• 1
  • 2
2020-02-25, 17:30
Medlem
Jag ska till Italien med sambon om två veckor och har bokat en hyrbil för resan. Hyrbilsfirman kommer att kräva att jag har ett kreditkort i mitt namn, vilket jag inte har. Frågan är, kan vi lösa ut bilen med sambons kreditkort?

Har någon erfarenhet av liknande situationer? Det är en stor, internationell hyrbilsfirma.
Citera
2020-02-25, 18:21
Medlem
Mecanicuss avatar
Du skulle ha bokat den i hennes namn?

Alternativt skaffa ett kort eller lägg till en kredit på ditt bankkort?

Du har ett sånt antar jag..
Citera
2020-02-25, 18:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag ska till Italien med sambon om två veckor och har bokat en hyrbil för resan. Hyrbilsfirman kommer att kräva att jag har ett kreditkort i mitt namn, vilket jag inte har. Frågan är, kan vi lösa ut bilen med sambons kreditkort?

Har någon erfarenhet av liknande situationer? Det är en stor, internationell hyrbilsfirma.

Nej, Italien är, av någon anledning jag inte vet, jävligt strikta på det där. Kreditkortet skall matcha hyrestagaren.
Citera
2020-02-25, 20:03
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus

Kanske är det speciellt i Italien men jag har aldrig haft några problem att använda bankkort utan kredit för bilhyra någonsin.

Har man bara pengar på kontot för bilhyra, en full tank och ev självrisk så reserverar de bara beloppet och så är det klart.

Beloppet som reserveras kan iofs bli ganska högt om man använder skumma självriskelimineringar via irländska försäkringsbolag när man bokar på nätsidor istället för hyrfirmans självriskeliminering. Självrisken kan vara 500-1000 Euro.
Citera
2020-02-25, 20:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Det är väl bara att hyra bilen i hennes namn, eller har hon inget körkort?
Citera
2020-02-25, 20:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Kanske är det speciellt i Italien men jag har aldrig haft några problem att använda bankkort utan kredit för bilhyra någonsin.

Det är inte problemet, det funkar bra i Italien också. Det är namnet som måste matcha.

Dessutom så har du nog en visa eller Mastercard-logotyp på ditt bankkort. Då är det ett kreditkort, även om du inte har någon kredit på det, för en handlare kan fortfarande reservera pengar på det, vilket är vad de vill kunna göra.
Citera
2020-02-25, 20:19
Medlem
WuMings avatar
Bankkorten heter "carta di credito" oavsett om de är debitkort eller kreditkort. Ofta frågar de om du vill betala "carta (kredit) o (eller) bancomat (direkt från kontot dvs debit), har jag då dragit mitt bankkort som endast är debit svarar jag bara "ingen aning, vi har inte system att välja. Välj du, det blir bra oavsett."
Citera
2020-02-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus

Det brukar inte funka med att ha kontokredit kopplat till ett debitkort, utan man ska ha ett riktigt kreditkort. Jag har inte haft några problem i Sverige, men nu börjar jag att bli lite orolig över vad som ska hända när vi ska kvittera ut bilen.

Sambon har inte körkort heller, så hon kan inte stå som hyrare/förare.
Citera
2020-02-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WuMing
Bankkorten heter "carta di credito" oavsett om de är debitkort eller kreditkort. Ofta frågar de om du vill betala "carta (kredit) o (eller) bancomat (direkt från kontot dvs debit), har jag då dragit mitt bankkort som endast är debit svarar jag bara "ingen aning, vi har inte system att välja. Välj du, det blir bra oavsett."

Det som gör mig lite orolig är att när jag handlar på Konsum så dyker "Nordea Debit" upp på displayen på betalapparaten (Trots Visa-loggan). Kommer italienarna att freaka ut över detta?
Citera
2020-02-25, 21:03
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är inte problemet, det funkar bra i Italien också. Det är namnet som måste matcha.

Dessutom så har du nog en visa eller Mastercard-logotyp på ditt bankkort. Då är det ett kreditkort, även om du inte har någon kredit på det, för en handlare kan fortfarande reservera pengar på det, vilket är vad de vill kunna göra.

Ja det var just det som jag undrade. Har TS inget vanligt bankkort?

Det biluthyraren är ute efter är inte att man har en kredit på några tiotusentals kronor utan att man är en "etablerad medboragare som är registrerad hos någon bank". Det som inte funkar är förbetalda cash cards eller kontanter.

Normala kostnader som hyra, en bränsletank och ev självrisk reserverar de bara. Skulle man sedan stjäla bilen eller slarva bort nyckeln till någon tjuv så att man blir skyldig 200 000:- så har de ingen större nytta av att man har en mindre kredit kopplad till kortet ändå.
Citera
2020-02-25, 21:11
Medlem
Citat:

Det är inget unikt för Italien. Lite logiskt kanske. Den som bokar ska oftast stå som betalare.

Du kan säkert byta på plats till din sambo. Har de inte den servicen så ska du aldrig mer boka via dom.

Men du menar väl kort rent allmänt. Inte kräver de ett kreditkort? Du menar att du inte har någon betal- eller kreditkort? Har du bott på en öde ö i Karibien hela livet?

Är det en trolltråd?
Citera
2020-02-25, 21:40
Medlem
findatas avatar
Jag blev blåst på detta vis på Sicilien för några år sedan, bokade hos Hertz. Att jag pröjsat hyra i förskott sket de i. Det var depositionen de tjafsade om. Gick inte alls att lösa trots cash på fickan. Intresset var noll. Antar att det var en bra affär för biluthyraren.

Skaffa ett kreditkort och aktivera det innan Italien är mitt tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in