• 1
  • 2
2020-02-27, 04:01
Medlem
Ok, detta kan låta lite barnsligt. Men min bäste vän skickade just en bild på sitt JP Morgan brokerage account. Han är lika gammal som jag men valde en något mer lukrativ bransch och en firma som är känd för eat what you kill mentalitet. Han jobbar väldigt hårt, typ 80 timmar i veckan fortfarande trots att vi bägge nu är närmare 40. Men medan jag har skrapat ihop 5 millar på mitt aktiekonto så sitter den jäveln redan på 25 miljoner.

Helvete. Jag är glad för hans skull men samtidigt måste jag nu se till att hitta en väg att komma ifatt den jäveln. Hur ska man hantera sådant här?
Citera
2020-02-27, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ok, detta kan låta lite barnsligt. Men min bäste vän skickade just en bild på sitt JP Morgan brokerage account. Han är lika gammal som jag men valde en något mer lukrativ bransch och en firma som är känd för eat what you kill mentalitet. Han jobbar väldigt hårt, typ 80 timmar i veckan fortfarande trots att vi bägge nu är närmare 40. Men medan jag har skrapat ihop 5 millar på mitt aktiekonto så sitter den jäveln redan på 25 miljoner.

Helvete. Jag är glad för hans skull men samtidigt måste jag nu se till att hitta en väg att komma ifatt den jäveln. Hur ska man hantera sådant här?

Sann rikedom kommer inombords. Försök hitta den skatten istället så kommer dina 45 millar automatiskt sen om de ens har någon betydelse då du hittat något ännu värdefullare.

Jag brukar säga att signalsubstanser har mer värde än jakten på dom...
Senast redigerad av Ritual666 2020-02-27 kl. 04:08.
Citera
2020-02-27, 04:07
Medlem
Tripportreats avatar
Det kommer alltid finnas folk som är rikare än du, du låter rätt ung och då är fem miljoner på kontot rätt okej. Jag tror inte att du är närmre 40.

Vidare...

Jobbar han mer än du? Hur ser din livskvalitet ut med hänsyn till fritid osv jämfört med honom?

Jämför dig inte med andra, du har det säkert rätt bra i dagsläget.

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2020-02-27 kl. 04:10.
Citera
2020-02-27, 04:07
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ditt enda sätt att komma ikapp honom är om han fuckar upp och förlorar sina pengar. Gör han inte det så kan du nog glömma att komma ikapp honom
Citera
2020-02-27, 04:28
Medlem
Han jobbar definitivt hårdare än mig. Typ 8 på morgonen till tio på kvällen 5-6 dagar per vecka men han har ändå 6 veckor semester och då slår han på stort och flyger första klass med hela familjen och tar med sina föräldrar ibland också. Dessutom har han både en sportbil i två miljoners-klassen och en Cayenne turbo. Äter på Per Se osv på helger med sin golddigger fru.

Hursomhelst. Själv har jag varit för europeisk inser jag nu. Har satsat på ”ok” lön och ”ok” arbetsinsats (dvs ”livskvalitet”) men nu får det bli ändring på det. Om ett drygt år går mitt jobbkontrakt ut och då borde jag nog joina den jäveln. Tyvärr på en lägre nivå, men ändå. Känner mig så inihelvete blåst nu.
Citera
2020-02-27, 05:08
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Har satsat på ”ok” lön och ”ok” arbetsinsats (dvs ”livskvalitet”) men nu får det bli ändring på det.
Livskvalitet på vilket sätt då? Vad ska du göra när du har trettiofem miljoner som du inte kan göra med dina nuvarande fem som på riktigt gör ditt liv bättre?

Antingen är du ett troll eller så är du dum i huvudet på riktigt.
Citera
2020-02-27, 05:22
Medlem
Tycker din väns liv lät ganska misserabelt.
Hemma med familjen 1-2 dagar i veckan, förmodligen utslagen efter allt arbete.
Dennes respektive lär inte göra sig 25 miljoner, missar sina barns uppväxt också.
Citera
2020-02-27, 05:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Livskvalitet på vilket sätt då? Vad ska du göra när du har trettiofem miljoner som du inte kan göra med dina nuvarande fem som på riktigt gör ditt liv bättre?

Antingen är du ett troll eller så är du dum i huvudet på riktigt.
Han är såklart ett troll. Har man fem miljoner på kontot så vet man redan hur man tjänar pengar. Fem miljoner är trots allt cirka 15 årslöner (före skatt) för en normalinkomsttagare. Har man dessa pengar så gnäller man inte på att man är fattig.
Citera
2020-02-27, 07:20
Medlem
Hur hanterar du människor som har mer fritid än dig? Snyggare partner? Snyggare bil? Lyckligare?

Man gör alla olika livsval, och tricker är att man ska uppskatta vad man själv har istället för att dregla över någon annans framgångar. Du säger ju själv att han uppoffrat mycket för det han har, tror du att han är lyckligare för det?
Citera
2020-02-27, 08:32
Medlem
Citat:

Se det inte som en tävling mot just honom många har mycket mindre än så.5 millar hade 99% vart överlycklig för.
Citera
2020-02-27, 08:33
Medlem
Utan att känna till din situation så låter det som den du jämför dig med gift sig med jobbet. Att vara hemifrån 14 timmar om dagen uppemot sex dagar i veckan får man inte familjepoäng för. Detta kompenseras med dyra resor, barnen kanske accepterar det nu men kommer börja hata i tonåren. frun är en golddigger också säger du. Eller du kanske säger det för du tycker hon är snyggare än honom?

Jag förstår inte vad det är att vara avundsjuk på?

Om du har en mer "normal" eller median livsstil i Sverige så kanske du kan pensionera dig med dina 5 millar? Låt den jäveln jobba och bränna ut sig så kan du sitta i soffan och pula med dina projekt i garaget.

Om du har 5 miljoner så vet du uppenbarligen hur man hanterar pengar så det är ju knappast något problem för dig, du verkar bara må dåligt för att du vill ha mer. Se dig omkring istället och uppskatta det du har, var nöjd med att du kan göra precis vad du vill när du vill
Citera
2020-02-27, 08:53
Medlem
TS, något jag har märkt är att man inte blir yngre. Din vän som sliter ihjäl sig kommer inte att sluta för att han blir äldre, det är en viss typ av personlighet som är så extrema.

Lev ditt liv medans dina nära och kära är friska, det kommer en tid då ni blir sjuka, alla blir det förr eller senare.

Tänk igenom vad du vill ha ut av livet.... Hur vill du bo, hur ser en lycklig dag ut för dig om du låter tankarna rulla iväg?

Jag har samma förmögenhet som dig, ifrån 100k till 5M på några år. Blev inte ett dugg lyckligare.. mer fri kanske. 5 miljoner är mycket pengar, väldigt få personer har de tillgångarna. Vill du leva i stress fast med bättre avkastning... ? Då kan det ju vara värt risken. För mig är det inte värt det.

Jag har som intresse att prata med äldre, 75-80 åringar. Frågar alltid om deras livshistoria och saker dom skulle gjort annorlunda... tjäna mer pengar är aldrig något som någon säger. Familjen däremot, alla nämner familj och tid... man vill ha mer tid att leva. Allt gick så snabbt...

dom nämner också folk som blivit sjuka och gått bort, ibland deras barn. Vänner som gått bort. Alla saker som dom haft spelar heller ingen roll längre... vissa har bott i stora fina hus etc. Allt blir en spillra av det som varit när man packar ihop ett dödsbo.

De som jag pratat med är inte fattiga och inte rika.
Senast redigerad av joeykiller 2020-02-27 kl. 09:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in