2020-11-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför skulle det? 150 000 människor dör varje dag, varav 14 000 är barn under 5 år, och nu ska börsen gå ner för att ca 9000, mestadels äldre, dött i något virus?

Det skulle det för att han har shortat OMXS för miljontals kronor.
Citera
2020-11-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Varför stänger man ner städer och hela länder i så fall? Varför flyger ingen längre? Varför får ingen komma in i UK Australien eller Kina längre? Har corona påverkat din tillvaro tycker du? Och känns det bättre idag när det dog 8700 eller bättre i somras? Kan allt detta vara en nackdel för ekonomin?
Pga restriktioner, hade man släppt dom hade folk bokat resor direkt, dödsfallen i sig är alltså inte anledningen till att folk som exempel inte flyger längre.

Sålänge man inte är tung i hotell- och flygbolag ser jag ingen anledning till massiva ras i ens portfölj, flera företag rent av gynnas av läget.

Varför ska tex telekombolag förlora stora delar av sitt börsvärde? Eller läkemedelsföretag? Finns en anledning till att tex byggvaruföretag gått väldigt bra i år. Tror du corona med restriktioner ska fortsätta länge till känns de vettigare att köpa t ex aktier i byggvaruföretag än korta index.. Omx är ju inte direkt tung med bolag som påverkas särskilt hårt av restriktioner och covid dödsfall..
Citera
2020-11-06, 16:58
Medlem
Ignorera Nogo. Han tror att han är den första investeraren i historien som kan investera baserat på publik information som marknaden tydligen inte har beaktat. Han sitter på bearpossar som långsamt blöder pengar. Innan valet spammade han i alla trådar med att en bidenvinst skulle vara katastrofal för börsen. Dessutom anser han att lågkostnadsindexfonder är sämre investeringsalternativ än att korta omxs30 samt att tajma börsen baserat på publik information. Sist påstår han sig vara matematiker utan några som helat indikationer på att han kan räkna på något av relevans till börsen.
Citera
2020-11-06, 18:11
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Ignorera Nogo. Han tror att han är den första investeraren i historien som kan investera baserat på publik information som marknaden tydligen inte har beaktat. Han sitter på bearpossar som långsamt blöder pengar. Innan valet spammade han i alla trådar med att en bidenvinst skulle vara katastrofal för börsen. Dessutom anser han att lågkostnadsindexfonder är sämre investeringsalternativ än att korta omxs30 samt att tajma börsen baserat på publik information. Sist påstår han sig vara matematiker utan några som helat indikationer på att han kan räkna på något av relevans till börsen.

Don't hate the player hate the game.
Lund har gjort det bra. Betydligt bättre än de flesta på forumet. Det är ju trots allt resultatet som räknas..
Citera
2020-11-06, 19:31
Medlem
Väldigt avvaktande just nu.
Ofta när det har varit så här senaste månaderna har det kommit en pullback kommande börsdag
Citera
2020-11-06, 20:06
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Nej, jag säger inte att det är helt slumpmässigt, men det är mycket mer slumpmässigt än för 20-30 år sen.
Jag har vinst-testat så gott som alla klassiska indikatorer med ett antal tusen signaler, och det blir alltid 50% +/- ett par procent. Dvs inte statistiskt signifikant. Även om man kombinerar ett par st indikatorer. Finns ett par som har påverkan, främst volym- och momentum-baserade, men dom har tappat från 20-30 år sen i %. Tror att denna trend kommer fortsätta i framtiden också, delvis pga att antalet personer som handlar på börsen ökar, delvis pga att antalet datorer som handlar med och mot varandra ökar. Ju större antal som handlar i ett instrument, ju fler åsikter om vilket håll den kommer gå. Vilket enligt mig leder till mer slumpmässiga rörelser.
Tror väl ändå att TA har påverkan, men att bara gå efter det funkar ju uppenbarligen inte jättebra alla gånger.

Kan förtydliga varför jag tror att börsen har blivit mer slumpmässig med följande metafor:
Du har en låda, du ger en person valet att antingen flytta den framåt (köpa) eller bakåt(sälja) 1 meter. Om du ska gissa lådans position efter att personen flyttat lådan kommer du att ha rätt 50% av gångerna. Lägg nu istället till 100 personer, som alla får valet att flytta lådan framåt eller bakåt 1 meter. Hur ofta kommer du att korrekt gissa lådans position? Uppenbarligen mycket mer sällan.

De flesta köper ju sina långvariga investeringar på nåt mer än bara TA, dom har någon sorts tro på företaget de investerar i oftast.
Därför måste man ju försöka få någon rationalisering till varför X händer och läsa av hur framtiden ter sig. Dvs använda logik, fundamenta eller vad du nu vill kalla det. Främst pratar jag väl om lite längre tidsperspektiv nu då, har inget intresse av intradagkurserna, använda logik på dom är värdelöst.

Krångla inte till det så innihelvete. Köp Microsoft, Amazon, Nike, Lundin Gold, First Majestic Silver, Kindred, SWMA, Boliden och Bitcoin. + 30%/ år..
Citera
2020-11-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Don't hate the player hate the game.
Lund har gjort det bra. Betydligt bättre än de flesta på forumet. Det är ju trots allt resultatet som räknas..

Om jag kommer ihåg rätt började han köpa Bear hösten 2019. Låg kraftigt minus i början av 2020 och sen kom Corona. Han hade tur i min värld.
Citera
2020-11-06, 20:13
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Om jag kommer ihåg rätt började han köpa Bear hösten 2019. Låg kraftigt minus i början av 2020 och sen kom Corona. Han hade tur i min värld.

Tur.. Räknas inte tur?
Jag förlitar mig till tur vid varje bet.
Citera
2020-11-06, 20:23
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Är det frågan om tur när man (Lund) dunkar in massvis med miljoner i rätt ögonblick? -Kanske..
Citera
2020-11-06, 20:31
Avstängd
Odagans avatar
Citat:

.. Vidare kan du knappast påstå att det är fråga om tur.. Vi snackar om en galant entry, med kunskap som bakgrund.. -Ingen kan ta ifrån Lund att han är en skicklig snubbe.
Citera
2020-11-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Är det frågan om tur när man (Lund) dunkar in massvis med miljoner i rätt ögonblick? -Kanske..

Många som hånar nogo, men han är ärlig med sina affärer och står för sin strategi.

@nogo hur mycket plusade du förra vecka jämfört med hur mycket det blev minus denna vecka?
Har du gått in med mer xact bear nu när omx30 stigit i värde?
Citera
2020-11-06, 20:40
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Många som hånar nogo, men han är ärlig med sina affärer och står för sin strategi.

@nogo hur mycket plusade du förra vecka jämfört med hur mycket det blev minus denna vecka?
Har du gått in med mer xact bear nu när omx30 stigit i värde?

Den Svenska avundsjukan förblindar... Han hade tur. -Jävla reservsåssar till att vara ogina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in