2020-04-01, 08:58
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Extremt låg för tillfället. Alla länder pumpar pengar som sjukhuvuden utan effekt på inflationen direkt. Kolla på USA och deras helikopterpengar relaterat till dollarn, den stärks bara. Men man vet ju inte om det ändras i framtiden, liten sannolikhet dock.

Fast man kan inte jämföra dollar och SEK. Dollarn kan klara av att trycka mycket pengar utan att försvagas mycket (av massa olika anledningar) medan SEK är en mycket mindre valuta osv.
Citera
2020-04-01, 09:00
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast man kan inte jämföra dollar och SEK. Dollarn kan klara av att trycka mycket pengar utan att försvagas mycket (av massa olika anledningar) medan SEK är en mycket mindre valuta osv.
Nej men inflationen suger i Sverige. Vi tappar mot andra länder men köpprisindex här i landet ändras knappt.
Citera
2020-04-01, 09:01
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Med glädje (tidpunkter med lika/nande priser som idag):
Lundbergföretagen - Dec 2019
Investor - Aug, 2019
Hufvudstaden - Dec 2018
Alfa Laval - Aug 2019
Skanska - Maj 2019
SKF - Aug 2019

Räcker det?
Jo, det var en rejäl dipp december 2018 som påverkade t.ex SKF, övriga har jag inte riktigt koll på eftersom jag aldrig köpt dem. Man kanske kan säga att det funnits många toppar och bottnar sett 5 år tillbaka, men de är ofta korta och inte så enkla att hitta. Det finns en stort antal OMX-aktier som nu har sitt 5-års-lägsta, en annan bunt som gått sidledes via höga toppar och bottnar, och något fall som faktiskt gått upp på 5 år, men det är inte många. Så jag vidhåller mitt generella uttalande att man (i det flesta fall) köper billigare nu än alla andra som köpt de 5 senaste åren.
Citera
2020-04-01, 09:02
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Inköpschefsindex för den svenska industrisektorn sjönk till 43,2 i mars, från reviderade 52,7 månaden före (53,2).
Enligt Infront räknade analytiker med ett index på 45,3 för mars. "Detta är den största månatliga nedgången i inköpschefsindexets dryga 25-åriga historia och är ett tydligt tecken på att coronavirusets effekter på svensk tillverkningsindustri har slagit igenom på allvar", säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank, i en kommentar.
Orderingången svarade för det största fallet av fem delindex, följt av produktionen. Sammantaget drog dessa två delindex ned PMI-total med 9,3 indexenheter. Även indexet för sysselsättningen bidrog negativt.
Leverantörernas leveranstider steg däremot till den högsta nivån sedan 2018 och bidrog positivt till PMI-total, vilket stärker bilden av att tillverkningsindustrin även brottas med utbudsproblem.
Produktionsplanerna ligger på den lägsta nivån sedan årsskiftet 2008/2009.
Indexet är en sammanställning av bedömningen bland drygt 200 inköpschefer vad gäller den ekonomiska utvecklingen och presenteras av Swedbank och Silf, organisationen för inköp och logistik.
Inköpschefsindex mar feb Diff Snitt 3M
================================================== ============
Industri-PMI 43,2 52,7 -9,5 49,3
Delindex
Orderingång 34,0 54,3 -20,3 46,8
Produktion 37,6 50,3 -12,7 46,9
Sysselsättning 46,4 50,2 -3,8 48,7
Leveranstider 62,4 56,3 6,1 56,1
Lager 49,7 46,6 3,1 46,0
Nyckeltal utanför PMI
Orderingång export 34,9 53,3 -18,4 45,7
Orderingång hemmamarknad 35,9 50,4 -14,5 44,0
Orderstock 35,2 54,1 -18,9 46,4
Rå/insatsvarupriser 41,4 44,8 -3,4 43,4
Import 48,0 47,6 0,4 49,6
Planerad produktion (6 mån) 33,8 60,1 -26,3 50,1

Order/lager 0,68 1,17 -0,49

Det här var inga roliga siffror.
Citera
2020-04-01, 09:02
Medlem
Duns ner -3 %
Citera
2020-04-01, 09:06
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är inte 200k döda i USA oerhört lågt? Med över 300 miljoner innevånare och medellivslängd på runt 80 år så borde ju nästan 4 miljoner människor dö i USA/år. De som dör i Corona lär ju till stor del ersätta dödsfall som annars skulle vara orsakade av den vanliga influensan eftersom det rör sig om äldre multisjuka. Ett totalt antal på 200k döda verkar ju inte direkt vara ett skräckscenario?

Snarare borde väl folk förstå hur löjlig paniken är om man talar om 200k döda? Särskilt eftersom USA kommer att få ett snabbt förlopp på grund av brist på sjukvårdsresurser för de fattiga?

Jag hade förstått om man oroade sig för några miljoner döda i USA. Då hade man haft en rejäl överdödlighet just i år på grund av epidemin. Stannar det vid 200k tror jag inte ens man kan statistiskt påvisa någon särskild överdödlighet totalt just i år.
Då följer du inte USA-news på TV t.ex CNN som jag tittar på varje dag. Där tar de upp enskilda människor som dött, varje död i USA är som om himlen ramlat ner. 25.000 döda är ett absolut skräckscenario. Du måste notera att man ser på dödsfall på ett annat sätt i USA än i Sverige, man lever sig med i varenda fall som nyhetsreporter, eller låtsas iallafall.

Jag förutsätter att de i USA som handlar på börsen är lika mjäkiga. I så fall påverkas deras omdöme och värderingar av kraftigt stigande dödssiffror.

Notera att Kina bara hade 3000 döda, officiellt åtminstone. Det kommer att vara så jobbigt för USAs självbild med 25.000. 100k kan jag inte ens tänka mig vad de säger.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-04-01 kl. 09:10.
Citera
2020-04-01, 09:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Hur bör man agera vid risken för hyperinflation? Ligger 100% likvid och är oroligt att kapitalet urvattnas. Har ni några tankar hur ni tänkt agera framöver? Hur ser risken ut för hyperinflation?
Med tanke på hur Sverige sett ut sedan 1990, när vi hade 500% i ränta en kort period, så är det nog ingen som ens räknar med 2% inflation.

Inflation vore ett under efter dessa 30 inflationsfria år. Räntorna gick upp, man fick bankränta på sitt sparkapital vilket gjorde att många sålde sina aktier, alla med lån på sina fastigheter fick äntligen se inflationen äta upp lånen, även på landsnivå behöver skräpländer som USA och Grekland inflation annars försvinner nationalskulden aldrig. Osv.

EXAKT när ingen tror att den kommer så kommer superinflationen. Det enda som hjälper då är fastigheter och guld.
Citera
2020-04-01, 09:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Då följer du inte USA-news på TV t.ex CNN som jag tittar på varje dag. Där tar de upp enskilda människor som dött, varje död i USA är som om himlen ramlat ner. 25.000 döda är ett absolut skräckscenario. Du måste notera att man ser på dödsfall på ett annat sätt i USA än i Sverige, man lever sig med i varenda fall som nyhetsreporter, eller låtsas iallafall.

Jag förutsätter att de i USA som handlar på börsen är lika mjäkiga. I så fall påverkas deras omdöme och värderingar av kraftigt stigande dödssiffror.

Notera att Kina bara hade 3000 döda, officiellt åtminstone. Det kommer att vara så jobbigt för USAs självbild med 25.000. 100k kan jag inte ens tänka mig vad de säger.

Kommer nog massor av rapporter om hur Kina mörkat sina dödstal framöver. Att de skulle klara sig med bara 3000 dödsfall, oavsett drakoniska åtgärder, förstår alla är skitsnack. Tänk hur många människor på liten yta.

Men ja, det är givetvis ett politiskt spel. Dock kommer de nog inte direkt förbättra relationen USA-Kina, vilket jag ser som en stor riskfaktor på börsen framöver.
Citera
2020-04-01, 09:16
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kommer nog massor av rapporter om hur Kina mörkat sina dödstal framöver. Att de skulle klara sig med bara 3000 dödsfall, oavsett drakoniska åtgärder, förstår alla är skitsnack. Tänk hur många människor på liten yta.

Men ja, det är givetvis ett politiskt spel. Dock kommer de nog inte direkt förbättra relationen USA-Kina, vilket jag ser som en stor riskfaktor på börsen framöver.
Det ekonomiskt mest intressanta med Kina för mig är inte dödssiffrorna utan att de helt utplånade corona. Och det är helt meningslöst eftersom corona finns i grannländer. Antingen släpper Kina på sin inlåsning både inom landet och mot utlandet, och då kommer genast 10.000 till att dö vilket kommer att ge ramaskri på börsen. Eller så släpper de inte på inlåsningen. Och det skulle ge ramaskri på börsen. Corona är ostoppbart eftersom det är så lättsmittat, vi som handlar på börsen kommer inte undan det på en lång lång tid.
Citera
2020-04-01, 09:23
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, det var en rejäl dipp december 2018 som påverkade t.ex SKF, övriga har jag inte riktigt koll på eftersom jag aldrig köpt dem. Man kanske kan säga att det funnits många toppar och bottnar sett 5 år tillbaka, men de är ofta korta och inte så enkla att hitta. Det finns en stort antal OMX-aktier som nu har sitt 5-års-lägsta, en annan bunt som gått sidledes via höga toppar och bottnar, och något fall som faktiskt gått upp på 5 år, men det är inte många. Så jag vidhåller mitt generella uttalande att man (i det flesta fall) köper billigare nu än alla andra som köpt de 5 senaste åren.

Många går att handla till ett bra pris idag, tyvärr inte så mycket jag är intresserad av. Uteslutande är det aktier som inte stigit kraftigt de senaste tre åren. TEx så sitter investmentbolagen jag är intresserad av med mycket fastigheter, skog och uråldriga industrier. Folk flyr till stabila medel som dessa nu verkar det som, dessutom köper utländska investera upp dessa till fynd när kronan sjunker.
Citera
2020-04-01, 09:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Många går att handla till ett bra pris idag, tyvärr inte så mycket jag är intresserad av. Uteslutande är det aktier som inte stigit kraftigt de senaste tre åren. TEx så sitter investmentbolagen jag är intresserad av med mycket fastigheter, skog och uråldriga industrier. Folk flyr till stabila medel som dessa nu verkar det som, dessutom köper utländska investera upp dessa till fynd när kronan sjunker.
Kanske har dina favoriter nått sin topp, för att harva upp-och-ner oavbrutet i fem år, som mina favoriter gjort? Kanske ett bra läge att prova något nytt. Vad kan vara fel med svenska klassiker som SKF, Elux, Volvo, Sandvik. På sikt alltså, bortom corona-krisen.
Citera
2020-04-01, 09:28
Medlem
stahlhelm1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag är lite rädd för det. De flesta länderna ligger under deras 10 åriga genomsnitt värderingsmässigt, men inte så mycket. Jag tycker inte att en värdering som 2016 är särskilt billig med tanke på hur det här har urartat. Jag tyckte det för några veckor sen men inte nu längre.

Det kan inte fortsätta gå upp särskilt mycket åtminstone de kommande veckorna. Det ser jag som helt uteslutet.

nej. det kommer rasa igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in