• 2
  • 3
2020-02-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Och du är säker på att Peab har fått in allas månadslön till 08:35 den 25 feb? Inklusive överföring mellan den bank de använder och de bankerna som de anställda använder?

De lär skicka en fil med löneutbetalningar till sin bank flera dagar innan.
Citera
2020-02-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detvetbarajag
varför säger dom inte ett skit när dom anställer en??

dom säger inget om inget utan man får sitta och komma fram till svar själv

Darfor att de antar du inte ar efterbliven.
Vill man fa veta nagot man ar osaker pa sa fragar man.
Man tror inte att andra ar tankelasare
Citera
2020-02-25, 19:43
Medlem
Det skiljer sig från arbetsplats.
När jag började på mitt jobb fick jag lön samma månad, sedan lämnade jag in tidsrapporten första veckan månaden efter. Justeringar pga sjukdom osv kom på nästa lönespec.
Citera
2020-02-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
Det skiljer sig från arbetsplats.
När jag började på mitt jobb fick jag lön samma månad, sedan lämnade jag in tidsrapporten första veckan månaden efter. Justeringar pga sjukdom osv kom på nästa lönespec.

låter nästan samma förutom att jobbar man nästan hela januari och är sjuk 3 dagar så förste februari fyller man i tidsrapporten för januari osså lägger man in sjukdagarna samtidigt
Citera
2020-02-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Darfor att de antar du inte ar efterbliven.
Vill man fa veta nagot man ar osaker pa sa fragar man.
Man tror inte att andra ar tankelasare

jag brukade fråga men mina närmaste kollegor brukade spela ovetandes och när man frågade dom lite högre cheferna så visa ju dom cheferna men då när dom visat eller berättat så fråga dom varför fråga du inte din kollega han kan ju det och då svarade man jag frågade honom men han sa bara att jag skulle gå o prata med chefen,,,

så tyckte det vart rätt dåligt beteende så rätt glad att man slipper den skiten
Citera
2020-02-25, 21:50
Medlem
Freebops avatar
Kan du inte bara ringa lönekontoret och fråga?
Citera
2020-02-25, 22:21
Medlem
En tråd som istället lättast kan ersättas med ett telefonsamtal. Varför är så många så otroligt skygga till att möta problem direkt?
Citera
2020-02-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Svar ja, du borde ha fått lön denna månad, men alla transfereringar sker 13:30 vill jag minnas, har varit arbetsgivare!

En arbetsgivare med taskig administration i så fall. Praxis i Sverige är att lön utbetalas så att den anställda har tillgång till den exakt 00:00 på utbetalningsdagen. Om man använder någon som helst form av automatik skickas utbetalningsunderlaget till banken så att banken är medveten om att det ska hanteras som ”lön”. Sitter man däremot och lägger upp överföringar manuellt i Internetbanken eller inte särbehandlar utbetalningar gällande lön i sina system, ja, då syns pengarna i regel på kontot strax efter lunch.
Citera
2020-02-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmyndigVuxen
Varför har du inte lämnat in den tidigare? Det medföt att du kanske får utbetalning i mars. Dessutom låter det som att du är nuäyanställd, dvs inte har några innestående månader. När man börjar så jobbar man in första månaden och får lön efter den andra.

När tänkte du att man skall lämna in tidrapporten för januari? För mig förefaller det rätt naturligt att man först jobbar hela januari och SEN rapporterar hur många timmar man jobbade. Hur skall man annars veta hur många timmar man skall fylla i? Gissa?

Det finns mig veterligen två varianter. Antingen får man lön för januaris arbete i januari eller så får man den i februari. TS verkar ha det sistnämnda, men inte fått lön för januaris arbete än. Så jag vet inte riktigt vad du menar med att "man får lön efter den andra", liksom vad far du efter då han ju inte fått lön efter den andra.
Citera
2020-02-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detvetbarajag
så företaget kan välja själva om dom vill att deras ny anställda ska ha en månads inne stående eller få januari lönen i januari???

Nej, det regleras i avtal.
Citera
2020-02-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmyndigVuxen
Som vuxen så får man fråga mera om man vill ha reda på nånting , dessutom var du inte anställd. Då skulle du ha ett anställningsavtal.

Han har jobbat i januari så jo han är anställd. Dock så visar detta på något jag gissar är rätt vanligt: folk läser inte igenom avtal.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in