2020-03-02, 15:59
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=t4rW3QFiuN8
Nu börjar det.
Senast redigerad av AlbertEnben 2020-03-02 kl. 16:02.
Citera
2020-03-02, 16:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hahaha
Nej, viruset är inte lindrigare, utan mer dödligt än mild influensa.

Pratar vi om spridning just nu, så är den lindriga, men ändrar inte dödligheten som man sett upp tills nu.
Svininfluensa hade en dödlighet på 0,3%, vilket betyder att majoriteten var inom riskgrupper sjukdomsmässigt, ålder eller andra relevanta tillstånd för riskgrupp.

Och blir det en pandemi som influensavirus brukar bli, så pratar vi om 160miljoner döda på en 40% spridning.
Men skoj du tror ett mattesemantisk övning berättar något om viruset hur lindrigt det är
Har du läst på någon sektsida med talkingpoints?
Dock berättar det drabbade området att det är en dödlighet på 3,5-3,8%, det är ~3% högre än en av de kraftigare influenser och svininfluensan.

Jag fick skriva samma sak igen, såg du det och enbart för du gör ett påstående som är fel och att viruset är lindrigare än ett influensavirus.
Det är samma som säga Ebola är lindriga än influensa pga det är mindre döda, och använda samma som du gjorde där precis.
Är du ett stolpskott?
Undrar då du börjar se ut som ett och enbart pga det du säger och saker som att ett virus med högre dödlighet är lindrigare, högre dödlighet är inte lindrigare

Ja, klyban, Ebola, mjältbrand, och böldpest är lindrigare än Influensa, mässlingen, och Malaria i absoluta tal.
Finns inget jag kan göra åt att du inte håller med.
Citera
2020-03-02, 16:12
Medlem
När hälsovårdsmyndigheterna säger att masker eller munskydd inte är nödvändigt och rentav ineffektivt ute i samhället samtidigt som man säger sig behöva munskydden till sjukvårdspersonal för att skydda mot smitta så upplever då jag att det är dubbla budskap.
Givetvis köper inte amerikanen allt som myndigheterna säger och fortsätter därför att köpa munskydd.

Att förringa faran med coronaviruset bara för att det för stunden inte har drabbat så många i USA är att spela med osäkra kort. Ingen vet ju hur det utvecklas då det redan är betydligt farligare än vanlig influensa. Ingen vet ju heller när toppen är nådd och viruset går i vila.
Trump den omogne gör t.om narr av det hela medan i stort sett alla alla över fem år åtminstone oroar sig för en spridning utom kontroll.

Även om man idag har helt andra behandlingsmetoder än under spanska sjukan, en pandemin med ett liknande förlopp och dödlighet som corona, så verkar ändå budskapet i USA till allmänheten var detsamma nu som då d.v.s ingen fara. Resultatet då av uteblivna åtgärder var ju en katastrofal dödssiffra.
Citera
2020-03-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
När hälsovårdsmyndigheterna säger att masker eller munskydd inte är nödvändigt och rentav ineffektivt ute i samhället samtidigt som man säger sig behöva munskydden till sjukvårdspersonal för att skydda mot smitta så upplever då jag att det är dubbla budskap.
Givetvis köper inte amerikanen allt som myndigheterna säger och fortsätter därför att köpa munskydd.

Att förringa faran med coronaviruset bara för att det för stunden inte har drabbat så många i USA är att spela med osäkra kort. Ingen vet ju hur det utvecklas då det redan är betydligt farligare än vanlig influensa. Ingen vet ju heller när toppen är nådd och viruset går i vila.
Trump den omogne gör t.om narr av det hela medan i stort sett alla alla över fem år åtminstone oroar sig för en spridning utom kontroll.

Även om man idag har helt andra behandlingsmetoder än under spanska sjukan, en pandemin med ett liknande förlopp och dödlighet som corona, så verkar ändå budskapet i USA till allmänheten var detsamma nu som då d.v.s ingen fara. Resultatet då av uteblivna åtgärder var ju en katastrofal dödssiffra.

Sjukhuspersonal har oftast skydd på händer och för munnen för att inte smitta patienterna.

Har också hört att dödligheten blir samma som spanska sjukan fast värre för fler blir smittade. Men om det stämmer är ju svårt för oss att veta nu.
Citera
2020-03-02, 16:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Jag såg inte att du skrev något alls om din inställning. Gör gärna det.

"Det är lindrigare på så sätt att det är färre dödsfall än vad det brukar vara i influensan varje år i absoluta tal."
Citera
2020-03-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
"Det är lindrigare på så sätt att det är färre dödsfall än vad det brukar vara i influensan varje år i absoluta tal."

Det är värre så tillvida att det är fler dödsfall än det brukar vara med vanlig influensa samt att betydligt många fler blir sjuka än vid influensa.
Citera
2020-03-02, 16:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Det är värre så tillvida att det är fler dödsfall än det brukar vara med vanlig influensa samt att betydligt många fler blir sjuka än vid influensa.
Nej, inte i väst, men kommer det visa sig annorlunda skall jag ändra mig.

(kollade du bara porr-länken?)
Citera
2020-03-02, 16:40
Medlem
Citat:

Jag tittade inte på din porr men jag lyssnar nu på WHO för vad de säger. Återkommer!
Citera
2020-03-02, 17:15
Medlem
Citat:

De säger nu att man inte vet hur den här coronan beter sig men den beter sin INTE som influensa. Och de uppmanar alla länder att agera mycket aggressivt preventivt.

Och de poängterar att man inte har minsta lilla aning om hur många är smittade i alla länder runt om i världen. Så USA kanske agerar aggressivt mot detta men det är inget som man hört något om i alla fall. Trump menar ju att de har varit så duktiga i att förhindra smitta men hur i hela fridens namn har de gjort det?
Citera
2020-03-02, 17:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, klyban, Ebola, mjältbrand, och böldpest är lindrigare än Influensa, mässlingen, och Malaria i absoluta tal.
Finns inget jag kan göra åt att du inte håller med.
Mattesemantik hjälper inte dig här, då viruset är farligare än en mild influensa.
Även Ebola och andra mycket mer grava smittor.

Du pratar om nått helt annat, i facit så kan vi svara på om det blev bättre eller sämre, viruset i sig har en dödlighet som överstiger influensans, även de kraftiga.

Dock är det sjukt att man inte testat mer än 500, undra om posten levererat sin post än.
Och de få test man skapat för ~350 miljoner invånare, och kommer folk vägra testa sig för det kostar pengar.
Eller har det helt plötsligt blivit gratis?
Citera
2020-03-02, 18:12
Medlem
Citat:
Trump says it's safe to hold rallies amid coronavirus outbreak
© Getty
President Trump said Monday that he believed it was safe to continue holding campaign rallies across the country during the coronavirus outbreak.

“I think it’s very safe,” Trump told reporters when asked whether he believed holding rallies was safe during an Oval Office meeting with Colombian President Iván Duque Márquez on Monday morning.
https://thehill.com/homenews/administration/485460-trump-says-its-safe-to-hold-rallies-amid-coronavirus-outbreak

Citat:
The United States currently has far fewer cases of the virus than other countries, but the developments overseas coupled with the expectation for further cases in the U.S. have raised questions about whether similar steps could be taken to lessen the spread domestically.

I think it's very safe.

Det låter ju väldigt bra!
Citera
2020-03-02, 18:28
Medlem
Nu är det 91 personer i USA som är infekterade. Det är ju inte så många i ett stort land men man vet ju inte hur det ser ut i realiteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in