2020-06-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Annan orsak till nedgång men även Oscar Properties, Norwegian etc. är en påminnelse att aldrig ligga för tungt investerad i en enskild aktie. Ungefär max 10 % av portföljen är mitt riktmärke.
Eller satsa på sunda företag med en bra affär som faktiskt genererar vinster. Av någon anledning är det dom som fortfarande är ”billiga” på börsen jämfört med mycket annat.
Citera
2020-06-27, 23:43
Medlem
tazzos avatar
Denna uppgång är nog den mest hatade någonsin - en uppgång som ingen egentligen tror på, utan helt och hållet baseras och upprätthålls av regeringars kursmanipulationer. Väntar på den ljuvliga dag då skiten faller till en nivå där den egentligen skall ligga, så att man äntligen säkert kan kliva in i fonderna.
Citera
2020-06-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Väntar på den ljuvliga dag då skiten faller till en nivå där den egentligen skall ligga, så att man äntligen säkert kan kliva in i fonderna.

Då kan du få vänta ett tag, Japan har gjort det i 30 år och japanska centralbanken äger halva börsen. Vi kommer få se precis samma sak i USA nu, Europa är mer skakigt eftersom det finns större slitningar.

Ekonomin får inte krasha, pensionsfonderna måste finnansieras och de kommer att göra allt som krävs. Om konjukturen inte stabiliseras lär vi även få se direktköp av aktier från Fed. Pengar i handen åt folk var science fiction för bara ett par år sedan, nu är det verklighet.

Sedan kan jag hålla med om att det är sjukt. Som en del säger, "patienten var redan inlagd". Men att stå utanför börsen i hopp om att värderingarna ska ned dramatiskt är en stor risk i sig, speciellt om du håller på fiatvaluta. Möjligen om du går all-in på guld, men som jag ser det är det aktier + guld som är framtiden. Sedan får vi ett nytt monetärt system så småningom när världen drunknar i pengar och inflationen drar igång på riktigt, men det kan dröja flera år.
Citera
2020-06-28, 00:59
Avslutad
Citat:
Denna uppgång är nog den mest hatade någonsin - en uppgång som ingen egentligen tror på, utan helt och hållet baseras och upprätthålls av regeringars kursmanipulationer. Väntar på den ljuvliga dag då skiten faller till en nivå där den egentligen skall ligga, så att man äntligen säkert kan kliva in i fonderna.
Du låter så bitter mannen.
Du skulle hakat på oss andra som redan gjort en bra förtjänst på återhämtningen.

Jag får lite samma feeling från alla som bor i hyresrätt sedan 20 år tillbaka och skriver i bostadsbubbla-tråden...
Citera
2020-06-28, 01:02
Medlem
Citat:

Nja, kraschen var ju lite väl panikartad. Att många bolag som inte ens påverkas av Corona sjönk kraftigt. På så vi är uppgången befogad för många bolag. Jag har svårare att förklara uppgången om ca 30% 2019 när vinsterna inte ökade nämnvärt.
Citera
2020-06-28, 06:32
Medlem
ChickenShacks avatar
Gick aldrig ur men tankade duktigt i andra halvan av mars, just de posterna i majoritet i läkemedel och spel. Med facit i hand en extremt god investering redan med en utveckling som heter duga, även om min horisont är betydligt längre än ett halvår.

Swingtradar inte.
Citera
2020-06-28, 10:04
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Du låter så bitter mannen.
Du skulle hakat på oss andra som redan gjort en bra förtjänst på återhämtningen.

Jag får lite samma feeling från alla som bor i hyresrätt sedan 20 år tillbaka och skriver i bostadsbubbla-tråden...

Jag väntar iaf med att investera till stimulanspaketen och gratispengarna slutar i USA. I Juli/Augusti när massa amerikaner inte kan betala hyran eller lånen och ev tvingas sälja huset. Får se vad som händer..
Citera
2020-06-28, 12:32
Medlem
sinewaves avatar
# Index

Veckodata, Sorterat på RSI14 (lågt > högt)
https://i.imgur.com/0qV3aIq.png

Daglig, sorterat på RSI14 (lågt > högt)
https://i.imgur.com/Vhfl8qs.png

-

# Svenska branschindex

Veckodata, Sorterat på RSI14 (lågt > högt)
https://i.imgur.com/TwSL9ge.png

Daglig, sorterat på RSI14 (lågt > högt)
https://i.imgur.com/2dvf4WT.png

Data från Avanza, se 'Branschindex' på:
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html

-

# S&P500 (SPY)

Vecka,
Tjur: Över nästan alla medelvärden utom SMA50, positivt kryss EMA10/21 för 3 veckor sedan. Dvs trenderna för veckodatan är fortsatt positiva.
Tjur: MACD är fortsatt positivt
Björn: En lägre högsta har skapats som följer en tidigare lägre högsta
Neutral: Stängning över tidigare lägsta föregående vecka (men stängening under högsta föregående vecka)

Dagliga,
Tjur: Guldkors, SMA50/200 fortsätter närma sig
Björn: Stängning under SMA200
Björn: MACD trendar negativt
Neutral: RSI-trend (EMA21/10) är positivt men börjar närma sig negativt kryss
Neutral: Stängning över tidigare lägsta (15 juni), men detta kan komma att ändras (dvs vi får se hur måndagen ser ut)
Neutral: EMA10 fortfarande över EMA21, men har nu börjat peka nedåt

Summa summarum,
Neutral, det går att hitta saker åt båda håll. Medelvärdena pekar också åt olika håll. De korta nedåt, de längre uppåt osv. Som jag skrivit om tidigare ser det ut som en typisk konsolidering. För S&P500 blir den tidigare lägsta väldigt viktig, något som kan komma att avgöras redan på måndag. Brytning under vore inte särskilt positivt.

Skärmdump, S&P500 (SPY)
https://i.imgur.com/PZDMuzf.png
Citera
2020-06-28, 13:26
Medlem
Citat:

Det är för jävligt hur centalbankerna håller på och håller skiten under armarna, men när man lär sig hur systemet fungerar så måste man tyvärr in och försöka skydda sina slantar emot hyperinflationen som hotar. Guld och aktier är väl det enda som kan ge en hedge i dessa dagar.

Sedan ska svenska staten och centralbankerna en dag få äta upp detta. Jävla kommunist-äckel som förstör för oss, men just nu få man tyvärr se om sitt eget hus först.
Citera
2020-06-28, 13:45
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Det är för jävligt hur centalbankerna håller på och håller skiten under armarna, men när man lär sig hur systemet fungerar så måste man tyvärr in och försöka skydda sina slantar emot hyperinflationen som hotar. Guld och aktier är väl det enda som kan ge en hedge i dessa dagar.

Sedan ska svenska staten och centralbankerna en dag få äta upp detta. Jävla kommunist-äckel som förstör för oss, men just nu få man tyvärr se om sitt eget hus först.

Yup, viktigt att man hedgar. Tar ut lite imorgon igen och köper några kilo silver igen medan det är så billigt.

Tavex.se för guld
Guldcentralen.se för silver

Kina har infört lockdown i Peking. Amerikanarna likaså i Texas och Florida. Som jag skrev i Fredags övernattar jag i en S Djia och hoppas att det trejdas ner under natten. Ska bli kul att se hur det går. Köpte när dj var på 25200

En annan grej att tänka på är att USA lånat ut en massa pengar rnut 20e Mars som ska betalas tillbaka efter 3 månader. Det är nog därför vi ser dollarn gå upp nu igen och vi kan se samma problem som i Mars när det inte finns tillräckligt med Dollar utanför USA och allt kraschar. En 10% ökning på Dollarn medför extrema problem för länder som är högt belånade i Dollar
Senast redigerad av AoE3#1 2020-06-28 kl. 13:47.
Citera
2020-06-28, 13:48
Medlem
AoE3#1s avatar
Vad jag ser hända den här veckan är det vi väntat länge på. Att guld OCH Dollarn går upp medan börserna faller. Det är det enda rationella här.
Citera
2020-06-28, 14:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Vad jag ser hända den här veckan är det vi väntat länge på. Att guld OCH Dollarn går upp medan börserna faller. Det är det enda rationella här.

Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in