskrider än en tönt på flashback.

Förstår idioterna här på forumet inte att denna nedgång har varit en av de brantaste på kortast tid på 140 år?

Tror ni att dessa tillfällen kommer ofta och fortsätter ner än mer?

KÖP. Varför? För att Saudi och Ryssland kan komma överens imorgon och då går vi direkt upp 10 % och vi kommer att ha vaccin alternativt botemedel inom något år. Och då kommer ni att ångra att ni inte köpte utan väntade på -50% - som för övrigt ej kommer att ske. Hela världen kommer att stimulera ekonomin.
Citera
2020-03-10, 10:09
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Exponentialfunktionen får du såklart vid en okontrollerad pandemi. Men där är vi inte, detta blev värre än SARS som man ju lyckades begränsa. Inte ens i Afrika får ebola-epedimier exponentiell utveckling.

Italien har för övrigt tagit till extraordinära åtgärder de också för att få grepp på detta.

Men visst kan vi få bakslag. Å andra sidan kan vi få en snabb återhämtning.

The game is on.

Titta på kurvorna för Total Coronavirus Cases in Italy och Total Coronavirus Deaths in Italy...
Men jag är väl kanske inte här för att undervisa om standardfunktioner...
Citera
2020-03-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Självklart. Han har mer insyn i hur verksamheten fortskrider än en tönt på flashback.

Förstår idioterna här på forumet inte att denna nedgång har varit en av de brantaste på kortast tid på 140 år?

Tror ni att dessa tillfällen kommer ofta och fortsätter ner än mer?

KÖP. Varför? För att Saudi och Ryssland kan komma överens imorgon och då går vi direkt upp 10 % och vi kommer att ha vaccin alternativt botemedel inom något år. Och då kommer ni att ångra att ni inte köpte utan väntade på -50% - som för övrigt ej kommer att ske. Hela världen kommer att stimulera ekonomin.

👍👍 instämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in