2020-02-20, 22:47
Tjeena, tar antibiotika för klamydia, är inne på min 3e dags kur.

Hur mycket förstörs denna process av 5 stark öl?
Citera
2020-02-20, 22:52
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Inte alls. Det är bara en gammal missuppfattning som lever kvar. Skål!

Citera
2020-02-20, 23:08
Medlem
Alkohol påverkar inte antibiotika!

Dock påverkar det ditt immunsystem samt påverkar andra saker i kroppen.

Läkare kommer alltid avråda ”dåligt leverne” under din tid med medicin.

Det är mer en moralisk fråga än något annat.

Är helt lugnt att dricka under antibiotikakur, men är du full kan du ta beslut ditt nyktra jag inte hade gjort.
Du kan ju ligga med någon och smitta denne innan din kur har gjort sitt osv.
Citera
2020-02-20, 23:13
Medlem
beaver_ses avatar
Man kan väl också få konstiga fyllor vill jag minns att det sagts bland de sjukvårdskunniga.

Man bör sköta sin kropp och hoppa över droger av alla sorter när man behandlas på olika sätt, och vårda kroppen som skall bära runt ens själ i en massa år, inte så kul när man är äldre och kroppen är skit för att man var dum i unga år.

Korta svaret är att medicinen fungerar trots öl, men det vore bättre om du skiter i alkoholen ett tag.
Senast redigerad av beaver_se 2020-02-20 kl. 23:17.
Citera
2020-02-20, 23:28
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Man kan väl också få konstiga fyllor vill jag minns att det sagts bland de sjukvårdskunniga.

Man bör sköta sin kropp och hoppa över droger av alla sorter när man behandlas på olika sätt, och vårda kroppen som skall bära runt ens själ i en massa år, inte så kul när man är äldre och kroppen är skit för att man var dum i unga år.

Korta svaret är att medicinen fungerar trots öl, men det vore bättre om du skiter i alkoholen ett tag.

Tränar varje dag förövrigt, kondition, styrka etc. förhoppningsvis hjälper det lite , råkade bara komma över 5 öl idag i samband med en AW
Citera
2020-02-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irene199
Tjeena, tar antibiotika för klamydia, är inne på min 3e dags kur.

Hur mycket förstörs denna process av 5 stark öl?

Eftersom du inte skriver vilken typ av antibiotika du tar så är det omöjligt att besvara din fråga.
Generellt så påverkas inte antibiotikans effektivitet av alkoholintag.
Det som däremot påverkas är din lever. Att käka multipla substanser som alla behöver renas via lever ökar risken för leversvikt.

I ditt fall borde det dock vara tämligen w/e. Men om du super arslet av dig, tar 10 paracetamol samtidigt som du käkar doxycyklin...
Citera
2020-02-21, 01:08
Medlem
Dice-s avatar
Händer ingenting, gjorde själv likadant när jag hade klamydia.

Har för mig jag läste någonstans att kombinationen med alkohol och doxycyklin kan reducera effekten utav antibiotikan, så för att jag skulle vara på den säkra sidan käkade jag någon extra dag. Men om det är som Macatho skrev, att det inte direkt har någon påverkan så kan du helt enkelt strunta i de.
Citera
2020-02-21, 01:18
Medlem
DaChiefs avatar
Varför riskera njurar?

Drink inge alkohol om du tar antibiotika.
Citera
2020-02-21, 08:38
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Eftersom du inte skriver vilken typ av antibiotika du tar så är det omöjligt att besvara din fråga.
Generellt så påverkas inte antibiotikans effektivitet av alkoholintag.
Det som däremot påverkas är din lever. Att käka multipla substanser som alla behöver renas via lever ökar risken för leversvikt.

I ditt fall borde det dock vara tämligen w/e. Men om du super arslet av dig, tar 10 paracetamol samtidigt som du käkar doxycyklin...

Tar något som heter Doxyferm, 100 mg, 1 tablett per dag.
Citera
2020-02-21, 08:50
Medlem
Citat:

i.e doxycyklin. Det är alltid den aktiva ingrediensen som är av relevans, inte vad märket heter.
Hursom. Dra inte massa paracetamol med bärsen så är du fine.
Citera
2020-02-21, 09:40
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Du kan ju läsa bipacksedeln som följer med och säger:
Citat:
Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol.

Detta sker genom att alkohol förkortar halveringstiden för Doxyferm, så den har inte effekt under lika lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in