2020-06-10, 11:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
...och detta vet alla så båda har extremt nerpressade kurser. Men visst, vrak som dessa blir inga kursdubblare som tidigare apple eller amazon. Men passar bra som säkra investeringar för den som är nöjd med att ticka in 8% utdelning per år i några år. På lång sikt 5-10 år är de säkert borta.

Tror inte det blir mycket till utdelningar på lång sikt i de bolagen. Telia har jag några från när de såldes ut. Jag var tveksam men alla sa redan då att det var en bomsäkert god affär... Ha ha

Borde ha satt de pengarna i Swedish match...
Citera
2020-06-10, 12:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Att köpa frimärksaktier är inte en erkänt bra strategi. Googla gärna och återkom om du hittar några bra exempel.

Idag få SAS ratingen CCC.
https://www.di.se/live/sankt-kreditbetyg-for-sas-bolagets-kapitalstruktur-framstar-som-ohallbar/
betalartikel

SAS var ett problemtyngt bolag i årtionden innan Covid-19. Det tog dem år att förstå att att branschen förändrats.

Trötta gammla flygvärdinnor.

Snorkig o dålig tilldelning på långflygningarna fast man är diamant.

Men deras filmutbud är bra.

Köpa aktier, No no no...
Citera
2020-06-10, 13:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
SAS var ett problemtyngt bolag i årtionden innan Covid-19. Det tog dem år att förstå att att branschen förändrats.

Köpa aktier, No no no...

För SAS ser jag det här:

Dagliga,
* Tjur: Högre lägstanivåer i nuvarande lokala kluster (25 maj-10 juni)
* Tjur: 19.53% från lägstanivå (7.44), 51.78% från nivån innan dippen (21 februari)
* Tjur: 'Hidden bullish divergence', 2 juni / 10 juni (RSI14 och MACD)
* Tjur: EMA10 är fortfarande över EMA21 och båda dessa är över SMA50, på kort sikt är alltså de kortare trenderna fortfarande positiva
-
* Neutral: 16.67% från 50% fib. retracement (50% av nedgången, 21 feb-16 mars)
* Neutral: Folk på Flashback har olika åsikter
-
* Björn: Potentiellt dödskors för MACD
* Björn: MFI-trend (Money Flow Index, EMA10+21) har ett dödskors
* Björn: RSI-trend (EMA10+21) på väg att skapa dödskors
* Björn: RSI14 skapar lägre högstanivåer

Vecka,
* Tjur: MACD har ett guldkors
* Tjur: 'Hidden bullish divergece' (RSI14) förutsatt att veckan inte stänger lägre än nuvarande lägsta (ca 9.1)
* Tjur: RSI-trend (EMA10+21) håller på att skapa ett guldkors
-
* Björn: En halvt potentiell 'engulfing bearish' för veckodatan om inte SAS stänger över ca 9.5
* Björn: EMA10 och EMA21 har börjat peka nedåt istället för uppåt och kommer att göra det om stängning för veckan står sig kring nuvarande prisnivå

Månad,
* Björn: SAS har på makronivå vad som kan tolkas som en gigantisk björnflagga, bolaget har aldrig återhämtat sig från 2007 års nivåer
* Tjur: Sett till 2012-2020 finns en uppsida på runt 70% (till medelvärdet efter 2007 års påbörjade björntrend), men en nedsida på 'endast' 49% (år 2012)
* Tjur: Vid dippen i februari skapades en högre lägsta på makronivå (nov 2012 kontra mars 2020)

---

Men jag finner det festligt att du ser snorkiga gamla kärringar istället.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-10 kl. 13:33.
Citera
2020-06-10, 14:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För SAS ser jag det här:

Dagliga,
* Tjur: 19.53% från lägstanivå (7.44), 51.78% från nivån innan dippen (21 februari)
* Tjur: EMA10 är fortfarande över EMA21 och båda dessa är över SMA50, på kort sikt är alltså de kortare trenderna fortfarande positiva
-
-

Vecka,
* Tjur: 'Hidden bullish divergece' (RSI14) förutsatt att veckan inte stänger lägre än nuvarande lägsta (ca 9.1)
-
* Björn: En halvt potentiell 'engulfing bearish' för veckodatan om inte SAS stänger över ca 9.5
* Björn: EMA10 och EMA21 har börjat peka nedåt istället för uppåt och kommer att göra det om stängning för veckan står sig kring nuvarande prisnivå

Månad,
* Björn: SAS har på makronivå vad som kan tolkas som en gigantisk björnflagga, bolaget har aldrig återhämtat sig från 2007 års nivåer
* Tjur: Sett till 2012-2020 finns en uppsida på runt 70% (till medelvärdet efter 2007 års påbörjade björntrend), men en nedsida på 'endast' 49% (år 2012)
* Tjur: Vid dippen i februari skapades en högre lägsta på makronivå (nov 2012 kontra mars 2020)

---

Men jag finner det festligt att du ser snorkiga gamla kärringar istället.

Jag brukar sällan titta på kurvor utan utgå ifrån vad jag ser o hur jag upplever produkten/företaget.

Men jämför man med tex Delta så är ju SAS i både premium o i frontlinjen....

Men jag skippar flygbolag. Det är en dyr produkt/tjänst att producera o små marginaler. I en värld av digitalisering där stora volymer är billigt att producera o i många fall marginalerna goda.

Med ”teleoperatörerna” är det samma sak med. Dyra infrastruktur kostnader o hård prispress...
Citera
2020-06-10, 16:12
Medlem
sinewaves avatar
Köpt position: SAS
Pris: ca 9,21
Tid: ca 15:50

Aktien har varit på radarn ett tag.
Kommer att ha hård bevakning på 9,16 (lägsta för dagen), om under så ny lägsta för dagen = ej jättebra.

Orsak (citerar mig själv från tidigare inlägg)

Citat:
Dagliga,
-
-

Vecka,
-

Månad,

Summa summarum
Datan för de högre tidsintervallen, som är viktigare, (1v, 1m) har slagsida åt det mer positiva.
Om man tittar på de längre perspektiven kan det dock dröja ett tag (dvs någon vecka eller fler) innan saker blir bättre eller stabiliseras.
Risk finns att det istället bär av ned till nivåerna kring 8,6 igen.
Kommer också hålla koll på nivån 9.16, lägsta för dagen, om kursen dyker under ser det givetvis risigt ut på det korta perspektivet då det inte rör sig om någon typ av dubbelbotten eller högre lägsta längre utan en lägre lägsta (dvs risken för att det går ned än mer ökar då).
Citera
2020-06-10, 16:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag brukar sällan titta på kurvor utan utgå ifrån vad jag ser o hur jag upplever produkten/företaget.

Men jämför man med tex Delta så är ju SAS i både premium o i frontlinjen....

Men jag skippar flygbolag. Det är en dyr produkt/tjänst att producera o små marginaler. I en värld av digitalisering där stora volymer är billigt att producera o i många fall marginalerna goda.

Med ”teleoperatörerna” är det samma sak med. Dyra infrastruktur kostnader o hård prispress...

Ja, flygbolag på lång sikt är ingen superbransch direkt.

I kontexten att det är en bransch som blivit värst drabbad av Covid-19 (global pandemi...) så är det inte helt dumt att köpa in sig på kortare sikt (tänkt högst ett par månader).

Historiskt har man kunnat göra sig ganska fint med vinst om man köper bolag i branscher som tar som mest stryk under någon kris. Covid-19 = flygbolag och turism.
Citera
2020-06-10, 16:18
Medlem
Citat:

Köpa aktier, No no no...

Håller med till fullo
Köpa SAS ?????
Avstår gärna hela flygbranschen : hårdast reglerad , dålig lönsamhet , hård konkurrens och lite kines-snuva på det
Skänker hellre dom pengarna till röda korset
Citera
2020-06-10, 16:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Hoppas ingen tar det här inlägget på allvar.
Sagt av en person med 12 inlägg? Som kommenterar en person som tidigare i tråden prickat corona-botten tillsammans med bara 2 andra personer?
Citera
2020-06-10, 16:23
Medlem
Citat:

I kontexten att det är en bransch som blivit värst drabbad av Covid-19 (global pandemi...) så är det inte helt dumt att köpa in sig på kortare sikt (tänkt högst ett par månader).

Historiskt har man kunnat göra sig ganska fint med vinst om man köper bolag i branscher som tar som mest stryk under någon kris. Covid-19 = flygbolag och turism.

Flygbranschen skulle man köpt in sig under den stors paniken. Vilken man gjorde som tur, sålde allt igår. Fin vinst, får se hur de lönar sig i längden dock. Hoppas på att se Boeing under 130 inom kort.

Får se vad Jpow säger inom kort.
Citera
2020-06-10, 16:25
Medlem
Citat:

Du kan din TA

Jag ser bara huvud skuldra

En modig position
Citera
2020-06-10, 16:30
Medlem
Citat:
Sagt av en person med 12 inlägg? Som kommenterar en person som tidigare i tråden prickat corona-botten tillsammans med bara 2 andra personer?

Vad har antalet inlägg med saken att göra? Din andra mening är oläslig, förstår inte vad du skriver. Du klankar ned på indexsparare som diversifierar sig över världens största och bästa bolag medan du håller dig i OMXS30-världen och kortar marknaden baserat på feeling lite då och då... Ridiculous

Citat:
Finns inga rika knösar som lägger sig i en indexfond. Som jag skrivit 10 gånger förut är indexfonder med och förstör börsmarknaden genom att de tagit bort ansvar och utvärdering, och bara bryr sig omvad har andra betalat. Detta kedjebrev kommer att implodera så småningom. För att inte tala om alla stackars indexfond-köpare som inte ens fattar vad de köper. "Global indexfond" består till 50% av USA-aktier, köpta i USD som har sitt dyraste värde någonsin, och det mesta innehavet består av Apple + IT dvs nischat till en enda bransch. När det smäller smäller det högt.

Men en person som väljer en rosa avatar My little pony kan naturligtvis inte ha koll på detta.

Förklara för oss dödliga hur den här fonden är nischad till en enda branch: https://www.nordnet.se/marknaden/fondlistor/16800874-dnb-global-indeks?accid=2
Senast redigerad av swesuns88 2020-06-10 kl. 16:34.
Citera
2020-06-10, 16:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Du kan din TA

Jag ser bara huvud skuldra

En modig position

Ja, det är en riskabel position (särskilt nu när vi defakto fått en ny lägre lägsta för dagen, något jag helst ville slippa se pga att nästa rimliga support då ligger kring 9.0). För dessa brukar jag sikta på fib. retracement 0.5; 50% av nuvarande nedgång (ca 10.05). Man får se framåt och utvärdera om det öht ser möjligt ut.

Sen mönster... Om man sitter och läser på om dessa ser man till slut allt möjligt; lite som att fantisera om vad som "finns" i molnen. Det blir lite som Elliott Wave:s där man i princip kan skapa vilka 'XABCD' som helst med lite kreativitet. Däremot brukar jag ta björn- och tjurflaggor ganska seriöst då det är ganska simpla mönster som ganska ofta är tydliga.

Tanken har dock slagit mig att sälja på nästa skuldra, men man får se om/när något sådant sker.
I just detta fall köptes det primärt på det något längre perspektivet (1d och 1v), i sådana case får man ofta ta ett par pungsparkar innan det ser något ljusare ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in