Citat:
Ursprungligen postat av
adolfhilter
I princip gör de väl det!
Hyran lär inte betalas av deras egen inkomst eller förmögenhet.
Den lär betalas av bidrag utan krav på motprestation. Och dessa bidrag kommer från skattebetalarna.
Jag har tyvärr varit i dessa svängar i några års tid till och från. Jag har alltid haft sysselsättning och då betalat boendet som en vanlig hyra, någon period var jag förvisso sjukskriven. Kan säga så här, de må finnas folk som skiter i allt på dessa ställen. Noll framtidstro, knappt ens för morgondagen. De föddes och dör som missbrukare, de är en sort.
Men dessa boenden är fantastiska för dom som vill förändra sin negativa spiral och komma upp på fötter och in i samhället igen. De flesta sköter sig men problemet på dessa boenden är just det att alla gillar droger och alkohol så mycket mer än en vanlig svensson. Och om man lever tillsammans i samma byggnad (många har ju arbete och studerar osv), men det är väldigt lätt att trilla dit igen om grannen knackar på och frågar om man har "papper" eller är sugen på att köpa 2 Ecstasy, då kranen endast slängde 5 åt gången och han behöver cash.
Man ska försöka hålla sig på sin kant bara och inte vara otrevlig men inte lära känna någon (vilket kan vara svårt om man exempelvis är hemma arbetslös eller något och kanske är lite deppig redan) Steget tillbaka till misären är inte lång. Just på stadshagen lämnar man inte urinprov kontitunelit, de har stickprover, men det är väldigt sällan. Det bor ju även "vanliga" ungdomar där främst på korttidskontrakt i väntan på studielya eller annat