Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
När jag ser tillbaka har var tid haft sin charm och det jag själv kan känna att jag gör lite fel, är att inte uppskatta nuet fullt ut.
Håller med. Tycker faktiskt det är lite sorligt att höra att vissa tycker att livet var som bäst för 20 år sen.
Varje period av livet har sina för- och nackdelar.
När man var yngre hade man inget ansvar men inte heller några pengar. Nu har man en massa ansvar men också pengar.
När man var singel kunde man göra vad man ville när man ville, men det kunde också periodvis vara ensamt. Nu är man aldrig ensam, och skulle inte ha något emot att få vara det emellanåt.
Jag tror att människan i grund och botten i varierande grad lider av "gräset är grönare på andra sidan"-fenomenet, och alltid strävar efter något bättre.
Att sedan tiden sätter sina spår och lämnar en rosaskimrande illusion över gångna tider har inte mycket att göra med verkligheten.
Det finns många som t.ex. pratar sig varma om hur roligt det var att göra lumpen, när faktum är att många av dom hatade varje sekund av det och har totalt filtrerat minnen av när man suttit i någon förbannad grop ute i skogen och frusit samtidigt som det spöregnat eller när man inte sovit mer än ett par timmar i stöten under någon lägervecka.
Samma fenomen gäller också i allmänhet för dom som pratar sig varma om tiden som barn.
Tror de flesta skulle må betydligt bättre om dom uppskattade vad dom har just nu istället för att tänka på vad som varit eller vad som skulle kunna komma.