• 1
  • 2
2020-02-25, 02:16
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Har varit vegetarian i 6 år, men ska prova kött inför resa då jag inte kommer kunna vara vegetarian. Vad ska jag köpa för kött? Vill ha nötbiff tror jag.. ingen kyckling iallafall, minns att jag inte gillade det så värst. Vad är en bra "cut" av biff och hur ska jag tillaga den? Tips mottages tacksamt
Citera
2020-02-25, 02:20
Medlem
Oxfilé, släng i den i lite marinad och ut på grillen, gärna ihop med hemgjord klyftpotatis och rotfrukter samt en god sallad, lite rödvins/bearnaisesås tillsammans med ett gott glas rött skulle nog vara fint. Enkelt och gott.
Citera
2020-02-25, 02:24
Medlem
STORVITHAJs avatar
Vad gillade du innan? Du kanske sitter på svaret själv?
Citera
2020-02-25, 02:27
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Vad gillade du innan? Du kanske sitter på svaret själv?
Innan var jag 16 år och farsan lagade varenda måltid jag nånsin åt i princip. Åt aldrig några speciellt bra stekar men vet att jag gillar smaken. Aldrig förstått mig på kyckling och vad jag minns av fläsk har jag bara tyckt det varit OK.
Citera
2020-02-25, 02:27
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Oxfilé, släng i den i lite marinad och ut på grillen, gärna ihop med hemgjord klyftpotatis och rotfrukter samt en god sallad, lite rödvins/bearnaisesås tillsammans med ett gott glas rött skulle nog vara fint. Enkelt och gott.
Tackar! Låter inte dumt!
Citera
2020-02-25, 02:31
Medlem
STORVITHAJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdyrkaren
Innan var jag 16 år och farsan lagade varenda måltid jag nånsin åt i princip. Åt aldrig några speciellt bra stekar men vet att jag gillar smaken. Aldrig förstått mig på kyckling och vad jag minns av fläsk har jag bara tyckt det varit OK.
Beställ från något asiatiskt hak, typ 3 små thailändska så du får olika rätter är riktigt nice om du gillar sånt.
Citera
2020-02-25, 03:25
Medlem
Oxfilé, stek i pannan tillsammans med smör timjan och vitlök, ha ordentligt med smör och ös köttet med smöret. Sedan efter att den har fått stekyta på alla sidor släng in den i ugnen tills den är den grad du vill ha på ditt kött.
Citera
2020-02-25, 03:32
Medlem
Pestoleras avatar
Lammrostbiff eller rådjurssadel om du ändå måste äta kött så ät det bästa, skippa diverse filéer de duger inte numera, smaklig spis.
Citera
2020-02-25, 04:10
Medlem
Citat:
Har varit vegetarian i 6 år, men ska prova kött inför resa då jag inte kommer kunna vara vegetarian. Vad ska jag köpa för kött? Vill ha nötbiff tror jag.. ingen kyckling iallafall, minns att jag inte gillade det så värst. Vad är en bra "cut" av biff och hur ska jag tillaga den? Tips mottages tacksamt
Du bör nog inte börja med stora mängder kött, låt din mage vänja sig det blir lätt orolig mage annars. För att börja vänja magen med animalier så börja med fisk för att efter några dagar äta lite kött sedan kan du öka till normalportion om du mår bra. Vi reagerar ofta olika när vi introducerar ett nytt livsmedel. Det finns ju anledning till att vi börjar med smakportioner när vi ska vänja våra barn med ny mat. Lycka till.
Citera
2020-02-25, 04:59
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag tycker öht inte du bör äta en stor biff direkt om du varit vegetarian i många år. Det är nog lämpligare om du istället börjar lite försiktigt med något mer lättsmält och i mindre mängd för att vänja kroppen. T.ex. en liten portion med fisksoppa.

Men om du nu absolut vill börja direkt med något tungt kött så köp biff eller entrecote. Stek i smör eller olja någon minut per sida så att den fortfarande är lite blodig i mitten. Krydda med svartpeppar. Du kan ha en rödvinssås eller persiljesmör till. Stekt potatis eller pommes funkar bra till, liksom ett stort glas öl eller rödvin.

Ärligt talat tror jag inte din kropp kommer klara det nu när du inte är van, men du gör som du vill.
Citera
2020-02-25, 05:01
Medlem
BewilderedHulders avatar
Vilt.

Köp en kotlett från ett glatt vildsvin.
Stek på i smör i het panna. Peppar. Salt.
Citera
2020-02-25, 05:04
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Tycker du revbenen eller kycklingen från butiksgrillen luktar gott när du passerar där? Kör på det.

Komplicera det inte med någon oxfilé eller annat som faktiskt kräver lite teknik att tillaga. Det är ju ingen teknik du verkar besitta, så ta det senare om så önskas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in