2020-02-27, 06:37
Medlem
Naffe1980s avatar
Polisens Nationellt forensiskt centrum, NFC, har alldeles för långa väntetider på analyssvar, vilket har försenat utredningar och åtal i Sverige.

För att komma till bukt med problemen påbörjades en omorganisationsplan av NFC under hösten 2019. Målet är att öppna åtta nya lokala NFC-labb utöver de som sedan tidigare finns.

Men enligt åklagare har det inte blivit bättre. Enligt SVT har vissa åklagare till och med slutat skicka in vissa bevis.

– Jag delar åklagarnas kritik. Det är horribelt som det är i dag men det är ju därför vi gör den här omorganisationen. För att på sikt få ner analystiderna. Men det görs inte över en natt, säger Sven Kihlgren, enhetschef vid NFC, till SVT.
Citera
2020-02-27, 06:39
Medlem
Naffe1980s avatar
Det är allmänt känt att NFC inte hinner med och gör att häktningstiderna blir långa och utdragna. Inget görs och problemen bara växer.

Det har säker diskuterats tidigare men nu va det på tapeten i gen
Citera
2020-02-27, 06:48
Medlem
Sooks avatar
Detta är ju ett diskussionsforum och ingen nyhetsförmedlare så vad ska vi diskutera? Att vi är upprörda över hur Lång tid det tar för analyssvar? Eller kanske hur urusla regeringen är som inte fixat detta för fem år sen när SD säkert såg sanningen? Eller att det är jättebra att en omorganisation görs så det blir bättre?

Jag tycker att det är bra att man tagit tag i problemet och att det förhoppningsvis blir bättre i framtiden. Hoppas de har de resurser som behövs.
Citera
2020-02-27, 06:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Naffe1980
Det är allmänt känt att NFC inte hinner med och gör att häktningstiderna blir långa och utdragna. Inget görs och problemen bara växer.

Det har säker diskuterats tidigare men nu va det på tapeten i gen
Ja, det har diskuterats tidigare och det är ju trots din uppfattning inte sämre, snarare tvärtom.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7415519
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/nfc

Kortade handläggningstider med 15 dagar sen 2017, fler anställda och de jobbar vidare på att få ner tiderna mer.
Det är ju precis motsatsen mot vad du skriver, hade du inte angivit SVT som källa så hade jag tänkt att du kanske hade andra källor som inte gick deras ärenden, men eftersom du anger samma källa som faktiskt konstaterar att handläggningstiderna har minskat, och att det jobbas på att minska dem mer ändå så måste du tolka informationen på ett något annorlunda sätt.
Citera
2020-02-27, 09:37
Medlem
Naffe1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, det har diskuterats tidigare och det är ju trots din uppfattning inte sämre, snarare tvärtom.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7415519
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/nfc

Kortade handläggningstider med 15 dagar sen 2017, fler anställda och de jobbar vidare på att få ner tiderna mer.
Det är ju precis motsatsen mot vad du skriver, hade du inte angivit SVT som källa så hade jag tänkt att du kanske hade andra källor som inte gick deras ärenden, men eftersom du anger samma källa som faktiskt konstaterar att handläggningstiderna har minskat, och att det jobbas på att minska dem mer ändå så måste du tolka informationen på ett något annorlunda sätt.

Det är oroande att flera utredare väljer att inte lämna in bevis för analys, det är inte bra när det kommer till rättssäkerheten. Det ända detta kommer resultera i är längre tider hos NFC, eventuellt nya rättegång mm

Att säga att handläggningstiden går ner ser ju bra ut men frågan är om det stämmer eller om de bara vrider på siffrorna.

Jag har själv upplevt hur NFC’s handläggningstider ställer till det och att de enbart tar upp vissa delar för analys för att lugna domstolen så åklagaren sedan ska få mer tid på sig och att NFC sen kan göra klart analyser vart efter.
Citera
2020-02-27, 10:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Naffe1980
Det är oroande att flera utredare väljer att inte lämna in bevis för analys, det är inte bra när det kommer till rättssäkerheten. Det ända detta kommer resultera i är längre tider hos NFC, eventuellt nya rättegång mm

Att säga att handläggningstiden går ner ser ju bra ut men frågan är om det stämmer eller om de bara vrider på siffrorna.

Jag har själv upplevt hur NFC’s handläggningstider ställer till det och att de enbart tar upp vissa delar för analys för att lugna domstolen så åklagaren sedan ska få mer tid på sig och att NFC sen kan göra klart analyser vart efter.
Så din åsikt är att handläggningstiderna inte är kortare än vad de har varit, de satsar inte heller något på att ytterligare förkorta dem genom fler anläggningar och anställda?

De kanske blåljuger, det vet ju inte jag, men det borde väl finnas belägg för att de gör det, har du belägg för det du påstår?
Jag vet ju inte mer än det som jag får till mig genom media och eftersom dina "bevis" är samma media som påstår motsatsen till det du påstår så litar jag förstås mer på media än en användare på ett forum som inte lägger fram några belägg.
Citera
2022-11-11, 16:47
Medlem
Kommer tidö göra skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här