2020-03-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Kronan är ju väldigt svag mot USD och Euro just nu, särskilt euron. Vettigt att gå in med bear-cert på USDSEK och EURSEK nu eller vad tror ni?

Att spekulera i valuta är extremt svårt och bör nästan betraktas som helt slumpmässigt. Visserligen är SEK en skräpvaluta men det är även USD då den backas av en extremt skuldsatt nation. Det är alltså att betraktas som att köpa lotter om du gör detta.
Citera
2020-03-29, 15:36
Medlem
Köper som vanligt bolag som är attraktivt värderade och med sund balansräkning. Värdet av ett företag påverkas i det långa loppet ganska lite av en period likt denna. Givet att det inte går i putten, förstås. Däremot väntar jag med att gå in för fulla muggar tills det att vissa parametrar normaliserar sig. Det här med att man ska köpa botten är ju en utopi. Lycka till med det.

Valutaspekulation kanske är kul men då ska man vara på det klara med att det är ren gambling. Det kommer bli inflation överallt. Som sista utväg är det guld och inget annat som är valuta.
Citera
2020-03-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Att spekulera i valuta är extremt svårt och bör nästan betraktas som helt slumpmässigt. Visserligen är SEK en skräpvaluta men det är även USD då den backas av en extremt skuldsatt nation. Det är alltså att betraktas som att köpa lotter om du gör detta.

USD är en skräpvaluta? Varför skriver du så mycket skit?

USD är uppbackat av världens starkaste militära makt. Det går inte att slå.

Vilken jävla idiot du är.
Citera
2020-03-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1

USD är backat av en extremt skuldsatt nation och att rädda upp det med militärmakt mot Kina kommer inte sluta väl.
Citera
2020-03-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1

Nja, ett land är ju inte starkare än den svagaste länken och med Trump sååå....

Jag ska nog fynda lite i höst kanske, har inte så bråttom. Det hela har just börjat rasa samman.
Citera
2020-03-29, 16:03
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Gratulerar till din din nybörjartur! Har själv inte nerverna till att trejda i den största krisen någonsin sen andra världskriget. Däremot har jag köpt en drös bitcoin nu som jag tror kommer bli en bra Hedge.

Hehe tack! Har inga gigantiska summor att spela med, så lättare att ta risker då. Såg nån som klagade på ditt köp av bitcoins. Alla mina polare avrådde mig också, men köpte ganska mycket för nån vecka sen när den var på 5k. Vips en vecka senare så är den på 7k. Verkar som att tillräckligt många tror på krypto fortfarande
Citera
2020-03-29, 16:37
Medlem
Surtrutens avatar
Skrev tidigare ett inlägg om att de senaste viruspandemierna kommit i flera vågor med 4 till 11 månaders mellanrum och att även säsongsinfluensa beter sig så ibland. Nu verkar det vara borttaget.

Jag tycker detta är viktig information för att utvärdera när man ska gå in på börsen efter SARS-CoV-2 (nuvarande coronavirus). Blir det en andra värre våg efter sommaren någon gång har ju det en rätt avgörande betydelse för när man ska gå in på börsen.

Hittade nu detta från Svd, https://www.svd.se/da-kommer-coronaviruset-att-bli-en-vanlig-forkylning som visar i princip samma sak som jag skrev om tidigare.

Är eventuella virusvågor inprisade så kan man kanske handla före sommaren, annars inte.

Har vi som skriver här tänkt på detta?
Citera
2020-03-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Skrev tidigare ett inlägg om att de senaste viruspandemierna kommit i flera vågor med 4 till 11 månaders mellanrum och att även säsongsinfluensa beter sig så ibland. Nu verkar det vara borttaget.

Jag tycker detta är viktig information för att utvärdera när man ska gå in på börsen efter SARS-CoV-2 (nuvarande coronavirus). Blir det en andra värre våg efter sommaren någon gång har ju det en rätt avgörande betydelse för när man ska gå in på börsen.

Hittade nu detta från Svd, https://www.svd.se/da-kommer-coronaviruset-att-bli-en-vanlig-forkylning som visar i princip samma sak som jag skrev om tidigare.

Är eventuella virusvågor inprisade så kan man kanske handla före sommaren, annars inte.

Har vi som skriver här tänkt på detta?

Ja jag såg det och det är synd att sådana inlägg försvinner då jag håller med om att det är viktigt beslutsunderlag. Det finns dock en rad andra faktorer som också kommer spela stor roll, t.ex. om det kommer metoder för att enkelt och snabbt kunna testa folk. Om vi hade det skulle vi inte alls ha samma behov av karantän och samhället skulle kunna öppna upp som vanligt.

En annan faktor är om politiker inser att konsekvenserna av ett stängt samhälle är långt större än att möta corona då kommer även det få krisen att blåsa över.

Krisläget får vi om vi går in i en långvarig karantän.
Senast redigerad av flekstor 2020-03-29 kl. 17:07.
Citera
2020-03-29, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Garanterat blir det nyemission med utspädning på 3-5 x nuvarande nivå. Då blir dagens 4€ aktie i princip värdelös. Den risken skulle inte jag ta. Jag tror det blir samma fenomen med alla börsnoterade flygbolag, dom måste snabbt få in kulor så att dom har råd att tanka fullt i vingarna när krisen har lagt sig. Nyemission eller sälja av plan är enda sättet. Varenda flygbolag är i dag mer eller mindre bankrutt och skuldsatta långt över crusing altitude

Tanken va inte att köpa för 4 euro. Tanken är att köpa efter att utspädningen skett.

Men du menar att air france då kommer sjunka ner till typ ett halvt euro och sen stanna där föralltid pga belåning? Kursen kommmer inte flyga upp igen till 10-13 euro?
Citera
2020-03-29, 17:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja jag såg det och det är synd att sådana inlägg försvinner då jag håller med om att det är viktigt beslutsunderlag. Det finns dock en rad andra faktorer som också kommer spela stor roll, t.ex. om det kommer metoder för att enkelt och snabbt kunna testa folk. Om vi hade det skulle vi inte alls ha samma behov av karantän och samhället skulle kunna öppna upp som vanligt.

En annan faktor är om politiker inser att konsekvenserna av ett stängt samhälle är långt större än att möta corona då kommer även det få brisen att blåsa över.

Krisläget får vi om vi går in i en långvarig karantän.
Om fyra månader finns inget vaccin och troligen inte före januari 2021 heller, men

Det som kan ändra allt på en sekund (bildligt talat) är om det mellan denna och en ev. andra våg kommer fram någon tidigare utprovad medicin som kan förbättra prognosen för de som annars skulle hamna på IVA.

Jag (som inte är ekonom, läkare eller börsklippare) gör (just nu) utifrån info om virusvågor analysen att från nu och fram till när USA drabbats fullt ut av corona om några veckor så är det dags att börja handla och fylla på successivt fram till jul. Sedan ska man vara beredd på den positiva nyheten att det finns ett läkemedel som räddar många. Det blir en game changer som kan ändra allt väldigt fort.
Citera
2020-03-29, 17:06
Medlem
Bör man ta ut sina likvida medel från isk konto innan 1 april om man inte planerar att köpa aktier på måndag eller tisdag?
Citera
2020-03-29, 17:07
Medlem
RobertoSavianos avatar
Trump kör ju presskonferens ikväll vid 22:30 svensk tid. Kan vara läge att kolla på den sas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in