• 5
  • 6
2020-02-23, 22:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Det är nåt som skulle kosta hundratals miljoner dollar (om inte miljarder) att genomföra och vi knappt någon nytta från det? Att skicka nåt sånt till månen bara för att ha en stream känns ganska meningslöst.

Sen roterar månen kring jorden så hälften av tiden kommer vi inte se jorden.
Månen vänder alltid samma sida mot jorden så en kamera på den sidan som är vänd mot jorden skulle se jorden hela tiden förutsatt givetvis att man har tillräckliga batterier som kan förse kameran med ström under den tiden den är i mörker.
Dock skulle det vara meningslöst. Man får betydligt bättre bilder av jorden från satelliter än från månen.
2020-02-23, 22:23
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jo jag känner igen din typ... Rymden finns inte, jorden är platt och du är i skapelsens centrum. Känns ju lite knasigt att föra fram den tesen under forumet vetenskap eftersom din tes i högsta grad är ovetenskaplig.

Och nej - vi vet utan någon som helst tvivel att signaler från satelliter inte kommer från "masttorn". Vi kan dels pejla satelliterna och dels mäta avståndet till dem.

Har aldrig hävdat något sådant. Är endast här för att försöka reda ut saker & ting.
Alldeles riktigt, jag visar mig själv ut.

Okey, tack för klargörandet.
2020-02-23, 22:28
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Månen vänder alltid samma sida mot jorden så en kamera på den sidan som är vänd mot jorden skulle se jorden hela tiden förutsatt givetvis att man har tillräckliga batterier som kan förse kameran med ström under den tiden den är i mörker.
Dock skulle det vara meningslöst. Man får betydligt bättre bilder av jorden från satelliter än från månen.
Aha jag trodde alltid "dark side of the moon" var sidan som var vänd från solen. Dvs håller samma sida mot solen inte jorden.

Den här är minst lika bra som en stream från månen:

https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/iss_ustream.html
2020-02-24, 11:47
Moderator
Humbugs avatar
Tråd finns. Vidare diskussion hänvisas till
(FB) Undrar när kommer vi att ha en kamera på månen?

/mod
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in