Kinesen och svenske medborgaren Gui Minhai som figurerat i svensk MSM som den som Kina enl. uppgift kidnappad har inatt dömts till tio års fängelse i Kina.
Enl. svenska medier blev han dömd på oklara grunder för spioneri:
Gui Minhai döms – får tio års fängelse
Vem är denna människa egentligen? Är han en jagad dissident som Kinas kommunistiska parti helst ser att han tystas och låses in för alltid? Eller är han en charlatan som dragit Sverige vid näsan?
Det skulle vara mycket intressant att få fram de verkliga skälen till Kinas intresse för honom och de verkliga domskälen. Jag känner bara rent instinktivt att jag inte kan lite på svensk MSM i det här fallet. Men jag kan naturligtvis ha fel.
Startade upp denna tråd då jag tycker ämnet är så aktuellt och intressant att det behöver en egen tråd.
Enl. svenska medier blev han dömd på oklara grunder för spioneri:
Gui Minhai döms – får tio års fängelse
I fem år har Gui Minhai suttit fängslad utan rättegång av den kinesiska diktaturen. Gui Minhai är bokförläggare och hade tidigare drivit bokförlag och bokhandel i Hongkong med regimkritisk litteratur. 2015 kidnappades han av kinesiska agenter från Thailand och har sedan dess suttit i fångenskap i Kina.Det har dock funnits uppgifter om en smitningsolycka där han var förare och där en kvinna förolyckades. Sammantaget finns det många oklarheter kring denna person. Han uppges också vara i Sverige som forskare men det finns inget publicerat och enl. uppgift har han avbrutit sina forskarstudier.
På måndagen kom ett pressmeddelande från domstolen i staden Ningbo, utanför Shanghai, att förläggaren dömts till tio års fängelse. Enligt pressmeddelandet döms han för att ha tillhandahållit information till främmande makt. Domen ska ha fallit under måndagen. Enligt domstolen ska Gui Minhai ha meddelat att han inte överklagar domstolens beslut.
I domen står också att Gui Minhai, som har svenskt medborgarskap, ansökte om kinesiskt medborgarskap 2018. I Kina är inte dubbla medborgarskap tillåtet.
Vem är denna människa egentligen? Är han en jagad dissident som Kinas kommunistiska parti helst ser att han tystas och låses in för alltid? Eller är han en charlatan som dragit Sverige vid näsan?
Det skulle vara mycket intressant att få fram de verkliga skälen till Kinas intresse för honom och de verkliga domskälen. Jag känner bara rent instinktivt att jag inte kan lite på svensk MSM i det här fallet. Men jag kan naturligtvis ha fel.
Startade upp denna tråd då jag tycker ämnet är så aktuellt och intressant att det behöver en egen tråd.