2020-11-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Såld position,

BULL DAX x20
Köp 1: 08:2x
Köp 2: 08:5x
Sälj: 09:0x
Vinst: +3.17%

Första köp sker på support efter nedgång i indexterminen.

Kl. 08:58, precis innan öppning, viker indexterminen kraftigt ned varpå det är uppenbart att en stor gap kommer att bildas vid öppning. Köp #2 sker vid dippen. Utöver det ser S&P starkt ut, dess termin står på +0.25% och kursen ligger fortfarande kring de höga nivåerna, en typ av språngbräda mot möjlig ATH.

Sälj sker på 'gap fill', är dock något seg idag. Positionen står som högst på +4.17% men jag missar toppen något. Bu.

-

Söker nya eventuella ingångar.

Sålde gårdagens dax position i ungefär samma läge, missade uppgången lite.

Får försöka hitta nya lägen.

Återgår till DAX igen efter att ha handlat med aktier några dagar.

DAX genererar snabbare % än aktie futures för mig.
Dom certen rör sig knappt jämfört med index futures.
Citera
2020-11-27, 10:28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Sålde gårdagens dax position i ungefär samma läge, missade uppgången lite.

Får försöka hitta nya lägen.

Återgår till DAX igen efter att ha handlat med aktier några dagar.

DAX genererar snabbare % än aktie futures för mig.
Dom certen rör sig knappt jämfört med index futures.

Jag tog en ny position vid den pullback som skedde till support (övre gap testades och där låg också massor av gammal data från hela gårdagen = support) då det var uppenbart att kursen ville upp och testa nivåerna igen.
Värt att tänka på är den längre trenden också, den är väldigt tydligt positiv.

Den längre trenden:
https://i.imgur.com/jul0o6n.png

Man behöver inte eg rita ut en trendlinje för att se att priset väldigt tydligt trendar uppåt. Det som finns att anmärka på är är vinkeln; trenden är väldigt aggressivt uppåt varpå man kan tänka sig att en nedgång också kommer att bli aggressiv. Innan denna kommer finns det dock en del att göra på de pullbacks som kommer, men .... det kanske är något fel läge att övernatta och liknande.

Varför du köper aktier förstår jag inte. Visst kan man spana lite och se uppenbara lägen som när jag köpte Byggmax när MACD var på väg mot kryss samtidigt som RSI var under 40 för veckodatan, men ...

En fördel med index är att index är medelvärden av alla aktier, dvs det är den data som ger minst brus av allt. Oftast vill man ha så lite brus som möjligt då detta ger mer klarhet i vad som sker. En aktie där någon ägare råkar ha fel frisyr någon dag kan gå något snett något enklare.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-27 kl. 10:31.
Citera
2020-11-27, 10:49
Medlem
Citat:
Jag tog en ny position vid den pullback som skedde till support (övre gap testades och där låg också massor av gammal data från hela gårdagen = support) då det var uppenbart att kursen ville upp och testa nivåerna igen.
Värt att tänka på är den längre trenden också, den är väldigt tydligt positiv.

Den längre trenden:
https://i.imgur.com/jul0o6n.png

Man behöver inte eg rita ut en trendlinje för att se att priset väldigt tydligt trendar uppåt. Det som finns att anmärka på är är vinkeln; trenden är väldigt aggressivt uppåt varpå man kan tänka sig att en nedgång också kommer att bli aggressiv. Innan denna kommer finns det dock en del att göra på de pullbacks som kommer, men .... det kanske är något fel läge att övernatta och liknande.

Varför du köper aktier förstår jag inte. Visst kan man spana lite och se uppenbara lägen som när jag köpte Byggmax när MACD var på väg mot kryss samtidigt som RSI var under 40 för veckodatan, men ...

En fördel med index är att index är medelvärden av alla aktier, dvs det är den data som ger minst brus av allt. Oftast vill man ha så lite brus som möjligt då detta ger mer klarhet i vad som sker. En aktie där någon ägare råkar ha fel frisyr någon dag kan gå något snett något enklare.

Nu har aktie affärerna gått ganska bra, men det tar lång tid.

+17% på mini l baba
+14% på mini l nio
Och +3.4% på zaptech

Har märkt att jag tycker det är roligare att köpa och sälja index för det är lite mer fart på index certen.

Kommer förmodligen att sälja dom för att utföra köp och sälj på index flera gånger om dagen istället.

Edit: mycket mindre spread på index cert också
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-27 kl. 11:11.
Citera
2020-11-27, 12:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Nu har aktie affärerna gått ganska bra, men det tar lång tid.

+17% på mini l baba
+14% på mini l nio
Och +3.4% på zaptech

Har märkt att jag tycker det är roligare att köpa och sälja index för det är lite mer fart på index certen.

Kommer förmodligen att sälja dom för att utföra köp och sälj på index flera gånger om dagen istället.

Edit: mycket mindre spread på index cert också

Men 14-17% här och där är väldigt bra, förmodligen mer än vad de flesta klarar av. Kruxet är när en aktie verkligen dyker så ... En aktie har en högst verklig risk att gå ned till 0. Det har visserligen index också men skillnaden är att om index går ned till 0 så är det ingen som bryr sig om huruvida index ligger på 0 eller inte (för då har också hela samhället totalkraschat varpå man lär ha annat att tänka på).

-

Ja, spreads är viktiga. Om man vill ta vinster lite här och där går det inte med höga avgifter av olika slag (ganska givet). +0.2-0.5% här och där ett par gånger om dagen är inte en dålig vinst, det blir ju över 1% per dag vilket blir en hel del sett på 1 år. Utöver det är det väldigt få som klarar av att göra 1% per dag under ett helt år varpå ett par småvinster som +0.2-0.5% under en dag inte är så tokiga. Förutsätter dock låga spreads och höga hävstångar.

Jag hoppas att du inte missade köpläget som uppstod för DAX runt 11:55 när priset dök rätt ned till support:
https://i.imgur.com/1l3aXIQ.png
DEU30 dyker ned till min övre gröna support -- köpläge!

Då gick RSI på 1 minut återigen under 25. Det är något 50/50 att titta på för det kan lika väl betyda att det bara blir en kort rekyl uppåt och att det sedan fortsätter ned, men om man har A + B + C (låg rsi + support + överdrivet aggressiv röd candle osv) som i det där fallet är ju risken något mindre.

Edit: Roligt att DAX gap:ar upp mitt under handeln två gånger i rad på 5 min, det händer inte så ofta.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-27 kl. 12:02.
Citera
2020-11-27, 12:09
Medlem
Citat:
Men 14-17% här och där är väldigt bra, förmodligen mer än vad de flesta klarar av. Kruxet är när en aktie verkligen dyker så ... En aktie har en högst verklig risk att gå ned till 0. Det har visserligen index också men skillnaden är att om index går ned till 0 så är det ingen som bryr sig om huruvida index ligger på 0 eller inte (för då har också hela samhället totalkraschat varpå man lär ha annat att tänka på).

-

Ja, spreads är viktiga. Om man vill ta vinster lite här och där går det inte med höga avgifter av olika slag (ganska givet). +0.2-0.5% här och där ett par gånger om dagen är inte en dålig vinst, det blir ju över 1% per dag vilket blir en hel del sett på 1 år. Utöver det är det väldigt få som klarar av att göra 1% per dag under ett helt år varpå ett par småvinster som +0.2-0.5% under en dag inte är så tokiga. Förutsätter dock låga spreads och höga hävstångar.

Jag hoppas att du inte missade köpläget som uppstod för DAX runt 11:55 när priset dök rätt ned till support:
https://i.imgur.com/1l3aXIQ.png
DEU30 dyker ned till min övre gröna support -- köpläge!

Då gick RSI på 1 minut återigen under 25. Det är något 50/50 att titta på för det kan lika väl betyda att det bara blir en kort rekyl uppåt och att det sedan fortsätter ned, men om man har A + B + C (låg rsi + support + överdrivet aggressiv röd candle osv) som i det där fallet är ju risken något mindre.

Edit: Roligt att DAX gap:ar upp mitt under handeln två gånger i rad på 5 min, det händer inte så ofta.

Köpte ungefär innan det gick ner och köpte lite till när köpläget kom. Dålig timing på första köpet, men hängde med upp

Btw us är väl stängt idag så jag antar inget kan dra ner dax idag?
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-27 kl. 12:16.
Citera
2020-11-27, 12:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Köpte ungefär innan det gick ner och köpte lite till när köpläget kom. Dålig timing på första köpet, men hängde med upp

Btw us är väl stängt idag så jag antar inget kan dra ner dax idag?

Det är svårt till omöjligt att ha 100% perfekta köp dock så...

Nej, US har halvdag idag och som du ser ligger S&P-terminen något högt.

Lite olika scenarion finns där:
1. Det vanliga; terminen drar sig mot +/-0 och drar med sig EU-index ned
2. SP-terminen skiter i det och fortsätter ligga högt varpå en rejäl gap skapas vid öppning
3. SP-terminen lurar köparna genom att gå ned något och vid öppning ignoreras helt den gap som skapas nedåt och det skjuter istället uppåt

Fall 3 är väldigt bullish, men det kan givetvis som alltid tvärvända.
Citera
2020-11-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Finns ingen anledning att vara syrlig. Har du något konkret att komma med så skriv det istället. Tråden handlar om coronafynd och då går det inte att undvika att resonera kring flygbolagen.

Konkret :
Ge fan i flygbolag alla dar i veckan
Zooma ut 5 års grafen!!
Varför kostar aktien det den gör ?
Dom tjänar inga pengar !
Hur många år tror du det är kvar till ett break even för dom - många
Det lär ju inte bli mindre regler och förordningar inom flyget
Köp bolag som tjänar pengar istället , då slipper du förlora pengar
Citera
2020-11-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Konkret :
Ge fan i flygbolag alla dar i veckan
Zooma ut 5 års grafen!!
Varför kostar aktien det den gör ?
Dom tjänar inga pengar !
Hur många år tror du det är kvar till ett break even för dom - många
Det lär ju inte bli mindre regler och förordningar inom flyget
Köp bolag som tjänar pengar istället , då slipper du förlora pengar

Beror lite helt på när man köper och säljer, köpt sas för 250kr förra veckan dom är nu värda 350
Citera
2020-11-27, 14:04
Medlem
Citat:
Beror lite helt på när man köper och säljer, köpt sas för 250kr förra veckan dom är nu värda 350
Köper man sas nu gör man det under premissen att det finns en större idiot ute som kommer betala mer för den
Citera
2020-11-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Köper man sas nu gör man det under premissen att det finns en större idiot ute som kommer betala mer för den

Ja eller om man tycker om att gambla med pengar
Citera
2020-11-27, 14:34
Medlem
Citat:
Det är svårt till omöjligt att ha 100% perfekta köp dock så...

Nej, US har halvdag idag och som du ser ligger S&P-terminen något högt.

Lite olika scenarion finns där:
1. Det vanliga; terminen drar sig mot +/-0 och drar med sig EU-index ned
2. SP-terminen skiter i det och fortsätter ligga högt varpå en rejäl gap skapas vid öppning
3. SP-terminen lurar köparna genom att gå ned något och vid öppning ignoreras helt den gap som skapas nedåt och det skjuter istället uppåt

Fall 3 är väldigt bullish, men det kan givetvis som alltid tvärvända.

Läge att köpa dax nu?
Rsi 1 på en min drar iväg från 30
Citera
2020-11-27, 14:36
Medlem
sinewaves avatar
En fråga för tillfället är vad S&P-terminen sysslar med. Den bör ha korrigerat ned sig något, men tittar man på datan så:
https://i.imgur.com/sM0E7kA.png
Linjegraf, SPX500USD @ 1h

Gröna linjer: Tidigare breakout
Grön cirkel: Baktest av breakout

Gula linjer: Nuvarande breakout
Gul cirkel: Baktest av breakout

-

Det går inte att dra någon typ av trendlinje för S&P-terminen där det inte råder någon breakout just nu. Man kan använda svansarna (wicks) eller vad som helst, spelar ingen roll.

Det man kan tänka sig händer vid öppning är dock att trendlinjen baktestas igen av "riktiga" index alternativt att det blir tjurrally (eller att inget av det sker och det går rakt ned givetvis).

S&P-terminen hålls tillbaka något av nuvarande högsta i klustret, samtidigt verkar björnarna just nu vara helt ovilliga att kliva in ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in