2020-02-23, 18:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NysvenskenAbdullah
Ta en titt på denna eller sök själv på typ; 'nasa orbiting earth' & peka ut alla dessa tusentals (2218st i omlopp nu enligt wiki) satelliter, för jag ser då inga?

https://youtu.be/XY3KSZK42nM

Edit;
Eller hur va? Och var är alla flygplan och fåglar och flugor och grejer? Borde ju se minsta knott, eller hur?
2020-02-23, 18:45
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Eller hur va? Och var är alla flygplan och fåglar och flugor och grejer? Borde ju se minsta knott, eller hur?

Skojar du eller? Ett av era främsta argument är ju att man till och med kan se satelliter med blotta ögat från jorden.
2020-02-23, 18:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Skojar du eller? Ett av era främsta argument är ju att man till och med kan se satelliter med blotta ögat från jorden.
Nej, jag skojar inte. Har du flugit någon gång och tänkt på hur rackarns litet allt på marken börjar se ut vid stigningen efter take off? Och det bara någon kilometer från marken. Runt jorden är det 40 000 kilometer. Fattar du hur stort det är? Vad tror du att du ser av en satellit som är 100 km från dig på den där filmen, om den inte är större än t ex en bil? Just ISS är dock ganska mycket större, med stora solpaneler, så den kan nog synas nedifrån marken då den far förbi ovanför huvudet om det är sol på den men natt på marken.
2020-02-23, 20:14
Medlem
Citat:
Vad tror du att du ser av en satellit som är 100 km från dig på den där filmen, om den inte är större än t ex en bil?

Vart får du dessa siffror ifrån? Det är alltså över 2000st satelliter i omlopp runt jorden & borde alltså tillsammans vara i någorlunda jämlikt avstånd ifrån jorden, så som denna satellit som filmar?

Eller menar du att det är 100 km från den filmande satelliten & de resterande satelliterna HELA tiden under dess omlopp? Låter helt absurt att den inte åker förbi någon & fångar upp på film.
2020-02-23, 20:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vart får du dessa siffror ifrån? Det är alltså över 2000st satelliter i omlopp runt jorden & borde alltså tillsammans vara i någorlunda jämlikt avstånd ifrån jorden, så som denna satellit som filmar?

Eller menar du att det är 100 km från den filmande satelliten & de resterande satelliterna HELA tiden under dess omlopp? Låter helt absurt att den inte åker förbi någon & fångar upp på film.
Jag kan räkna och jag är fysiker. Därför.

Jordens yta är ca 500 miljoner km², vilket ger ca 250 tusen km² per satellit, på i medel ca 500 km avstånd från varandra. Och då har jag inte ens tagit hänsyn till höjdskillnaderna som skulle öka medlet.

Kan du se en bil på 50 mils avstånd?
2020-02-23, 20:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Att däremot placera kameror på månens mörka sida skulle kunna ge oss bättre bilder än hubble och om vi använde radioteleskop skulle vi se längre än någonsin. Det lilla problemet är inte hur vi får skiten dit utan hur vi skyddar den när den väl är framme. Månen är en enda stor skyttetavla.
Det skulle dessutom bli bökigt att sända bilderna till jorden om vi hade teleskopet på månens baksida eftersom månen är i vägen för signalerna. Då skulle man behöva ett antal satelliter som cirkulerar runt månen för få fram signalerna till månens framsida så att man kan sända dom till jorden.
2020-02-23, 21:07
Medlem
Citat:

Vilka syftar du på när du säger "era främsta argument"? Vilka är de? Är det måhända vetenskapen du ifrågasätter? Amatörastronomer? Satellit-TV-tekniker? Människor som navigerar med hjälp av GPS?

Och vad är egentligen din tes? Påstår du att satelliter inte existerar? Påstår du att rymden inte existerar? Om så är fallet fortsätter jag mer än gärna den diskussionen i någon av de redan existerande trådarna, tex den stora plattjordstråden.
2020-02-23, 21:32
Medlem
Citat:
Jag kan räkna och jag är fysiker. Därför.

Jordens yta är ca 500 miljoner km², vilket ger ca 250 tusen km² per satellit, på i medel ca 500 km avstånd från varandra. Och då har jag inte ens tagit hänsyn till höjdskillnaderna som skulle öka medlet.

Kan du se en bil på 50 mils avstånd?

Får tacka för förklaringen & visa mig själv ut helt enkelt.
Kan dock fortfarande inte undgå en viss skepticism över hur pass mycket filmen/-erna ser 3d-animerad ut.

Nej.
2020-02-23, 21:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Amatörastronomer, eftersom jag gjort det enkelt för mig & antagit att alla här är det.

Tesen är att satelliter existerar men inte just nödvändigtvis uppe i rymden. Allt som sägs styras via satelliter styrs egentligen av masttorn på jorden.

Ja, den tråden kanske är mer passande.
Nej satelliter kan inte vara masttorn på jorden för du kan rikta in en parabol mot en viss satellit i Luleå, Stockholm och Paris och då kan man lätt triangulera fram vilken höjd den är på och då ser man tydligt att det inte är masttorn. Sedan hur skulle GPS fungera mitt ute i Atlanten om det var master?
2020-02-23, 21:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Får tacka för förklaringen & visa mig själv ut helt enkelt.
Kan dock fortfarande inte undgå en viss skepticism över hur pass mycket filmen/-erna ser 3d-animerad ut.

Nej.
Tack själv!
Var faktiskt en bra fråga och lite kul att räkna på.
2020-02-23, 21:56
Medlem
Citat:
Amatörastronomer, eftersom jag gjort det enkelt för mig & antagit att alla här är det.

Tesen är att satelliter existerar men inte just nödvändigtvis uppe i rymden. Allt som sägs styras via satelliter styrs egentligen av masttorn på jorden.

Ja, den tråden kanske är mer passande.

Jo jag känner igen din typ... Rymden finns inte, jorden är platt och du är i skapelsens centrum. Känns ju lite knasigt att föra fram den tesen under forumet vetenskap eftersom din tes i högsta grad är ovetenskaplig.

Och nej - vi vet utan någon som helst tvivel att signaler från satelliter inte kommer från "masttorn". Vi kan dels pejla satelliterna och dels mäta avståndet till dem.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-02-23 kl. 22:12.
2020-02-23, 22:02
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Knapert med strömförsörjning på månen till att börja med.

Vad är nyttan med att ha en kamera där som filmar? Vem ska betala detta?
Det är nåt som skulle kosta hundratals miljoner dollar (om inte miljarder) att genomföra och vi knappt någon nytta från det? Att skicka nåt sånt till månen bara för att ha en stream känns ganska meningslöst.

Sen roterar månen kring jorden så hälften av tiden kommer vi inte se jorden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in