• 1
  • 2
2020-02-25, 01:54
Medlem
Om man misslyckas med sitt självmordsförsök och hamnar på sjukhuset, vad händer då? Blir man pumpad av lugnande? Vilken medicin? Skickas man till psyket sen? Undrar hur hela processen ser ut liksom. Om nån kunde förklara hur det går till. Tacksam för svar.
Citera
2020-02-25, 03:41
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darla1122
Om man misslyckas med sitt självmordsförsök och hamnar på sjukhuset, vad händer då? Blir man pumpad av lugnande? Vilken medicin? Skickas man till psyket sen? Undrar hur hela processen ser ut liksom. Om nån kunde förklara hur det går till. Tacksam för svar.

yrar du om självmord blir du skjutsad till st göran i stockholm och får övervakning. inga lugnande om du ej blir inlagd i regel. be att få skjuts till prima maria, om du kan, mycket bättre säger alla
Citera
2020-02-25, 03:44
Medlem
Det beror på hur du försökt ta livet av dig?
Tar du tabletter så kommer du till akuten där de försöker skölja ur magsäcken för att du ska bli fri alla rester av läkemedlen. De tar också prover och kollar njurar, lever mm så att du är ok. Kräks du mycket får du behandling av det tills du är stabil. Du får ligga kvar under tiden (kanske komma till en vanlig sjukhusavdelning). Nästa dag får du träffa en läkare från psyk som pratar med dig och försöker bedöma hur dålig du är psykiskt, och kollar om du kan gå hem med remiss till öppenvårdspsyk eller om du fortfarande är väldigt självmordsbenägen och behöver vård på psykiatrisk avdelning. I så fall får du komma till psyk när du är färdigbehandlad rent medicinskt.

När en person väl kommer in på det sättet, så brukar det kännas bra att få hjälp av vården och psykiatrin som är vana och kunniga på att hjälpa vid de här tillfällena. Ingen kommer att vara dum mot dig, de kommer att ta hand om dig och vårda dig. Det kan till och med kännas skönt att få den vården och omhändertagandet när du är i den situationen att du valt döden, men ändå är kvar i livet. Då uppskattas ofta värmen från personalen, och att de är rutinerade och vana vid självmordsfall.
Citera
2020-02-25, 04:00
Medlem
Beror på hur allvarligt skadad/sjuk du blir av själva självmordsförsöket.

- Scenario 1, du försöker ta ditt liv men blir inte livshotande skadad eller sjuk:
Du kommer till en vanlig akutmottagning -> blir behandlad i enlighet med hur du försökt ta ditt liv, t.ex. magpumpning/aktivt kol vid tablettintoxikation eller suturering av skärskador etc.
Sedan kommer du antingen hamna på en avdelning med kontinuerlig övervakning av vitalparametrar (puls, blodtryck, syresättning) om det behövs medicinsk behandling och där kommer det skrivas en remiss till psykiatrin för en bedömning av läkare om du behöver psyk-vak som sitter vid din sida hela tiden eller så kommer du hamna på en psykiatrisk avdelning om läkarna anser att du är medicinsk färdigbehandlad.
Du kommer bara få lugnande eller sederandeom du anses vara en fara för dig själv eller andra.

- Scenario 2, du försöker ta ditt liv och blir livshotande skadad eller sjuk:
Du kommer till en vanlig akutmottagning och blir på samma sätt behandlad i enlighet med hur du försökt ta ditt liv som tidigare scenario. Skillnaden är att om du inte kan hålla en fri luftväg, om du av någon annan anledning har ett stort behov av kontinuerlig övervakning av vitalparametrar eller är nära döden kommer du att hamna på en intensivvårdsavdelning för vidare vård.
Om du inte är vaken och eventuellt nedsövd och intuberad i respirator kommer ingen psykiatrisk utvärdering ske förens du har vaknat och kan tala för dig själv. I vissa fall sitter det ändå ett extravak från psykiatrin vid din säng för att ha koll på dig, men det är ovanligt vid sederade patienter.

Det som gäller för alla scenarion vid självmordsförsök är att psykiatrin kommer bli inblandad och kommer att bedöma din suicidrisk så fort du är vaken och adekvat. Är du fortsatt suicidal kommer troligtvis ett vårdintyg (LPT - tvångsvård) skrivas och du kommer eventuellt få ett extra-vak som sitter vid dig hela tiden för att se till att du inte skadar dig själv.

Hoppas att det gav lite klarhet i vad som händer, fråga om det är något mer du undrar
Citera
2020-02-25, 05:06
Bannlyst
1. Du blir tvångsvårdad och får inte gå ut.

2. Du får inga lugnande medel då allt är beroendeframkallande och det är viktigare att du lider så du inte blir beroende.

3. Dom kommer försöka trycka i dig receptor hämmande mediciner som funkar som en konstant abstinens som stänger av din hjärna så du kostar mindre för samhället.
Citera
2020-02-25, 13:21
Medlem
spyder123s avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2020-02-25, 13:30
Medlem
Riverstixs avatar
Det heter begå självmord.
Citera
2020-02-25, 14:59
Medlem
Hämtades med ambulans då jag hade svimmat hemma. Nekade självmordsförsök ända tills jag tydligen typ hade skrikit att jag vara ville dö. Jag hamnade på intensiven där jag ena gången blev medvetslös och nedsövd med respirator och sånt. Magpumpades och fick kol i slang ner i magen. Har läst min journal därav vet jag vad som hände. Fick farligt lågt blodtryck så pumpades i adrenalin. Fick kateter. Dagen efter hade jag ingen ångest alls pga det lugnande de hade sövt mig med så snackade med psykiatern och fick gå hem sen.

Andra gången så hamnade jag också på intensiven men hade tagit för stora tabletter så kunde inte magpumpas. Hade skrivit över hela mig att jag inte ville ha vård då jag trodde att det skulle göra att jag inte fick någon vård (är sjukt konflikträdd så vågade inte säga emot eller något och livrädd för lpt så gjorde som de sa). Fick kateter och fick magtabletter som gjorde att min mage inte skulle frätas sönder typ. ”Hotades” med lpt så la in mig frivilligt i typ tre veckor. Jag sa typ inget alls denna gången så det var typ samma sak som att jag hade sagt att jag skulle försöka ta mitt liv igen, antar jag såhär i efterhand. Fick andra psykofarmaka på avdelningen.

Jag kommer inte ihåg något från dessa månader då jag var så sjuk och hade förmodligen min första psykos då. Hörde röster och sånt för första gången och dissociaserade hela tiden. Men har som sagt läst journalen därför vet jag vad som hände.
Citera
2020-02-25, 15:00
Medlem
Man skickas till låst psykavd.
Citera
2020-02-25, 16:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjompboll
Är du fortsatt suicidal kommer troligtvis ett vårdintyg (LPT - tvångsvård) skrivas och du kommer eventuellt få ett extra-vak som sitter vid dig hela tiden för att se till att du inte skadar dig själv.

Väldigt varierande det där. Har varit med om utskrivning av en suicidal patient som kom in med hjärtstopp, tre dagar efter självmordsförsök.
Citera
2020-02-27, 01:58
Medlem
Neuroleptika och LPT i regel efter eventuell akut sjukvårdsbehandling.
När du kommer ut mår du ännu sämre pga låg dopamin och är ännu mer motiverad till suicid.
Citera
2020-02-27, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritual666
1. Du blir tvångsvårdad och får inte gå ut.

2. Du får inga lugnande medel då allt är beroendeframkallande och det är viktigare att du lider så du inte blir beroende.

3. Dom kommer försöka trycka i dig receptor hämmande mediciner som funkar som en konstant abstinens som stänger av din hjärna så du kostar mindre för samhället.

Haha så jävla sjukt är det i dagens psykvård. Bensodiazepiner som är det mest lugnande ocheffektiva vi har mot ångest och liknande problem. Harmlöst i låga doseringar kort period. Isrället dunkas det på med neuroleptika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in