2020-02-25, 06:45
Medlem
arbetets avatar
Kinesen och svenske medborgaren Gui Minhai som figurerat i svensk MSM som den som Kina enl. uppgift kidnappad har inatt dömts till tio års fängelse i Kina.

Enl. svenska medier blev han dömd på oklara grunder för spioneri:

Gui Minhai döms – får tio års fängelse
I fem år har Gui Minhai suttit fängslad utan rättegång av den kinesiska diktaturen. Gui Minhai är bokförläggare och hade tidigare drivit bokförlag och bokhandel i Hongkong med regimkritisk litteratur. 2015 kidnappades han av kinesiska agenter från Thailand och har sedan dess suttit i fångenskap i Kina.

På måndagen kom ett pressmeddelande från domstolen i staden Ningbo, utanför Shanghai, att förläggaren dömts till tio års fängelse. Enligt pressmeddelandet döms han för att ha tillhandahållit information till främmande makt. Domen ska ha fallit under måndagen. Enligt domstolen ska Gui Minhai ha meddelat att han inte överklagar domstolens beslut.

I domen står också att Gui Minhai, som har svenskt medborgarskap, ansökte om kinesiskt medborgarskap 2018. I Kina är inte dubbla medborgarskap tillåtet.
Det har dock funnits uppgifter om en smitningsolycka där han var förare och där en kvinna förolyckades. Sammantaget finns det många oklarheter kring denna person. Han uppges också vara i Sverige som forskare men det finns inget publicerat och enl. uppgift har han avbrutit sina forskarstudier.

Vem är denna människa egentligen? Är han en jagad dissident som Kinas kommunistiska parti helst ser att han tystas och låses in för alltid? Eller är han en charlatan som dragit Sverige vid näsan?

Det skulle vara mycket intressant att få fram de verkliga skälen till Kinas intresse för honom och de verkliga domskälen. Jag känner bara rent instinktivt att jag inte kan lite på svensk MSM i det här fallet. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Startade upp denna tråd då jag tycker ämnet är så aktuellt och intressant att det behöver en egen tråd.
Citera
2020-02-25, 06:55
Medlem
Man flyr till Sverige för att söka asyl, Blir Svensk medborgare och åker sen tillbaka för att driva sin kamp i Hong Kong. Förklara gärna för mig varför man gör så????
Och nu ska svenska skattepengar gå till att rädda honom. Snälla förklara för mig för jag får inte ihop det.
Citera
2020-02-25, 07:42
Medlem
arbetets avatar
Här meddelar myndigheterna i Ningbo, Kina domen:

http://www.nbcourt.gov.cn/art/2020/2/24/art_3380_553030.html

Bing Translate:

http://www.translatetheweb.com/?from=&to=sv&ref=TVert&refd=www.bing.com&dl=en&rr= DC&a=http%3a%2f%2fwww.nbcourt.gov.cn%2fart%2f2020% 2f2%2f24%2fart_3380_553030.html

Fortfarande inga detaljer dock.
Citera
2020-02-25, 07:44
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSXR
Man flyr till Sverige för att söka asyl, Blir Svensk medborgare och åker sen tillbaka för att driva sin kamp i Hong Kong. Förklara gärna för mig varför man gör så????
Och nu ska svenska skattepengar gå till att rädda honom. Snälla förklara för mig för jag får inte ihop det.

Han blev dock kidnappad i Thailand och inte Hongkong.
Citera
2020-02-25, 07:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vem är denna människa egentligen? Är han en jagad dissident som Kinas kommunistiska parti helst ser att han tystas och låses in för alltid? Eller är han en charlatan som dragit Sverige vid näsan?
Enligt wikipedia så skrev han mer eller mindre påhittade böcker där han avslöjade skandaler kring kinesiska partipampar:
Citat:
Under the name "Ah Hai", Gui authored around 200 books during his ten-year career.[6][7] The subjects of these books included Bo Xilai, and Zhou Yongkang, who are former members of the Politburo, and general secretary Xi Jinping.[6] The books have been described in the Western media as "thinly-sourced, tabloid-style political books ... which are outlawed in mainland China".[6] Gui's colleague, Lee Bo, acknowledged that Gui's books contained a lot of conjecture and gossip rather than actual fact, and described Gui as a businessman whose publishing was motivated by profit rather than ideology.
Citera
2020-02-25, 08:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt wikipedia så skrev han mer eller mindre påhittade böcker där han avslöjade skandaler kring kinesiska partipampar:
Här från en annan tråd. Det finns fler inlägg om detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det enkla svaret är att Guo aldrig doktorerade i Sverige. Och det vet Jojje om, men är inte hederlig nog att korrigera uppgiften som finns i faktarutan. Istället skriver han att Guo påbörjade forskarstudier. Han gör heller inga försök att dementera uppgifterna om att Guo kört ihjäl en kvinna. Han vet sannolikt att det stämmer.

(FB) Stora tråden: Kina kritiserar Sverige
Citera
2020-02-25, 09:14
Medlem
Knuxs avatar
Han har mest förstört relationerna mellan Sverige och Kina. Dessutom kostat skattebetalarna miljoner.

Vi har redan svenska journalister som skriver om allt det han skrev om. Skillnaden var väl att han ville nå ut till kineser i Kina.
Citera
2020-02-25, 09:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Han har mest förstört relationerna mellan Sverige och Kina. Dessutom kostat skattebetalarna miljoner.

Vi har redan svenska journalister som skriver om allt det han skrev om. Skillnaden var väl att han ville nå ut till kineser i Kina.
Vad jag förstår var det mest trams och skvaller och knappast några statshemligheter han spred. Har svårt att tro att Kina såg honom som något större hot utan det är nog uppblåst av Sverige. Troligt är istället att kinesiska myndigheter hamnat i en svår sits p.g.a. hans skuld i den fatala trafikolyckan och att anhöriga till kvinnan som dog fått gehör för sina protester mot att ingen har hållits ansvarig för det.

Naturligtvis får inte Kina bara sådär kidnappa någon men jag tror nog att detta hade kunnat skötas bättre diplomatiskt.
Citera
2020-02-25, 10:28
Avslutad
Hur han blev svensk (när han är tvättäkta kines som inte vare sig bor här eller ens förefaller tala svenska), varför svenska skattebetalare skall betala för honom och hans personliga öde samt varför Sveriges kulturminister och Sveriges utrikesminister aktivt arbetar för att försämra den svenska relationen med Kina genom att se detta enskilda öde som viktigare än alla andra kineser som lider av det kommunistiska förtrycket kan man undra?

Antingen så hycklar vi på i vanlig ordning på politisk nivå och har ekonomiskt utbyte med totalitära stater, eller så tar vi principiell ställning och markerar genom att avstå handel och diplomatiska förbindelser. Men att låta en inte ens svensk bokförläggare, som envisa rykten dessutom vill göra gällande har en mycket otrevlig fyllekörning i bagaget, förstöra den handel och bilaterala relation som finns mellan länderna övergår mitt förstånd. Att vara arga på Kina för dess kommunistiska, diktatoriska och totalitära förtryck av sin befolkning är en sak, och där är UD tyst. Men att reta upp Kina för detta övergår mitt förstånd...
Citera
2020-02-25, 10:33
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad jag förstår var det mest trams och skvaller och knappast några statshemligheter han spred. Har svårt att tro att Kina såg honom som något större hot utan det är nog uppblåst av Sverige. Troligt är istället att kinesiska myndigheter hamnat i en svår sits p.g.a. hans skuld i den fatala trafikolyckan och att anhöriga till kvinnan som dog fått gehör för sina protester mot att ingen har hållits ansvarig för det.

Naturligtvis får inte Kina bara sådär kidnappa någon men jag tror nog att detta hade kunnat skötas bättre diplomatiskt.

Detta är dock inte första (inte heller lär det vara sista) som Kina skött rättsliga saker på extremt tveksamma grunder. Kina är rättsligt inte direkt högt rankat. Skulle inte Kina vara en sån ekonomiskt världsmakt så skulle det vara en betydligt mer kritik från länder.
Citera
2020-02-25, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Hur han blev svensk (när han är tvättäkta kines som inte vare sig bor här eller ens förefaller tala svenska), varför svenska skattebetalare skall betala för honom och hans personliga öde samt varför Sveriges kulturminister och Sveriges utrikesminister aktivt arbetar för att försämra den svenska relationen med Kina genom att se detta enskilda öde som viktigare än alla andra kineser som lider av det kommunistiska förtrycket kan man undra?

Antingen så hycklar vi på i vanlig ordning på politisk nivå och har ekonomiskt utbyte med totalitära stater, eller så tar vi principiell ställning och markerar genom att avstå handel och diplomatiska förbindelser. Men att låta en inte ens svensk bokförläggare, som envisa rykten dessutom vill göra gällande har en mycket otrevlig fyllekörning i bagaget, förstöra den handel och bilaterala relation som finns mellan länderna övergår mitt förstånd. Att vara arga på Kina för dess kommunistiska, diktatoriska och totalitära förtryck av sin befolkning är en sak, och där är UD tyst. Men att reta upp Kina för detta övergår mitt förstånd...
Ja, det är verkligen märkligt. Men så har vi alla #FakeNews-media som verkar gå på steroider när sådant här händer. Nu ska man tydligen dra in hela EU i det här också. För någon som inte annat kan kallas för charlatan åtminstone i akademiska kretsar.
Citera
2020-02-25, 12:15
Medlem
Rollinghands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Varför är det här så mycket att bry sig om?

Kriminell som upphöjts till ikon av MSM, på liknande sätt som "svenske" Fikru och "svenske" Dawit. Helt i tiden, som det heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in