Citat:
Ursprungligen postat av
misteriosa
Jag har testat den här månaden att för första gången ha autogiro. Jag är dock inte alls bekväm med det, då jag nu sedan 25e haft pengar på kontot som jag inte egentligen har. Jag vill betala mina räkningar direkt den 25e, för att veta exakt vad jag har kvar och inte att leva på. Därför gick jag in på internetbanken under kvällen idag och hävde medgivande till autogiro, men kom sedan på att dessa ska dras imorgon.
Fråga 1: Kommer dessa autogiron ändå dras imorgon, eller stoppas alla autogiron direkt som man häver medgivandet?
Fråga 2: Om jag betalar räkningarna ikväll med OCR-nummer för säkerhets skull, finns det risk att autogiron dras ändå så det dras dubbelt imorgon?
Jag har SEB om det spelar någon roll.
Jag rekommenderar dig att ta tag i din ekonomi och försöka få till en buffert. Att du får panik över att det dras pengar den 28/2 när du fick lön 3 dagar tidigare känns inte bra.
Att leva från lön till lön gör att du får svårt att klara oförutsedda utgifter. Inkomster och utgifter varierar mellan månaderna. Viktigt då att man klarar att hantera detta, lösningen är en liten buffert.
Autogiro är riktigt bra, man slipper missa att betala räkningar vilket leder till att man slipper förseningsavgifter.