2020-02-26, 18:50
Medlem
gregersnegrers avatar
Ivars symbol är den här nazistliknande symbolen:

https://i.pinimg.com/564x/16/f7/ff/1...97b38c7273.jpg

Och när han får för sig att han är en gud så vecklar dom ut sådana där avlånga, vertikala fanor med nazistfärger och Ivars nazistsymbol. Så frågan är: är det meningen att man ska dra paralleller till nazismen? Blir Ivar Benlös en tidig Hitler i säsong 5 of the "Vikings"?
Citera
2020-02-26, 19:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
Ivars symbol är den här nazistliknande symbolen:

https://i.pinimg.com/564x/16/f7/ff/1...97b38c7273.jpg

Och när han får för sig att han är en gud så vecklar dom ut sådana där avlånga, vertikala fanor med nazistfärger och Ivars nazistsymbol. Så frågan är: är det meningen att man ska dra paralleller till nazismen? Blir Ivar Benlös en tidig Hitler i säsong 5 of the "Vikings"?

Nope, man måste vara en paranoid nazist för att dra dessa paralleller.
Citera
2020-02-26, 19:36
Medlem
Nej.
Tycker att Ivar mest är trogen till sig själv. Följer inga direkta ideal. Han allierar sig med vem som helst för att vinna. Känns inte alls nazistisk. Dessutom är han ju krympling... Samt att han inte bryr sig om att föra sina gener vidare. Inte heller bryr han sig om sina landsmän.

Ser ingen koppling alls.

Edit: håller med ovanstående post
Citera
2020-02-26, 20:33
Medlem
gregersnegrers avatar
Öh, ni ser inga paralleller? Ivar går mot kameran och bakom honom ser man fanor som både till färg och stil påminner om tredje rikets fanor. Och sen börjar folket i salen ropa "Heil Ivar! Heil Ivar!".... är det inte liksom övertydligt så att det skrikvrålrunkar om det?
Citera
2020-02-26, 21:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Vore märkligt att framställa en viking som nazist. Hitler föddes ganska långt efter att vikingarna dött ut.
Citera
2020-02-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vore märkligt att framställa en viking som nazist. Hitler föddes ganska långt efter att vikingarna dött ut.

Vikingarna dog aldrig ut, de bytte bara yrke.
Citera
2020-02-26, 22:47
Medlem
Citat:
Öh, ni ser inga paralleller? Ivar går mot kameran och bakom honom ser man fanor som både till färg och stil påminner om tredje rikets fanor. Och sen börjar folket i salen ropa "Heil Ivar! Heil Ivar!".... är det inte liksom övertydligt så att det skrikvrålrunkar om det?

Finns det klippet nånstans? Länka gärna.
Jag hittade ej rätt. Blir lättare för folk att yttra sig om det går att se klippet
Citera
2020-02-27, 01:44
Medlem
Citat:

Jag reagerade också på det... Antingen gillar art directorn nazismens estetik (vilket alla designers värda namnet gör) eller så tar de chansen att smeta nazism på vikingar som står fast vid sina ideal för att det är trendigt att trycka ner nordbor. Småfånigt oavsett.
Citera
2020-02-27, 09:54
Medlem
gregersnegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Stackars lilla människobarn!

Varför raljerar ni över min frågeställning? Jag tycker det är intressant att judarna tycker om att stoppa in nazist-referenser i var och varannan tv-serie. De onda utomjordingarna i "Colony" har också nazistsymboler!

Citat:
Ursprungligen postat av PappaDricker
Finns det klippet nånstans? Länka gärna.
Jag hittade ej rätt. Blir lättare för folk att yttra sig om det går att se klippet

Har inte tid just nu men ska kolla senare idag om jag hittar det på tuben. Men scenen jag snackar om finns i säsong 5 avsnitt 15 ca 07:45 och framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in