2020-03-29, 12:29
Medlem
KlingoKlang50s avatar
USA är den största exportmarknaden för dom flesta större bolag i Svedala. Dom största har även egna fabriker, försäljning, lager, eftermarknad osv.. I Nordamerika, tappet på omsättningen blir 25-50% beroende på hur länge dom måste ha nerstängt, kineserna har haft totalstängt i minst 2 månader. Även om dom kan starta igen efter 2 mån så kommer det ta 3-6 mån att komma tillbaka till samma takt pga. Upprampning. Västvärldens företag har inga lager längre allt är uppbbyggt enl. Just in time. Helt beroende på underleverantörer som kan hålla ledtider. Det kommer inte fungera när allt skall igång samtidigt.
Varför skall skattebetalarna betala dom här företagens förluster, dom har tjänat saftigt med kosing senaste 10 åren, kassorna är fulla med pengar. Shit happens i den här branchen. Låt dom betala själva sina förluster.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Flygbolag, visst. Men jag kan bara inte se hur Volvo, Swedbank, SSAB, Telia osv skulle påverkas av corona. Det är trots allt bara en influensa likt alla influensor som kommer årligen från asien. Det enda som saknas är mer kunskap om corona, så vi vet hur vi ska skydda oss. Sedan kommer de bolag jag nämner att behövas precis lika mycket som förut.

Det blir naturligtvis ett stort tapp 5-15% av deras omsättning och vinst i år om corona håller länder stängda i 2-3 månader. Detta kommer staten dvs skattebetalarna att täcka. Men sedan återgår allt till normalläge. Utom för flyget.
Senast redigerad av KlingoKlang50 2020-03-29 kl. 12:38.
Citera
2020-03-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Bitcoin är sopor. Det kommer du märka om den här krisen blir än värre, det första folk kommer skita fullständigt i är digitala låtsaspengar som man inte kan köpa någonting för.

Själv väntar jag på att volatiliteten ska gå ner lite (VIX<40), sen hoppas jag att botten är hyffsat nådd och går in igen.

När stora fiat-valutor kollapsar kommer folks tilltro till fiat skadas i grunden och då kommer folk fly till krypto. USA hade enorma problem med skuldsättningen redan innan corona och USD är världens största fiat-valuta.
Citera
2020-03-29, 12:57
Medlem
Prayuths avatar
Inga nyheter tyder på att smittan är under kontroll i de värst drabbade länderna. Det kommer såklart påverka ekonomin hårt. Botten är långt ifrån nådd.
Citera
2020-03-29, 13:51
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
När stora fiat-valutor kollapsar kommer folks tilltro till fiat skadas i grunden och då kommer folk fly till krypto. USA hade enorma problem med skuldsättningen redan innan corona och USD är världens största fiat-valuta.

Tro mig, jag hatar fiat-valutor lika passionerat som du verkar göra. Men jag kan inte se ett scenario där USD är värdelös och Bitcoin inte är det, sorry. Jag förstår att du inte vill se det så eftersom du har investerat i dem. Jag önskar att vi aldrig hade lämnat guldstandarden, Schweiz var sist med att göra det och deras valuta har fortfarande högt anseende. Det är bara en tidsfråga innan den blir lika fiat som de andra valutorna. Tror man på riktigt att det kommer bli hyperinflation så finns det andra saker än bitcoin att prioritera..
Citera
2020-03-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Tro mig, jag hatar fiat-valutor lika passionerat som du verkar göra. Men jag kan inte se ett scenario där USD är värdelös och Bitcoin inte är det, sorry. Jag förstår att du inte vill se det så eftersom du har investerat i dem. Jag önskar att vi aldrig hade lämnat guldstandarden, Schweiz var sist med att göra det och deras valuta har fortfarande högt anseende. Det är bara en tidsfråga innan den blir lika fiat som de andra valutorna. Tror man på riktigt att det kommer bli hyperinflation så finns det andra saker än bitcoin att prioritera..

Det är just därför effekten kommer bli så mycket mer kraftfull när den väl kommer.

Jag hatar för övrigt inte fiat och har inte investerat i krypto men när fiat kollapsar kommer ett behov av annan valuta bli akut, och det är endast krypto som kan ta den rollen.
Senast redigerad av flekstor 2020-03-29 kl. 14:23.
Citera
2020-03-29, 14:13
Medlem
bergsdals avatar
Kollar varje dag och ser över företag som droppat mycket för det är med stor chans att dom kommer upp igen
Citera
evilhoneys avatar

Moderatormeddelande

Postat av evilhoney 2020-03-29, 14:19
Moderator
Återigen; inlägg raderade och varningar utdelade! Håll er strikt till ämnet!
Det finns andra trådar för andra aspekter av corona men här håller vi oss till frågeställningen i trådstarten!
//mod
2020-03-29, 14:54
Medlem
air france riktkurs är nu 1 euro, den verkar ticka neråt (ligger på 4,90 just nu). om kursen ligger på 0,50, och coronan har stabiliserat sig, så går jag nog all in där. får jag tag i ett par hundra tusen aktier, och folk börjar flyga som fan igen och kursen rusar upp till 8-10euro igen så är jag glad.
Senast redigerad av fr0g 2020-03-29 kl. 14:56.
Citera
2020-03-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
air france riktkurs är nu 1 euro, den verkar ticka neråt (ligger på 4,90 just nu). om kursen ligger på 0,50, och coronan har stabiliserat sig, så går jag nog all in där. får jag tag i ett par hundra tusen aktier, och folk börjar flyga som fan igen och kursen rusar upp till 8-10euro igen så är jag glad.

Funderar på samma fast med delta air.
Citera
2020-03-29, 15:12
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Garanterat blir det nyemission med utspädning på 3-5 x nuvarande nivå. Då blir dagens 4€ aktie i princip värdelös. Den risken skulle inte jag ta. Jag tror det blir samma fenomen med alla börsnoterade flygbolag, dom måste snabbt få in kulor så att dom har råd att tanka fullt i vingarna när krisen har lagt sig. Nyemission eller sälja av plan är enda sättet. Varenda flygbolag är i dag mer eller mindre bankrutt och skuldsatta långt över crusing altitude

Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Senast redigerad av KlingoKlang50 2020-03-29 kl. 15:27.
Citera
2020-03-29, 15:12
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Är det något med Delta air som känns mer stabilt än United Airlines eller American Airlines?
Citera
2020-03-29, 15:27
Medlem
Kronan är ju väldigt svag mot USD och Euro just nu, särskilt euron. Vettigt att gå in med bear-cert på USDSEK och EURSEK nu eller vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in