2020-03-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Tråkigt men sant - ansiktsmask hjälper dig inte alls mot coronavirus. Är du dock infekterad av viruset så hjälper du ANDRA genom att bära en mask.

Bara att tvätta händerna, klippa naglarna och sluta hångla med "rök-hostare".
Har du nån källa på att mask inte skyddar? I princip alla rapporter och liknande jag hittar säger att FFP2+ skyddar till viss del, förutsatt att masken används korrekt och helst kompletteras med annan skyddsutrustning (t.ex. glasögon).

Citat:
FFP1 refers to the least filtering of the three masks with an aerosol filtration of at least 80% and leakage to the inside of maximum 22%. This mask is mainly used as a dust mask (home renovations and various types of work).
FFP2 masks have a minimum of 94% filtration percentage and maximum 8% leakage to the inside. They are mainly used in construction, agriculture, and by healthcare professionals against influenza viruses. They are currently used for protection against the coronavirus.
FFP3 masks are the most filtering mask of the FFPs. With a minimum filtration percentage of 99% and maximum 2% leakage to the inside, they protect against very fine particles such as asbestos.
http://emag.medicalexpo.com/which-ma...t-coronavirus/

Citat:
After the necessary premises made up to here, let's get to the point: can a mask protect us from Coronavirus (2019-nCoV)? Our experience in the production of respiratory protection devices makes us give an affirmative answer. Probably also in the case of 2019-nCoV, and with high probability in the less aggressive Coronaviruses, more common in our country.

Starting from our experience, we recommend three virtuous behaviours to protect against these viruses.

For preventive protection, it is advisable to wear disposable masks with at least the FFP2 protection level. The FFP2 filtering facepiece is suitable for protection from solid and/or non-volatile liquid particles. As an example, in our production are the masks BLS 128B/128BW, BLS 728, BLS 828.
https://www.blsgroup.it/news1/436-co...9-ncov-en.html
Citera
2020-03-15, 19:59
Medlem
ArmandDuplantiss avatar
Ni som köpt FFP3-masker, hur många har ni köpt?

Ni som införskaffat FFP3/FFP2-masker, hur många köpte ni? Och önskar ni att ni hade köpt fler?

När planerar ni att börja använda maskerna? Då det är förbrukningsvaror avsedda för ett tillfälle per mask så är jag kluven till hur länge man ska avvakta innan man börjar använda dem.

Har ni köpt tättslutande glasögon, eller annan skyddsutrustning, med?

/Boende i centrala Stockholm.
Citera
2020-03-15, 20:03
Medlem
Har 7st sedan en japanresa. Har inga direkta planer på att använda dem.
Citera
2020-03-16, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Det verkar vara helt kört att få tag i masker med klass FFP3. Jag antar att FFP2 är bättre än ingenting alls? Kan man generellt återanvända andningsskydd eller är det använda en gång och sedan kassera som gäller?

Jo det är helt sjukt att det är slut över allt, jag han köpa från blocket men nu hittar jag inget mer på blocket och tradera, hörde att dom har blocka sånna annonser, men sen hitta jag denna. Köpte från han också det funkade bra.
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=356926
Citera
2020-03-16, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag har läst att man kan använda dem 3-5 gånger i nödfall (egentligen är de till för engångsbruk). Men man måste då se till att inte vidröra insidan av masken och att man tvättar händerna innan och efter man sätter på och tar av masken för den kan bli kontaminerad på utsidan.

Själv är jag glad över att ha mina 60 N95 masker. Kollade på amazon igår och det verkar knappt gå att få tag på längre. Man kan typ köpa två stycken för tio dollar styck (jag betalade $160 för 60st för någon vecka sedan).

Men nu har jag börjat titta efter gasmask. Det verkar finnas en hel del där ute. Den sida jag kollade på skrev att leveranstid var 4 veckor. Men svårt att veta vilken man ska köpa. De kan kosta allt mellan 300kr till 4k. Men man vill ju ha något som fungerar men kanske inte slänga 4K i onödan..

Jag såg även typ rymddräkter med syrgastub för runt 20000kr men det verkar lite väl extremt kanske. Men vore ballt på tunnelbanan hehe.

Jag rek Sundström, Made in Sweden. dom har bra, typ SR900 den kör jag på. =)
Säg till om du vill ha tips vart du kan hitta. =)
Citera
2020-03-16, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VattenApelsin
Er tips om var kan man köpa snabbt Munskydd i Sverige?

Yes jag köpte härifrån efter att blocket och tradera bannade alla säljare =(

Jag fick hem varan, lite dyrt men jag hittade företag som säljer samma för 1000 kr st så billigare än det i alla fall.
Citera
2020-03-16, 01:27
Medlem
Legionariis avatar
Halv eller heltäckande skyddsmasker funkar perfekt, använd då P3 filter, P2 hjälper, men viruset kanske tar sig igenom detta. Är det halvmask så använd skyddsglasögon.

T.ex. dessa funkar https://www.garderoben.se/taktisk-ut...er-och-vaska-1

https://rodastjarnan.com/militar-utr...ask-mp-5-40307

Dock tar GP-5 skyddsmasken endast GOST filter som kan vara svåra att få tag på, Den "Polska" skyddsmasken är en NATO gängad, som tar både 40mm NATO filter eller GOST. 40mm NATO filter finns nog fortfarande att köpa, leta då efter ABEKP3, t.ex. "Scott Kombifilter ABEKP3 Pro 2000"
Senast redigerad av Legionarii 2020-03-16 kl. 01:30.
Citera
2020-03-16, 01:29
Medlem
ArmandDuplantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Har 7st sedan en japanresa. Har inga direkta planer på att använda dem.

Oberoende av hur läget utvecklar sig?
Var bor du?
Citera
2020-03-16, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Kan man inte göra sitt eget skydd?

(Allt är bokstavligen slut) !
Yes jag köpte härifrån efter att blocket och tradera bannade alla säljare =(

Jag fick hem varan, lite dyrt men jag hittade företag som säljer samma för 1000 kr st så billigare än det i alla fall.
Citera
2020-03-16, 01:32
Medlem
Om man köper dessa masker riskerar man inte att hamna i ett läge där vården inte kan tillgodose sitt behov eller är det andra masker? Om vården inte kan tillgodose sin materialförsörjning är det inte både själviskt och kontraproduktivt att köpa dem? D.v.s. du kan inte garantera att du inte smittas trots att du har en mask och om du smittas så har vården försämrade förutsättningar att behandla dig (och andra) om det råder akut brist på ansiktsskydd. Å andra sidan är det statens ansvar att garantera materialförsörjning till sin personal och kan inte de styrande agera vid brist så är det inte individens ansvar att fatta den här typen av beslut.
Senast redigerad av har 2020-03-16 kl. 01:37.
Citera
2020-03-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArmandDuplantis
Oberoende av hur läget utvecklar sig?
Var bor du?

I mitt hus.
Citera
2020-03-16, 13:03
Moderator
Mr.Woodss avatar