2020-11-03, 23:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Dom borde sitta i fängelse som försöker förstöra för vanliga människor som försöker göra lite extra cash

Historiskt är det många som sagt att många bör sitta i fängelse. Historiskt har det också hänt att dessa slutligen t ex blir halshuggna (franska revolutionen) eller helt enkelt hamnar i fängelse.

Allt inom finans är i mångt och mycket ett bedrägeri.

Tänk på alla som köper hus, kontantinsats 1 miljon och sedan hus för 5 miljoner .... Det är alltså 5x hävstång på ett enda objekt. Det är smått bisarrt hur vanliga människor sätter sig med 5x hävstång på det viset men sedan grinar illa när deras fonder går så lite som -10%. Bäst är alla som samtidigt inte förstår fördelen med att binda lånen på ett par år (minst en halv börscykel, dvs 3-5 år).

Marknaden är full av bedrägerier och ren idioti, men det är vad det är....
Citera
2020-11-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, precis. Iom nedgången finns det också skäl att titta på index som DAX. Man skulle kunna handla franska CAC och spanska IBEX också men utbudet (cert och mini futures) är något skralare där. Oavsett korrelerar dessa (dvs går åt samma håll) starkt med DAX så det duger fint med DAX som en typ av proxy för hela EU. OMX är däremot något 50/50 som proxy då Stockholmsbörsen ibland kan gå åt något helt annat håll. Detta såg vi förra veckan när alla EU-index backade med runt -1% medan OMX stannade på plus kufiskt nog.

-

Någon % plus här och där har en tendens att bli ganska många plus efter ett tag, det finns ingen vinst som är för liten. En vinst är en vinst. Jag provade en dag med sk 'scalping', dvs att man uteslutande handlar på 1 och 5 minuter samt hela tiden har väldigt snål stoploss och take profit. Man går ur så fort man ser minsta signal på att det vänder eller så fort man når -0.5% osv.

Anledningen till att jag gjorde det under två dagar var för att jag ville visa på vilken dålig idé det var. Kruxet var att jag gick med vinst så tesen om det inte går gick åt skogen. Det är rejält ansträngande att under två dagar syssla med analys av alla marknader på 1 och 5 minuter från öppning till stängning av terminerna (dvs från 08:15 till 20:00).

-

Vi får se om det går ned imorgon, visst momentum har trots allt skapats till uppsidan nu så en nedgång skulle behöva vara ganska blodig för att det ska ändras. Utöver det har i princip en botten som är högre än föregående (oktober månad) bekräftats. Utöver det står t ex RSI för DAX fortfarande ganska lågt, 53 på 4h och 42 på dagliga och utöver det ligger priset t ex över EMA21 på 4h och över EMA10 på dagliga.

Men det vore inte helt förvånande om vi ser någon typ av pullback imorgon, att priset går ned något och att oscillatorerna går något lägre mm.

Fast var det inte pga omx hade halvdag i fredags? Skulle kanske gått ner om omx inte stängt så tidigt.

Har börjat förstå att amerikanska handlare följer DAX mer än jag trodde. Jag märker det på kommentarer på investing.com osv.
Trodde att EU slaviskt följde US, men märker nu att även US påverkas av DAX.
Om jag inte minns fel så var det DAX som startade hela raset förra veckan. US började rasa någon dag senare.

OMX verkar ju gå upp och ner varannan dag, bortsett från förra veckan och den här veckan. Har lyckats göra många % bara genom att växla mellan kort och long varannan dag på omx.

Hade nog hellre suttit och scalpat hela dagarna kombinerat med något starkt uppiggande medel än att jobba 8-17
Citera
2020-11-03, 23:49
Medlem
Trump har lovar stimulanspaket om han blir vald. Alla lär slänga sig på köp av SPY certifikat då eller hur gör ni? Och om han inte blir val så bear cert?
Citera
2020-11-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Trump har lovar stimulanspaket om han blir vald. Alla lär slänga sig på köp av SPY certifikat då eller hur gör ni? Och om han inte blir val så bear cert?

Verkar ju inte behövas stimulanser spy är uppe på 0.3% redan 4 minuter efter öppning

Edit: 0.2% skulle det vara. Kollade på fel index (dax)
Citera
2020-11-04, 01:25
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Tråkmåns, du får börja köpa index istället.

Inget fel på räntor + hävstång. Tänkte ett tag omallokera till en GB-portfölj (Golden Butterfly) med hävstång istället, men så blev det inte.

GB HY X3 (dvs en GB med 3x hävstång), men mini futures istället för cert:
https://i.imgur.com/pJgewKN.png
Ptja dom är inte helt tråkiga. Det är inte traditionella obligationer eller liknande jag handlat utan derivat som ger hög ränta nu pga att dom är sjukt volatila tack vare pandemin. Hävstång x10 gör dom inte precis mindre riskfyllda, men räntan blir därefter. Har dock hedgat, annars hade väl risken varit överhängande stor att bli wipad på nån månad max.
Citera
2020-11-04, 07:16
Medlem
Det är väldigt volatilt nu. Konstigt att VIX är röd.
Vem vann valet?
Citera
2020-11-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Det är väldigt volatilt nu. Konstigt att VIX är röd.
Vem vann valet?

Troligen Trump men det är långt ifrån säkert ännu. Ger inte Biden upp idag så får vi nog vänta ett par dagar på besked.

Själv tycker jag att det skall bli spännande idag. Köpte på mig Rottneros igen igår och hoppas att kronförstärkningen avstannar lite nu och att de kan höja massapriserna.

Annars är det surt att redan ha nästan 100% aktier. Finns ingen likvid att köpa för Får vänta till nästa lön nu...förutom Cloettas utdelning som kommer in på kontot nästa vecka
Citera
2020-11-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Troligen Trump men det är långt ifrån säkert ännu. Ger inte Biden upp idag så får vi nog vänta ett par dagar på besked.

Själv tycker jag att det skall bli spännande idag. Köpte på mig Rottneros igen igår och hoppas att kronförstärkningen avstannar lite nu och att de kan höja massapriserna.

Annars är det surt att redan ha nästan 100% aktier. Finns ingen likvid att köpa för Får vänta till nästa lön nu...förutom Cloettas utdelning som kommer in på kontot nästa vecka

Har inte hängt med nyheterna alls. Lutar det mot Trump alltså?

Gick in strax innan öppning på dax igen. Hoppas på en fin gap-fill
Citera
2020-11-04, 10:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Ptja dom är inte helt tråkiga. Det är inte traditionella obligationer eller liknande jag handlat utan derivat som ger hög ränta nu pga att dom är sjukt volatila tack vare pandemin. Hävstång x10 gör dom inte precis mindre riskfyllda, men räntan blir därefter. Har dock hedgat, annars hade väl risken varit överhängande stor att bli wipad på nån månad max.

Jag klagade inte på instrumenten utan på dig, skämtade också givetvis.

Trots allt är det så att alla investeringar som är tråkiga i regel också är mest lönsamma på sikt. Min egna bäst presterande position är trots en i OMX med låg hävstång på runt 4x som jag bara degar i sedan i mars. Det är en oerhört tråkig position. :)
Citera
2020-11-04, 11:38
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Jag klagade inte på instrumenten utan på dig, skämtade också givetvis.

Trots allt är det så att alla investeringar som är tråkiga i regel också är mest lönsamma på sikt. Min egna bäst presterande position är trots en i OMX med låg hävstång på runt 4x som jag bara degar i sedan i mars. Det är en oerhört tråkig position.
Räntepapprena jag äger nu är väl egentligen råvaror, så vet inte om det är korrekt att säga att det är räntepapper, men då jag hedgat dom är det egentligen inte kursrörelserna jag letar efter, utan räntan dom ger. Men hedgen är väl inte 100% säker som sagt, så lite "spänning" (som jag helst hade varit utan) blir det väl ändå.

Ärligt talat har mina aktieinvesteringar i år inte varit särskilt lönsamma. Hade jag inte handlat råvaror hade jag antagligen gått minus, faktiskt. Nu ligger jag väl en 30% plus istället, men inte är det tack vare aktier. Nuvarande börsklimat passar uppenbarligen inte min investeringstrategi. Det bästa har ju varit att bara köpa det alla andra köper, oavsett reellt underliggande värde på bolagen, vilket jag helt enkelt har nån sorts psykisk spärr mot att göra.
Däremot råvaruinvesteringarna har gått extremt bra, som sagt.

Borde inte OMXen med hävstång ha tappat i värde senaste månaderna nu när OMX i stort sett är på samma nivå som i Juli?
Citera
2020-11-04, 11:49
Medlem
Så som fondkurser nu hoppar upp och ned, är det väl ett bra läge att varje månad satsa en slant och att köpa på sig på olika nivåer.Vissa fonder har ju fallit 40 procent i år, risken kan tyckas stor men nångång får vi ordning på pandemin.
Citera
2020-11-04, 13:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Räntepapprena jag äger nu är väl egentligen råvaror, så vet inte om det är korrekt att säga att det är räntepapper, men då jag hedgat dom är det egentligen inte kursrörelserna jag letar efter, utan räntan dom ger. Men hedgen är väl inte 100% säker som sagt, så lite "spänning" (som jag helst hade varit utan) blir det väl ändå.

Ärligt talat har mina aktieinvesteringar i år inte varit särskilt lönsamma. Hade jag inte handlat råvaror hade jag antagligen gått minus, faktiskt. Nu ligger jag väl en 30% plus istället, men inte är det tack vare aktier. Nuvarande börsklimat passar uppenbarligen inte min investeringstrategi. Det bästa har ju varit att bara köpa det alla andra köper, oavsett reellt underliggande värde på bolagen, vilket jag helt enkelt har nån sorts psykisk spärr mot att göra.
Däremot råvaruinvesteringarna har gått extremt bra, som sagt.

Borde inte OMXen med hävstång ha tappat i värde senaste månaderna nu när OMX i stort sett är på samma nivå som i Juli?

Förstår,

Att du pratade om hedge var anledningen till att jag drog upp GB-portföljen, en sådan har trots allt viss hedge eller kan göras till att ha det (i mitt ex US T-bonds med 30 års bindningstid och runt 3x hävstång).

Mina investeringar i aktier har inte heller varit särskilt bra. Bäst är väl hittills Byggmax (+230% när jag gick ur), men inte helt oväntat är det investeringar i olika index som har givit mest om jag bortser från min position i Olja där jag blev hyperaggressiv när jag såg att WTI för första gång i världshistorien stod på -$35, de två första positionerna gick -100%. Den tredje ligger på +286% men har då tappat från att ha legat över +400%.

Att köpa det 'alla' köper som du har valt att göra är dock att följa momentum och flockbeteendet som finns. Hela min ordinarie strategi (fondhandel, se Tråden om strategier för fonder här på Flashback) bygger helt på momentum med betydligt längre tidsintervaller än vad som gäller i den här tråden (3 månader, dvs man ser till utvecklingen på hela 3 månader). Något som historiskt är bättre än sämre även om man givetvis, som alltid, får stå ut med att det inte alltid går spikrakt upp till månen.

Jo, OMX med hävstång har tappat en del men för dessa långa (tidsmässigt) positioner är hävstången lägre och urholkningseffekten via saker som dyra avgifter därav lägre. Positionen i OMX har likt positionen i Olja gått från över +400% ned till +272%.

Att det defakto också går ned ibland är dock inget som är särskilt förvånande utan helt givet. Där kan man välja om man istället ska försöka köra en exit och entry senare, men för mina riktigt långa positioner är inte det strategin så....

-

Det här med folk som försöker köpa raketer är annars inget jag riktigt förstår mig på. Det verkar betydligt enklare att köpa indexterminer eller råvaruterminer av olika slag och justera hävstång efter risk man söker. Det där med att göra något som redan kan vara ganska knepigt ännu svårare ... Helt obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in