• 1
  • 2
2006-03-25, 11:16
Medlem
miklons avatar
Jag tänkte sätta upp ett skåp i badrummet, där det är våtrumstapet på väggarna. Vad ska jag tänka på? Ska jag fylla borrhålen med våtrumsspackel/silikon eller något annat innan jag trycker dit pluggen?
Citera
2006-03-25, 19:59
Medlem
Blistered Pimps avatar
1. Borra, blås rent.
2. Tryck i silikon.
3. Tryck i pluggen.
4. Tryck i mera silikon.
5. Dra i skruven. (Det får gärna "kräma ut" när du drar fast.)
Citera
2006-03-26, 14:31
Medlem
miklons avatar
Ok, tack för tipsen. Då blir det till att inhandla silikon nästa gång jag har vägarna förbi rätt butik. Duger det med vilket silikon som helst, eller finns det olika varianter?
Citera
2006-03-26, 14:34
Medlem
Ingen anning faktiskt.. Men som sagt, se till att det bara blir tät så att ingen fukt kan samlas i hållet..
Citera
2006-03-26, 14:34
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ok, tack för tipsen. Då blir det till att inhandla silikon nästa gång jag har vägarna förbi rätt butik. Duger det med vilket silikon som helst, eller finns det olika varianter?
Läs på tuben.
Citera
2006-03-26, 16:11
Medlem
Csabas avatar
Jag har borrat en massa hål i mitt badrum (halvkaklat) utan att fylla dem med något. Funkar bra. Menar ni att det kan samlas fukt där? Vad kan det innebära?
Citera
2006-03-26, 16:16
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Jag har borrat en massa hål i mitt badrum (halvkaklat) utan att fylla dem med något. Funkar bra. Menar ni att det kan samlas fukt där? Vad kan det innebära?
Vattenskada.
Citera
2006-03-29, 16:05
Medlem
Csabas avatar
Ah! Skitsnack! Kan inte bli en liten vattenskada bara för att man borrar ett litet hål i väggen.
Citera
2006-03-30, 10:20
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ah! Skitsnack! Kan inte bli en liten vattenskada bara för att man borrar ett litet hål i väggen.

Och det är personer som säger sånt som blir mest chockade när badrummet måste rivas och saneras från mögel ett par år senare!
Citera
2006-03-30, 11:09
Medlem
uffeuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon

Våtrumssilikon.

Citat:

Är du allvarlig?
Det är som att säga " Vattnet kan ju inte läcka ur min hink bara för att jag har ett litet hål i botten".

Inte riktigt så illa kanske, men underskatta inte vatten och fukts förmåga att tränga in i de minsta skrymslen, bara ett tips i all välmening.
Citera
2006-04-04, 18:54
Medlem
Csabas avatar
Jag menade aldrig att vara ohövlig, ber om ursäkt om det lät så.

Väggarna i mitt badrum är murade och verkar inte det minsta fuktiga, men det är ju svårt för en lekman som mig att upptäcka om det skulle vara så.

Det märks absolut inget på väggarna.

Hålen är i den våta delen av badrummet (ovanför badkaret som jag duschar i) så det är möjligt att ni har rätt men jag tror att vattenskada är en överdrift.

Lutas: Hur vet du att det kan innebära vattenskada, har någon av er erfarenheter av att detta skulle kunna ske?

Är det försent att plugga igen hålet med lite silikon nu efter ett par år eller vad göra?
Citera
2006-04-04, 19:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag menade aldrig att vara ohövlig, ber om ursäkt om det lät så.

Väggarna i mitt badrum är murade och verkar inte det minsta fuktiga, men det är ju svårt för en lekman som mig att upptäcka om det skulle vara så.

Det märks absolut inget på väggarna.

Hålen är i den våta delen av badrummet (ovanför badkaret som jag duschar i) så det är möjligt att ni har rätt men jag tror att vattenskada är en överdrift.

Lutas: Hur vet du att det kan innebära vattenskada, har någon av er erfarenheter av att detta skulle kunna ske?

Är det försent att plugga igen hålet med lite silikon nu efter ett par år eller vad göra?

Du har delvis rätt ,risken är mycket mindre i murade väggar än i väggar som består av gipsskivor eller spån plattor och har ytskikt av våtrumstapet ,i dessa måste man alltid trycka in en klick silicon i plugg hålet ,om hålet är beläget i dusch utrymmet ,eller annat ställe där det kan utsättas för större mängder väta eller fukt ,däremot finns det ingen anledning att pressa in silickon i hålen för skitpappers hållaren och liknande ,då dem knappast usätts för fukt.

Om du vill kolla om du har vatten skada i din betong vägg ,tryck in en syl/mejsel bredvid skruv hålet ,lossnar det då stora bitar ,ja då har du fuktskador ,är hålet i en yttervägg ,syns det väl på utsidan av väggen vintertid ,blir det stora mörka fläckar på väggen=vatten skada
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in