• 1
  • 2
2020-02-27, 22:31
Medlem
Hej alla flashbackare, är det verkligen lagligt att dumpa kadaver av djur i skogen? Jag och min kompis hittade idag flera ”gropar” där det låg massvis med kadaver från främst vildsvin, rådjur och hare/kanin. Runtom i hela denna ”skog/dunge” låg det minst ett 40 tal kadaver. Dels låg det i sådana gropar, sen låg det även rester längst med vanliga promenad stigar. Denna skog tror jag är privat ägd och ligger i nära anslutning till både vattendrag, svinbesättningarna och kohagar. Vattendraget går även genom kohage och används som dricksvatten av kossorna.

Kan tillägga att vi inte kollade igenom hela skogen utan följde redan uppkörda vägar / stigar. Total sträckan max 1 km , skogens yta kan inte vara mer än ca 4 ha och omfamnas sedan endast av de redan nämnda kohagarna samt blandad åkermark.

Bifogar bilder, tacksam för svar om detta är okej eller ej ☺️
http://www.bilddump.se/bilder/202002...3.139.145.jpeg
Citera
2020-02-27, 22:35
Medlem
MrMadoffs avatar
Detta hör nog mer hemma i juridik. Vad gjorde ni på privat mark? Har svårt att se detta skulle vara lagligt, men jag har ingen koll på ämnet.
Citera
2020-02-27, 22:41
Medlem
vi har tillstånd från markägare att promenera på marken
Citera
2020-02-27, 22:42
Medlem
Citat:
Vilda djur
Slaktavfall från vilda djur får lämnas i skogen. Slaktavfallet bör dock inte samlas ihop och tippas på ett och samma ställe i stora volymer. Slaktavfallet bör läggas långt ut i skogen för att inte orsaka störningar - undvik åtlar till rovdjuren runt byarna. Större mängder av ben o dyl grävs med fördel ner, med markägarens godkännande. Mindre mängder som uppstår vid finstyckningen i hushållen kan läggas i papperspåse i det bruna kompostkärlet.
http://www.nodava.se/?q=node/156
Citera
2020-02-27, 23:12
Medlem
MrMadoff
Citat:
Detta hör nog mer hemma i juridik. Vad gjorde ni på privat mark?
Har svårt att se detta skulle vara lagligt.

Den största delen av Sveriges mark är väl privatägd.
Där gäller allemansrätten.

Anonymflashbacke
Citat:
vi har tillstånd från markägare att promenera på marken.
Varför behövs tillstånd?

Detta bör ni anmäla, jag tror det heter (miljö o hälsa) till er kommun.
Senast redigerad av bosseriks 2020-02-27 kl. 23:31.
Citera
2020-02-27, 23:17
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Detta hör nog mer hemma i juridik. Vad gjorde ni på privat mark? Har svårt att se detta skulle vara lagligt, men jag har ingen koll på ämnet.
Allemansrätten?
Citera
2020-02-27, 23:20
Medlem
Allemansrätten
https://www.naturvardsverket.se/allemansratten
Citera
2020-02-28, 04:04
Medlem
UpAndGo2s avatar
Spontant tycker jag när jag såg bilderna i första inlägget och läste texten, att det är olämpligt många rester av djur på ett och samma område och som dessutom lämnats helt öppet. Risken är överhängande att det kommer fyllas på med nya djur med tiden för det ser ut som det blivit en dumpningsplats. Jag skulle ha anmält till den kommunala miljöförvaltningen om jag hittat liknande ställen.

Det skulle vara intressant att höra hur det går med detta ärende för det verkar klart tveksamt att man får slänga stora mängder vilda djurkadaver lite hur som helst.
Senast redigerad av UpAndGo2 2020-02-28 kl. 04:11.
Citera
2020-02-28, 06:38
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Det ser lite mycket ut men annars är det helt lagligt så länge det är vilda djur. De hade kunnat göra det lite snyggare, men jag förstår att det ser väldigt makabert ut för någon som får sitt kött från en kyldisk.

Skulle tippa på att de max får en tillsägelse från Länsstyrelsen eller kommunen om det skulle anmälas, varpå de gör flera platser istället.

Om du nu har "tillstånd" av markägaren att gå där, varför inte prata direkt med denne om ni nu redan har kontakt?
Citera
2020-02-28, 09:37
Medlem
8xxSeriess avatar
Kanske är en rävåtel?
Citera
2020-02-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Allemansrätten innebär att man har rätt att promenera i skogen under förutsättning att man inte stör eller förstör. Privat mark, då handlar det om mark i direkt anslutning till en bostad ( inom synhåll ).
Citera
2020-02-28, 09:59
Medlem
Det är inte olagligt att lämna slaktavfall efter enskilt vilt men dessa kadaverhögar som man ser på bilderna är olämpliga ur sanitär synpunkt. Man rekommenderar dessutom att räv, grävling och vildsvin, skall grävas ner för att undvika spridning av trikiner. Denna kadavertipp är direkt olämplig och förmodligen avsedd att locka in rovdjur som man vill skjuta.
Tala gärna om var detta är någonstans. Vilket län ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in