2020-02-27, 07:51
Medlem
YuriGagarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast
Skillnaden mellan dessa skyddsgrader är således substantiell, och även om WHO rekommenderar båda skyddsgraderna vid exponering av SARS-CoV-2 är N100/FFP3 att föredra. Alltså skall du köpa masker av klass FFP3 (om du lyckas få tag på några så här sent). Om det efterfrågas kan jag delge information om hur dessa andningsskydd ska användas korrekt, med tillhörande skyddsutrustning, i en smittskyddsmiljö.
.

Det verkar vara helt kört att få tag i masker med klass FFP3. Jag antar att FFP2 är bättre än ingenting alls? Kan man generellt återanvända andningsskydd eller är det använda en gång och sedan kassera som gäller?
Citera
2020-02-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Det verkar vara helt kört att få tag i masker med klass FFP3. Jag antar att FFP2 är bättre än ingenting alls? Kan man generellt återanvända andningsskydd eller är det använda en gång och sedan kassera som gäller?

Jag har läst att man kan använda dem 3-5 gånger i nödfall (egentligen är de till för engångsbruk). Men man måste då se till att inte vidröra insidan av masken och att man tvättar händerna innan och efter man sätter på och tar av masken för den kan bli kontaminerad på utsidan.

Själv är jag glad över att ha mina 60 N95 masker. Kollade på amazon igår och det verkar knappt gå att få tag på längre. Man kan typ köpa två stycken för tio dollar styck (jag betalade $160 för 60st för någon vecka sedan).

Men nu har jag börjat titta efter gasmask. Det verkar finnas en hel del där ute. Den sida jag kollade på skrev att leveranstid var 4 veckor. Men svårt att veta vilken man ska köpa. De kan kosta allt mellan 300kr till 4k. Men man vill ju ha något som fungerar men kanske inte slänga 4K i onödan..

Jag såg även typ rymddräkter med syrgastub för runt 20000kr men det verkar lite väl extremt kanske. Men vore ballt på tunnelbanan hehe.
Citera
2020-02-28, 19:00
Medlem
Munskydden slut i Sverige – trots att det inte är något effektivt skydd

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...ffektivt-skydd
Citera
2020-02-28, 22:12
Medlem
YuriGagarins avatar
Jag upptäckte till min stora förvåning att den lokala järnhandeln hade gott med FFP2 och FFP3 andningsskydd på hyllorna. Så nu har jag fått tag på FFP3 skydd till hela familjen
Citera
2020-02-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Jag upptäckte till min stora förvåning att den lokala järnhandeln hade gott med FFP2 och FFP3 andningsskydd på hyllorna. Så nu har jag fått tag på FFP3 skydd till hela familjen

Köp rubb och stubb och sälj det du inte behöver på eBay? Jag kollade amazon häromdagen och FFP2 (N95) kunde nu kosta tio dollar styck! Jag köpte 60 masker gör 150 dollar för två veckor sedan och tyckte det var dyrt då. Nu skulle jag få betala 600 dollar för mina masker.
Citera
2020-02-29, 00:10
Medlem
YuriGagarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Köp rubb och stubb och sälj det du inte behöver på eBay? Jag kollade amazon häromdagen och FFP2 (N95) kunde nu kosta tio dollar styck! Jag köpte 60 masker gör 150 dollar för två veckor sedan och tyckte det var dyrt då. Nu skulle jag få betala 600 dollar för mina masker.

Ett 20 pack kostade 2200 kr i affären. Dvs. mer än 10 dollar styck. Så det hade inte varit någon förtjänst. Dessutom så avskyr jag människor som kör med ockerpriser i allmänhet och särskilt sådant som utnyttjar situationer som den här. Dålig karma!

Däremot köpte jag masker och skickade till nära och kära som inte fått tag på några
Citera
2020-03-07, 11:47
Medlem
gs20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast
Om det efterfrågas kan jag delge information om hur dessa andningsskydd ska användas korrekt, med tillhörande skyddsutrustning, i en smittskyddsmiljö.

Vidare läsning angående teknisk data:
- https://www.cdc.gov/niosh/npptl/topi.../pt84abs2.html
- http://multimedia.3m.com/mws/media/1...talouge-eu.pdf
- https://ec.europa.eu/growth/sectors/...e-equipment_en

Strutsfantast.

Gör gärna det. Även om du har tips vid återanvändning och rengörning av ffp3 masker.
Citera
2020-03-12, 12:50
Medlem
Hej
Jag har en ffp2 och undrar om det är tänkt att man ska slänga den efter använt den en gång eller ska man rengöra den ? Isåfall hur?
Citera
2020-03-12, 13:12
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Okej, så gasmask, dykarglasögon med fett på kanterna för att täta av korrekt, öronproppar, tvätta sig regelbundet. Inte röra sig bland folkmassor.

Har en halvmask med utbytbara filter (FFP3). Har skyddsglasögon men beställde för ett tag sedan typ skidglasögon som borde funka lite bättre.

Man skall dock vara nyrakad för att en halvmask ska funka bra.

Det knepiga är dock alla dörrhandtag, hissknappar osv vidare man tvingas vidröra. Det går ju snabbt åt mycket stora mängde plast/gummihandskar om man ska skydda sig mot sådana smitt-ytor. (Läste för ett tag sedan att Corona-viruset överlever i tre dygn på sådana ytor, huga.)
Citera
2020-03-12, 13:14
Medlem
gs20s avatar
Återanvändbar ansiktsmask FFP3 - Sterilisering och förvaring

Jag likt många andra här har köp återanvändbara enklare ansiktsskydd med ventil FFP3.

Jag har några från GVS som heter Segre FFP3: http://www.gvs.com/product-family/136/1110/

Står på dom att dom är återanvändbara.

Här tänkte jag att vi ska klargöra hur dom ska förvara och steriliseras mot corona.

Går det? Finner ej information någonstans
Citera
2020-03-12, 13:29
Medlem
Yllevantars avatar
Tråkigt men sant - ansiktsmask hjälper dig inte alls mot coronavirus. Är du dock infekterad av viruset så hjälper du ANDRA genom att bära en mask.

Bara att tvätta händerna, klippa naglarna och sluta hångla med "rök-hostare".
Citera
2020-03-12, 13:53
Medlem
Går det att rengöra masken på något sätt ? tYP handsprit ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in