Citat:
Ursprungligen postat av
YuriGagarin
Det verkar vara helt kört att få tag i masker med klass FFP3. Jag antar att FFP2 är bättre än ingenting alls? Kan man generellt återanvända andningsskydd eller är det använda en gång och sedan kassera som gäller?
Jag har läst att man kan använda dem 3-5 gånger i nödfall (egentligen är de till för engångsbruk). Men man måste då se till att inte vidröra insidan av masken och att man tvättar händerna innan och efter man sätter på och tar av masken för den kan bli kontaminerad på utsidan.
Själv är jag glad över att ha mina 60 N95 masker. Kollade på amazon igår och det verkar knappt gå att få tag på längre. Man kan typ köpa två stycken för tio dollar styck (jag betalade $160 för 60st för någon vecka sedan).
Men nu har jag börjat titta efter gasmask. Det verkar finnas en hel del där ute. Den sida jag kollade på skrev att leveranstid var 4 veckor. Men svårt att veta vilken man ska köpa. De kan kosta allt mellan 300kr till 4k. Men man vill ju ha något som fungerar men kanske inte slänga 4K i onödan..
Jag såg även typ rymddräkter med syrgastub för runt 20000kr men det verkar lite väl extremt kanske. Men vore ballt på tunnelbanan hehe.