• 1
  • 2
2020-02-21, 18:38
Medlem
Forskare i Australien har lyckats skapa fusion mellan väte och bor på ett kontrollerat sätt. Metoden kräver varken höga temperaturer eller andra svårkontrollerade förlopp. Experimentet använder sig av en speciell laser som är mycket kraftfull, med vilken väte accelereras och träffar bor. Fusionen bildar helium. Processen kan skapa elektrisk ström direkt, utan omväg via ångturbiner och liknande. Tekniken orsakar inte farlig radioaktivitet, och fusionsreaktorerna skulle kunna placeras ute i städer.

Några citat från artikeln:
The results of decades of research by Emeritus Professor Heinrich Hora, HB11's approach to fusion does away with rare, radioactive and difficult fuels like tritium altogether – as well as those incredibly high temperatures. Instead, it uses plentiful hydrogen and boron B-11, employing the precise application of some very special lasers to start the fusion reaction.
Here's how HB11 describes its "deceptively simple" approach: the design is "a largely empty metal sphere, where a modestly sized HB11 fuel pellet is held in the center, with apertures on different sides for the two lasers. One laser establishes the magnetic containment field for the plasma and the second laser triggers the ‘avalanche’ fusion chain reaction. The alpha particles generated by the reaction would create an electrical flow that can be channeled almost directly into an existing power grid with no need for a heat exchanger or steam turbine generator."

HB11's Managing Director Dr. Warren McKenzie clarifies over the phone: "A lot of laser fusion experiments are using the lasers to heat things up to crazy temperatures – we're not. We're using the laser to massively accelerate the hydrogen through the boron sample. You could say we're using the hydrogen as a dart, and hoping to hit a boron , and if we hit one, we can start a fusion reaction. That's the essence of it. If you've got a scientific appreciation of temperature, it's essentially the speed of atoms moving around. Creating fusion using temperature is essentially randomly moving atoms around, and hoping they'll hit one another, our approach is much more precise."

"The hydrogen/boron fusion creates a couple of helium atoms," he continues. "They're naked heliums, they don't have electrons, so they have a positive charge. We just have to collect that charge. Essentially, the lack of electrons is a product of the reaction and it directly creates the current."
The lasers themselves rely upon cutting-edge "Chirped Pulse Amplification" technology, the development of which won its inventors the 2018 Nobel prize in Physics. Much smaller and simpler than any of the high-temperature fusion generators, HB11 says its generators would be compact, clean and safe enough to build in urban environments. There's no nuclear waste involved, no superheated steam, and no chance of a meltdown.

"This is brand new," Professor Hora tells us. "10-petawatt power laser pulses. It's been shown that you can create fusion conditions without hundreds of millions of degrees. This is completely new knowledge. I've been working on how to accomplish this for more than 40 years. It's a unique result. Now we have to convince the fusion people – it works better than the present day hundred million degree thermal equilibrium generators. We have something new at hand to make a drastic change in the whole situation. A substitute for carbon as our energy source. A radical new situation and a new hope for energy and the climate."
https://newatlas.com/energy/hb11-hyd...-clean-energy/

Är det här lösningen på framtidens elförsörjning?
Hur lång tid tar det att utveckla tekniken till ett fungerande kraftverk?
Senast redigerad av suppose 2020-02-21 kl. 18:54.
Citera
2020-02-21, 19:15
Medlem
Soterns avatar
Det låter för bra för att vara sant. Men man kan ju hoppas.
Citera
2020-02-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det låter för bra för att vara sant. Men man kan ju hoppas.

Jo det är ju tidigt. Men de har ju demonstrerat på labb-nivå, även om de nog inte tagit ut någon elektrisk ström än, som jag förstod det.
Citera
2020-02-21, 21:03
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jo det är ju tidigt. Men de har ju demonstrerat på labb-nivå, även om de nog inte tagit ut någon elektrisk ström än, som jag förstod det.

Ska hursomhelst bli spännande att följa.
Citera
2020-02-21, 21:05
Medlem
javligt-nyfikens avatar
Citat:
Forskare i Australien har lyckats skapa fusion mellan väte och bor...

Först vill jag se det här publicerat i en erkänt seriös tidskrift och dessutom referentgranskat. Sen vill jag se andra forskargrupper reproducera resultaten. Innan dess förhåller jag mig jävligt skeptisk.
Citera
2020-02-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javligt-nyfiken
Först vill jag se det här publicerat i en erkänt seriös tidskrift och dessutom referentgranskat. Sen vill jag se andra forskargrupper reproducera resultaten. Innan dess förhåller jag mig jävligt skeptisk.

Här är en lista över publicerade artiklar av Heinrich Hora enligt Researchgate:
https://www.researchgate.net/profile..._Hora/research

Jag kan inte bedömma vad som är en seriös tidsskrift, så bedöm själv.
Citera
2020-02-22, 06:57
Medlem
Soterns avatar
Blir lite tveksam när de skriver att de inte använder varken tritium eller deuterium utan bara vanligt väte.
Citera
2020-02-22, 10:06
Medlem
Citat:
Blir lite tveksam när de skriver att de inte använder varken tritium eller deuterium utan bara vanligt väte.

Bor 11 (5 protoner, 6 neutroner) och väte (1 proton) går i alla fall jämnt upp med att 3 helium ska bildas (2 protoner, 2 neutroner). Och stämmer även med deras uppgift att ingen farlig neutronstrålning bildas. Endast ofarlig alfastrålning alltså, som ger elektricitet.
Citera
2020-02-22, 14:58
Medlem
Soterns avatar
Antagligen blir där elektricitet så det räcker till att driva de två lasrarna men inte så mycket mer.
Citera
2020-02-22, 15:09
Medlem
Här är Heinrich Horas patent:
https://patentimages.storage.googlea...GB2539149A.pdf
Citera
2020-02-22, 15:20
Medlem
Citat:
Antagligen blir där elektricitet så det räcker till att driva de två lasrarna men inte så mycket mer.

Kanske!
Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma. I patentet diskuteras olika förhållanden mellan ingående och utgående energi. Från ca 100-1000 upp till miljontals gånger. Så det kan tydligen skilja mycket.

Varför kallas detta fusion?
Produkten är visserligen tyngre än väte, men lättare än bor. Så boret har ju varit med om en fission. Ren fusion hade väl skapat kol 12, som är stabilt, eller?

Solen innehåller tydligen mycket bor, så en koppling till fusion verkar iaf finnas.
Citera
2020-02-22, 15:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Kanske!
Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma. I patentet diskuteras olika förhållanden mellan ingående och utgående energi. Från ca 100-1000 upp till miljontals gånger. Så det kan tydligen skilja mycket.

Varför kallas detta fusion?
Produkten är visserligen tyngre än väte, men lättare än bor. Så boret har ju varit med om en fission. Ren fusion hade väl skapat kol 12, som är stabilt, eller?

Solen innehåller tydligen mycket bor, så en koppling till fusion verkar iaf finnas.
C12 är bara stabil i sitt grundtillstånd. Om kärnan är exciterad till en högre energinivå, vilket den troligen är direkt efter fusionen, så måste den göra sig av med överskottsenergin på något sätt, och då gör den det genom att spotta ut en eller flera partiklar, t ex gamma eller alfa eller beta. Vad som är mest sannolikt beror på vilken kärna det är, men i detta fall är det då alltså det relativt ofarliga alfa.

Detta då sagt generellt om kärnfysik och om informationen i denna tråd är korrekt. Har inte kollat upp detta än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in