• 1
  • 2
2020-02-26, 21:29
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpsters
Ja cannabis är säkert bättre än tobak för avslappning, och visst ser det ut som om det är framtiden, men verkar också dröja för sverige.

"Hellre olagligt levande än lagligt död" sa någon vis.

Om alkohol skulle bli narkotikaklassat och dödsförbjudet imorgon, skulle du aldrig mer röra en folköl då?
Nej just det, skit i lagen i det här avseendet.
Citera
2020-02-26, 22:53
Medlem
Yllevantars avatar
Har man aldrig rökt eller snusat så lider man nog inte av att aldrig prova heller. Men jag håller med, en iskall ny dosa snus från kylen är bland det finaste som finns, man blir lite sprallig i benen när man tar den sista snusen ur en dosa och skuttar lite smått mot kylen för att hämta nästa.

Nästan lite ritual över det hela också, man ska ha pissat innan och noggrant tvättat händerna, se till att ställa fram en kopp te och ha allting iordning innan detta sker, sen ska man lukta ordentligt på snuset innan man petar opp' ett. Blåsa upp överläppen pch ventilera snuset, sen lutat man sig tillbaka i samma rörelse som man knäpper igen locket och säger eeeehhhhjoooru med framtänderna framme. Det är livskvalitet.
Citera
2020-02-26, 23:14
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brenton.Tarrant
Snus är guds gåva till mänskligheten.

Amen. Ett liv utan snus känns omöjligt.
Citera
2020-02-27, 03:46
Medlem
Jag har för mig att nikotin motverkar senilitet. Dock tror jag inte att man nödvändigtvis måste få nikotinet från tobak.

Däremot kan tobak ibland ha en positiv motiverande effekt på gamla brukare. Jag har många gånger hört från vårdpersonal om gamlingar som har legat som kollin på långvården, men sedan har någon fått dem att börja röka igen och rökningen motiverar dem att gå upp ur sängen och bli aktiva igen. Det är även tveksamt att man behöver oroa sig alltför mycket om de negativa hälsoeffekterna om man börjar röka igen i 80-90-års åldern (med tanke på de positiva hälsoeffekterna från att bli lite fysiskt och mentalt aktiv igen).

Men givetvis har det funnits läkare och vårdpersonal som menar att det är jättehemskt att Ove, 89 år, börjar ta sig upp ur sängen och har blivit piggare för att han har börjat röka då och då. Det är med det som med inställningen till missbruk inom den svenska vården, d.v.s. man verkar snarare ha någon slags ideologisk hållning om nolltolerans istället för att utgå ifrån kunskapen från medicinsk forskning och annan vetenskap.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-02-27 kl. 03:50.
Citera
2020-02-27, 05:40
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpsters
Ja folk blandar allt möjligt tydligen, men är inte tobaken det mest beroendeframkallande av alla?

Det är därför jag frågar kan man leva utan den?

Om man aldrig börjar så blir man inte beroende.

Eller menar du att om man en gång tagit tobak så är risken stor att man få gå på antidepressiva om man sluta med tobaken.

Det jag menade var att tabaken inte ersätter antidepressiva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in