Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Jag menade aldrig att vara ohövlig, ber om ursäkt om det lät så.
Väggarna i mitt badrum är murade och verkar inte det minsta fuktiga, men det är ju svårt för en lekman som mig att upptäcka om det skulle vara så.
Det märks absolut inget på väggarna.
Hålen är i den våta delen av badrummet (ovanför badkaret som jag duschar i) så det är möjligt att ni har rätt men jag tror att vattenskada är en överdrift.
Lutas: Hur vet du att det kan innebära vattenskada, har någon av er erfarenheter av att detta skulle kunna ske?
Är det försent att plugga igen hålet med lite silikon nu efter ett par år eller vad göra?
Du har delvis rätt ,risken är mycket mindre i murade väggar än i väggar som består av gipsskivor eller spån plattor och har ytskikt av våtrumstapet ,i dessa måste man alltid trycka in en klick silicon i plugg hålet ,om hålet är beläget i dusch utrymmet ,eller annat ställe där det kan utsättas för större mängder väta eller fukt ,däremot finns det ingen anledning att pressa in silickon i hålen för skitpappers hållaren och liknande ,då dem knappast usätts för fukt.
Om du vill kolla om du har vatten skada i din betong vägg ,tryck in en syl/mejsel bredvid skruv hålet ,lossnar det då stora bitar ,ja då har du fuktskador ,är hålet i en yttervägg ,syns det väl på utsidan av väggen vintertid ,blir det stora mörka fläckar på väggen=vatten skada