2020-04-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Problemet för min del var att en del av portföljen var belånad. Hade jag varit obelånad hade jag aldrig sålt. Min strategi är högutdelande aktier. Så fram till nu så har utdelningen med råge täckt räntekostnaden som dessutom är avdragsgill. Men skräcken att förlora allt blev för stor.

Då var det en strategi du inte klarade av i praktiken när det väl gällde, så dags att byta strategi.
Citera
2020-04-07, 12:15
Medlem
Bara att titta på HM & Mekonomen så säger det allt om börsen just nu. Totalt svart men ändå rusar de iväg. Många varför? som slängs ut runt nu och finns ingen bra motivering till ökningen. En del säger att det är då man ska in på börsen.
Citera
2020-04-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Har svårt att se vad som driver på börserna annat än att folk vill ta igen sina förluster. Större delen av världens ekonomier i åtminstone delvis karantän, företag permitterar/sparkar sina anställda, produktionen står still på många håll, import/export av varor haltar, konsumtionen på allt annat än basvaror går ner, arbetslösheten är den största på väldigt många år.
Ekonomin står helt enkelt nästan still och företag över hela världen blöder pengar. Alla stimulanspaket är ju bara konstgjord andning i nuläget.

Finns det något konkret som motiverar uppgången nu?

Alla krisscenarion är redan inprisade i börsen. Nu börjar folk ana att det är stabilisering på gång och köper för att inte missa uppgången.
Citera
2020-04-07, 12:22
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Alla krisscenarion är redan inprisade i börsen. Nu börjar folk ana att det är stabilisering på gång och köper för att inte missa uppgången.
Trams. Varken experter eller gemene man har koll på exakt vilka ekonomiska konsekvenser som väntar. Att folk inte vill missa en eventuell uppgång är jag dock med på. Det är bara det att ingen vet när den kommer.
Citera
2020-04-07, 12:23
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Att tro på en perfekt marknad är som att tro på påskharen. Trevlig tanke men fullständigt orealistisk.
Citera
2020-04-07, 12:35
Medlem
Cincinnatis avatar
Som jag sagt innan tror jag det vi ser just nu i efterhand kommer vara ett litet hopp uppåt i en längre nedåtkurva. Börsen beter sig så här varje gång den kraschar och folk luras gång på gång av bull traps. Osäkerhet regerar, inget konstigt med det. Denna gång tycker jag dock som sagt att de negativa signalerna är osedvanligt starka varför jag inte ens överväger att hoppa på uppåttåget som går för tillfället.
Citera
2020-04-07, 12:59
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Bara att titta på HM & Mekonomen så säger det allt om börsen just nu. Totalt svart men ändå rusar de iväg. Många varför? som slängs ut runt nu och finns ingen bra motivering till ökningen. En del säger att det är då man ska in på börsen.

Merparten av alla avslut görs efter algoritmer, är rätt få som räknar värdet på bolaget och sitter 1-3 mån just nu.
Därför följer flesta kurvorna varandra i nån form.

Tror du ska ta det lugnt och vänta in nått mer solid att förankra, räcker med en död Boris Johnsson så är det ner 10-20% till på sth börsen
Citera
2020-04-07, 13:06
Medlem
Media har skrivit mycket om corona och nu börjar folk bli trötta på det. Vädret är fint och algoritmerna (som inte känner till corona) drycker upp kursen.

Samtidigt har ju ingen någon aning om de ekonomiska konsekvenserna av rekordvarsel, trasiga logistik-kedjor, ökade statsskulder, förändringar i konsumtionsmönster eller ens hur många som till slut kommer att dö eller när restriktionerna lyfts.

Det är klart att man kan gå in på ren spekulation, men jag skulle inte satsa mina pensionspengar på denna uppgång.
Hellre missa 15% än kanske förlora ännu mer.
Citera
2020-04-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Trams. Varken experter eller gemene man har koll på exakt vilka ekonomiska konsekvenser som väntar. Att folk inte vill missa en eventuell uppgång är jag dock med på. Det är bara det att ingen vet när den kommer.
Vad är det som trams menar du?

Folk agerar utifrån vad de tror, för en månad sedan trodde att världen skulle gå under och sålde, nu tror folk att det stabiliseras. Om det inte stabiliseras utan bli mer utdrager så säljer folk i panik igen. Folk köper och säljer på känslor, inte på rationella beslut.
Citera
2020-04-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamango
För en vecka sen var jag övertygad om att vi är mitt inne i en bulltrap men nu har börsen visat plus flera dagar i rad, och rätt så kraftigt dessutom.

Kan det vara så att börsen nått sin absoluta botten i mitten på mars och att den inte kommer svänga ner igen?

Vad tror ni?

Ta vilken börskurs du vill, ser du ett rakt streck nedåt mot källaren på 20-30 % så kommer den garanterat följas av en reaktion uppåt då börsen blir väldigt översåld. Den följs av en uppåtgående trend, där är vi nu. Inte förrän vi nått en punkt där den börjar bli åtminstone i närheten av överköpt kommer det vända tillbaka. Men kikar du index på denna uppgång är det ett rakt streck uppåt, det följs alltid av ett tillbaka. Det speglar människors psykologi, från full panik till girighet och rädsla för att förlora något. Kraftiga uppgångar nu tills överköpt, därefter droppar den tillbaka. Samma visa som alltid. Väldigt mycket som kommer komma upp till ytan efter det här, och är vi ett läge där börsen befinner sig lite högre än vad den borde är det lätt att falla tillbaka. Ingen aning om hur mycket, men det kommer. Just nu uppåt 🐃
Citera
2020-04-07, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Att tro på en perfekt marknad är som att tro på påskharen. Trevlig tanke men fullständigt orealistisk.

Det är väl mer så att folk inte förstår vad begreppet betyder.
Citera
2020-04-07, 13:18
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hoppade av i panik. Lyckades såklart träffa botten fredag den 13. Men mindes hur det var i förra kraschen. Hoppades kunna köpa tillbaka billigare.

Låter som du är i ett bra läge att göra det klassiska misstaget, sälja på botten och köpa tillbaks på en studs för att sen följa med ner till den tidigare botten och vidare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in