• 2
  • 3
2020-02-25, 09:08
Medlem
Om du har varit vegetarian så ska du nog chilla med köttat asså. Börja med något lättare, inget rött kött. Koka kyckling är bättre. Ät väldigt små portioner, vi snackar några bitar i början. Annars kommer din mage sprängas.
Citera
2020-02-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestolera
Skitsnack, du vet väl att de flesta magsjukor beror på frukt å grönt ?
Majsjuk beror oftast på att vi fått i oss bakterier av något slag. Kroppen reagerar då med att så snabbt som möjligt göra sig av med maginnehållet, en skyddsmekanism helt enkelt. I kroppen har vi ett flertal olika enzymer för att reglera processer i kroppen. Bland dessa finns våra matsmältningsemzymer som används för att bryta ner den mat vi äter. Om man inte ätit kött på ett tag så behöver kroppen komma igång med produktion i tillräcklig mängd av det som behövs. Ett friskt matsmältningssystem klarar detta men om man överbelastar det så får man problem, något som är lätt att undvika om man börjar med små portioner.
Citera
2020-02-25, 09:22
Medlem
Fläskfilé mannen! Otroligt gott och mört.
Citera
2020-02-25, 09:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag håller med de som säger att du skall börja med mindre mängder, magen kan vara ovan. Men magen vänjer sig snabbt, kött är väl nästan det enda man inte kan vara allergisk mot även om vissa japaner har svårt med nötkött.

Varför inte ha kött i sådant du äter i vanliga fall? Köttfärssås? Knaperstekt bacon och ost i salladen? Tacos eftersom du skall till Mexico?

I Mexico kan du nog äta vegetariskt för de har ganska mycket grönsaker och varierad mat, i Nicaragua är det nog bra att äta kött om du inte vill leva på tortillas och bönor. Ägg finns alltid som proteinkälla också. Någon direkt biff-kultur har de inte utan det är oftast hårt stekt (Säkerhetsåtgärd i varma klimat).
Citera
2020-02-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdyrkaren
Har varit vegetarian i 6 år, men ska prova kött inför resa då jag inte kommer kunna vara vegetarian. Vad ska jag köpa för kött? Vill ha nötbiff tror jag.. ingen kyckling iallafall, minns att jag inte gillade det så värst. Vad är en bra "cut" av biff och hur ska jag tillaga den? Tips mottages tacksamt

Viktigaste är ju vilken sorts kossa och vart den är.uppfödd.

Bara svennebananer skriker "oxfilé" från en svensk kossa.

Nej köp åtminstone Black Angus kött, entrecote om du bara vill steka en skiva i smör för totala köttupplevelsen.
Eller gör en högrevsgryta på Black Angus högrev/shoulder clod bitar.

De flesta ICA med en köttchark kan du få tag i köttet.

Har du mer cash och vill dra på så köp in Wagyu (Hemköp brukar ha frysta större bitar) eller gå.på restaurang och få densamma alternativt riktig Kobe bit.
Citera
2020-03-04, 07:05
Medlem
Run3s avatar
Jag gillar Willys billiga fiskpinnar. De har kortare stektid än ICAs fiskpinnar, och kostar även mindre. Så om du som vegetarian även höll dig undan fisk så kan jag rekommendera fiskpinnar. Det är gott!
Citera
2020-03-04, 07:20
Medlem
elopis avatar
Du gör som du vill men det brukar finnas bönor överallt. Jag var ett halvår i ett land där den enda vegetariska rätten var bönor men klarade det ändå genom täta besök på lokala marknaden för att köpa typ avokado, tomat och mango. Trevligt också att besöka lokalbefolkningens områden. Ägg och bröd blev det också såklart.

Rent generellt brukar iaf jag vilja undvika kött på sådana där platser där t.ex. strömmen går regelbundet och det inte alltid är så noga med hygienen.
Citera
2020-03-04, 17:58
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdyrkaren
Har varit vegetarian i 6 år, men ska prova kött inför resa då jag inte kommer kunna vara vegetarian. Vad ska jag köpa för kött? Vill ha nötbiff tror jag.. ingen kyckling iallafall, minns att jag inte gillade det så värst. Vad är en bra "cut" av biff och hur ska jag tillaga den? Tips mottages tacksamt

Tjenis!

Ja det var ett bra val att åter äta kött.

Beroende på vart du skall åka, så finns det lite olika specialitet.

Du nämnde du gillade nöt kött.
I många länder söder ut är Get mycket populärt, och jag får säga att det är bland det godaste i kött väg.

Jag jobbade förut väldigt mycket i Sydamerika, och där fick jag smaken på Get kött.

Här i Skåne föder jag upp både nöt av rasen Simmental och getter av rasen Göinge.
Skulle bli tvungen att välja, ja nog lutar det åt Get.
Men vist är nöt av köttras också ett suveränt kött.

Så mitt råd är har du möjlighet att komma över Get så prova det, väldigt likt kalv kött.
Tänk tunna bitar från bakdelen som grillas, helt fantastiskt, eller en mustig gryta på detta kött.
Annars så kött från bakdelen på Nöt, oxfilé är överskattat och enligt mig inte ett dugg godare än bakdelskött. Tänk en god lövbiff med rätt tillbehör, ja jävlar vad gott, eller en grillad entrecote.

Rullkragen
Citera
2020-03-27, 19:32
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Blev massa gott kött i Nicaragua och Mexico. Måste nog säga att Tripas blev min favorit. Torta Queretano var också en höjdare!
Citera
2020-03-29, 18:39
Medlem
-Gustavssons avatar
Torskfile med kokt potatis med dill och citron med god sås ifall du vill börja mjukt.

Annars skulle jag slå till på en riktigt fin oxfile i bit.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in