Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Mätningarna gjordes år 2010. Dvs: det var olika män som var samboende mot dem som var ensamboende. Samboende var typ: Peter, Göran, Kalle. Ensamboende var typ: Krister, Åke och Niklas. Iaf. år 2010 då mätningarna gjordes.
Därav kan dessa män icke jämföras, jag hoppas att du förstår varför eller vill du att jag förklarar varför? Men de samboende männen: Peter, Göran och Kalle kan jämföras med de samboende kvinnorna: Lotta, Stina och Kajsa. Och där ser vi att Lotta, Stina och Kajsa år 2010 gör mer av nödvändigt hushållsarbete än vad Peter, Göran och Kalle gör.
Hänger du med i resonemanget nu? Denna statistiken återkommer även senare år, senast 2018 såg jag en rapport om detta. Att samboende kvinnor gör mer av nödvändigt hushållsarbete än vad samboende män gör.
Är du helt tappad bakom en vagn?
Du förstår verkligen inte.
Ingen tittar på individbasis.
Det är inte så man gör denna typ av undersökning.
Du har nu hävdat att grupp 1, som innehåller folk som inte har partner, är väsensskild från grupp 2.
Skillnaden mellan dessa grupper hävdar du är så stor att de inte övergår mellan varandra över tid.
Detta trots att vi vet att den naturliga progressionen för män är att 1. Bli ensamboende. 2. Bli sambos de utan barn. 3. Bli samboende med barn.
Ja, vi vet att ett fåtal blir fast på varje nivå och inte går vidare, men vi vet att de flesta genomgår denna stege.
När man gör en undersökning tar man en ögonblicksbild. Men man förutsätter en normal utveckling för individerna.
Du behöver förklara varför denna utveckling inte gäller.
Vidare behöver du förklara varför den generella trenden med mer och mer jämlik fördelning mellan kön inte gäller denna grupp, trots att den bör bestå av yngre individer än de andra grupperna.
Ge dig inte in på statistikdiskutioner här om du inte har rejält torrt på fötterna.