2020-02-27, 10:53
Medlem
Hej!

Vad som följer kan vara en mycket dum fråga - utbilda mig gärna!

Via ISK så slipper man ju ett extra deklareringsmoment som jag förstår det. Nackdelen är ju då att man inte kan "dra av" från skatten om ens värdepapper går med förlust. Vet någon hur detta går till i praktiken? Alltså vilka brytdatum som finns för att flytta värdepapper mellan dessa 2 former av sparande.

I praktiken så undrar jag så här. Jag har mina pengar i ISK nu, om det blir en nedgång som varar i ett par år, går det att flytta över dem till ett aktiedepåkonto för att få skattelättnader (vid försäljning antar jag)? Sedan om t.ex. 3 år flytta tillbaka dem till ett ISK konto när ekonomin är på uppgång igen (diskussion kring att det inte går att tajma detta bra undanbedes). Om detta går, hur ofta går det att göra så för att maximera sin egen personliga ekonomi (där målet är att ens tillgångar ska öka i reella siffror).

Exempel,

PANG Corona, världen misstänker att det kan bli en ekonomisk nedgång -> flytt till aktiedepåkonto i några månader (eller ett år om det är minimum?). Sälja sina värdepapper, kvitta bort en del av skatten, för att sedan köpa tillbaka värdepapper när man anser att tajmingen är någorlunda bra. Går det att göra så här?

Mvh,
Thug
Citera
2020-02-27, 12:43
Medlem
kristofferGs avatar
Coronaviruset har bara en marginell effekt sett till det långa loppet. Marknaden kommer hämta sig efter att det värsta har lagt sig. Ge det två veckor och vi är tillbaka på tidigare nivåer igen.
Citera
2020-02-27, 14:48
Medlem
Men om du nu vet att det kommer ske en nergång, varför inte bara sälja allt innehav?
Vad är syftet med att flytta dem till ett konto där du får dra av 30% (?) av förlusten på din deklaration?

Välj en aktie som går med vinst istället:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in