2020-05-31, 11:04
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja och dessa står uppradade i kolumner. Det är nödvändiga hushållsarbeten. Någon måste göra dessa.
Min fru dammsög varje dag när vi träffades.
Jag dammsög en gång i veckan.

Båda dammsög.
Hon la 1h/Dag
Jag la 20 min/vecka

Vi hade rapporterat in vitt skilda siffror men ingen hade det skitigt.

Samma med disk.
Jag hade diskmaskin.
Hon diskade för hand.
Hon gjorde krånglig mat, jag använde en kastrull eller två kastruller.

Hon tvättade kläder efter en dag, jag bytte uppsättning ca 2ggr vecka.

Alla sådana val gör enorm skillnad i mängd "nödvändigt" hushållsarbete.
Citera
2020-05-31, 18:33
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

Båda dammsög.
Hon la 1h/Dag
Jag la 20 min/vecka

Samma med disk.
Jag hade diskmaskin.
Hon diskade för hand.

Vilket är huvudet på spiken. Varför skulle man vilja spendera tid på städning varje dag, när det inte behövs, alls? Gemene man behöver inte en kliniskt steril labbmiljö i sitt eget hem, medan många kvinnor verkar lida av bacillskräck. Inte heller bryr sig män om det står två odiskade glas på bordet eller det ligger två strumpor på golvet i sovrummet om man får besök. Kvinnor verkar tro de besökande tänker säga upp bekantskapen om en tavla hänger snett. Om de gör så, är det inte vänner man ändå hade velat fortsätta umgås med. Förmodligen är det bekantskap från kvinnans håll. Allt måste se ut som ett statsbesök i ett labb.

Då blir det inte en fråga om jämställt hushållsarbete och all statistik kan kastas genom fönstret. Klart som fan kvinnor utför det mesta av hushållsarbetet rent statistiskt, när deras krav på renlighet, ordning och maniska kontrollbehov befinner sig på nivåer som är absurda.

Självklart menar jag rent generellt.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2020-05-31 kl. 18:37.
Citera
2020-05-31, 22:19
Medlem
Citat:
Är du cp på riktigt?

Hur tror du folk blir samboende?

Flyttar de ihop redan innan de flyttat hemifrån?
Var tar dessa horder av singelboende herrar vägen när åldern närmat sig 30?

Du vet att folk tenderar att flytta hemifrån till eget boende, för att övergå i samboförhållande, sedan gift med barn o.s.v.?

Mätningarna gjordes år 2010. Dvs: det var olika män som var samboende mot dem som var ensamboende. Samboende var typ: Peter, Göran, Kalle. Ensamboende var typ: Krister, Åke och Niklas. Iaf. år 2010 då mätningarna gjordes.

Därav kan dessa män icke jämföras, jag hoppas att du förstår varför eller vill du att jag förklarar varför? Men de samboende männen: Peter, Göran och Kalle kan jämföras med de samboende kvinnorna: Lotta, Stina och Kajsa. Och där ser vi att Lotta, Stina och Kajsa år 2010 gör mer av nödvändigt hushållsarbete än vad Peter, Göran och Kalle gör.

Hänger du med i resonemanget nu? Denna statistiken återkommer även senare år, senast 2018 såg jag en rapport om detta. Att samboende kvinnor gör mer av nödvändigt hushållsarbete än vad samboende män gör.
Citera
2020-05-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Eftersom singelmän ökar sitt hushållsarbete när de blir sambos så skulle det innebära att singelmän skulle passa in i kategorin ovan. Det faller på sin egen orimlighet.

Vart har du fått det ifrån, att singelmännen ökar sitt hushållsarbete när de blir sambos?
Citera
2020-05-31, 23:09
Medlem
Citat:

Båda dammsög.
Hon la 1h/Dag
Jag la 20 min/vecka

Samma med disk.
Jag hade diskmaskin.
Hon diskade för hand.

Absolut, jag är för att underlätta så mycket som mögligt. Det ser jag även hos både män och kvinnor i mina kretsar, att man förenklar/gör inte mer än vad som behöver göras. Men kvinnorna gör mer av det som behöver göras. liksom deras mammor har gjort och deras mammors mammor osv. ÅS även om paren dammsuger en gång/vecka, så är det främst kvinnorna som gör detta. Många gånger har det börjat som en "gullig grej" under förälskelsen, att kvinnorna vill göra detta för sin manliga partner när man har flyttat ihop. Sedan blir det mer och mer slentrian och svårt att bryta detta mönster när barn kommer in i bilden. Så även om kvinnorna inte gör mer än nödvändigt, så tar de huvudansvaret för hushållet. Detta visar även statistiken.

Men som du vet, som har diskmaskin, så sköter inte ens den sig själv. Någon måste fylla i och tömma ur. Visst att det tar kortare tid än att diska för hand, men det måste likt förbannat göras.
Citera
2020-05-31, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja

Då blir det inte en fråga om jämställt hushållsarbete och all statistik kan kastas genom fönstret. Klart som fan kvinnor utför det mesta av hushållsarbetet rent statistiskt, när deras krav på renlighet, ordning och maniska kontrollbehov befinner sig på nivåer som är absurda.
.

Jag känner bara ett fåtal människor som dammsuger dagligen och som har sådana krav på renlighet. Jämnt antal fördelade på män och kvinnor.

Flertalet människor jag känner har vettiga vanor för hushållsarbetet, men kvinnorna gör mer av det som måste göras.
Citera
2020-05-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, det står inte i någon kolumn vad jag kan utläsa. Länka.

Jag vill tex gärna veta vilken kolumn och rad som visar hur många minuter man måste lägga på att stryka.

Jag hittar inte den uppgiften.

Stryka måste man inte göra. Bara att köpa kläder som inte behöver strykas.

https://www.regeringen.se/49b70d/contentassets/6e2024c9c99948bfa052224089272c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-16-sou-20146

Läs sida 15 och 16.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-05-31 kl. 23:16.
Citera
2020-05-31, 23:50
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Stryka måste man inte göra. Bara att köpa kläder som inte behöver strykas.

https://www.regeringen.se/49b70d/contentassets/6e2024c9c99948bfa052224089272c0e/man-och-jamstalldhet-bilaga-16-sou-20146

Läs sida 15 och 16.
Jag har läst den. Flera gånger.

På sida 15 och 16 står det strykning.

Exempel:

Män lägger i förhållande till kvinnor cirka två tredjedelar mindre tid på tvätt och strykning men ett klart närmande mellan könen sker genom att männen ökar sin tid och kvinnorna minskar sin. Tvättning och strykning är dock den mest ojämställda hushålls-sysslan

Bra att vi nu är överens om att det inte är måsten som mäts.

Så då förstår du säkert att du inte längre kan hävda att det är måsten som mäts utan att framstå som rejält korkad.
Citera
2020-05-31, 23:53
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vart har du fått det ifrån, att singelmännen ökar sitt hushållsarbete när de blir sambos?
Läs gärna undersökningarna du hänvisar till.
Citera
2020-06-01, 07:38
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Mätningarna gjordes år 2010. Dvs: det var olika män som var samboende mot dem som var ensamboende. Samboende var typ: Peter, Göran, Kalle. Ensamboende var typ: Krister, Åke och Niklas. Iaf. år 2010 då mätningarna gjordes.

Därav kan dessa män icke jämföras, jag hoppas att du förstår varför eller vill du att jag förklarar varför? Men de samboende männen: Peter, Göran och Kalle kan jämföras med de samboende kvinnorna: Lotta, Stina och Kajsa. Och där ser vi att Lotta, Stina och Kajsa år 2010 gör mer av nödvändigt hushållsarbete än vad Peter, Göran och Kalle gör.

Hänger du med i resonemanget nu? Denna statistiken återkommer även senare år, senast 2018 såg jag en rapport om detta. Att samboende kvinnor gör mer av nödvändigt hushållsarbete än vad samboende män gör.
Är du helt tappad bakom en vagn?
Du förstår verkligen inte.

Ingen tittar på individbasis.
Det är inte så man gör denna typ av undersökning.

Du har nu hävdat att grupp 1, som innehåller folk som inte har partner, är väsensskild från grupp 2.
Skillnaden mellan dessa grupper hävdar du är så stor att de inte övergår mellan varandra över tid.

Detta trots att vi vet att den naturliga progressionen för män är att 1. Bli ensamboende. 2. Bli sambos de utan barn. 3. Bli samboende med barn.

Ja, vi vet att ett fåtal blir fast på varje nivå och inte går vidare, men vi vet att de flesta genomgår denna stege.

När man gör en undersökning tar man en ögonblicksbild. Men man förutsätter en normal utveckling för individerna.
Du behöver förklara varför denna utveckling inte gäller.
Vidare behöver du förklara varför den generella trenden med mer och mer jämlik fördelning mellan kön inte gäller denna grupp, trots att den bör bestå av yngre individer än de andra grupperna.

Ge dig inte in på statistikdiskutioner här om du inte har rejält torrt på fötterna.
Citera
2020-06-01, 07:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Absolut, jag är för att underlätta så mycket som mögligt. Det ser jag även hos både män och kvinnor i mina kretsar, att man förenklar/gör inte mer än vad som behöver göras. Men kvinnorna gör mer av det som behöver göras. liksom deras mammor har gjort och deras mammors mammor osv. ÅS även om paren dammsuger en gång/vecka, så är det främst kvinnorna som gör detta. Många gånger har det börjat som en "gullig grej" under förälskelsen, att kvinnorna vill göra detta för sin manliga partner när man har flyttat ihop. Sedan blir det mer och mer slentrian och svårt att bryta detta mönster när barn kommer in i bilden. Så även om kvinnorna inte gör mer än nödvändigt, så tar de huvudansvaret för hushållet. Detta visar även statistiken.

Men som du vet, som har diskmaskin, så sköter inte ens den sig själv. Någon måste fylla i och tömma ur. Visst att det tar kortare tid än att diska för hand, men det måste likt förbannat göras.

Problemet är ju att männen tydligt visar att nödvändig nivå är långt under vad kvinnor lägger.
Det är också så att männen anpassar sig till kvinnorna i huvudsak.

Om kvinnorna vill ha mer jämlikhet så kanske det är på tiden att de anpassar sig, de med.

Om de börjar bli lika effektiva som singelmännen så är juballt löst, och alla får avsevärt mer fritid.
Citera
2020-06-01, 07:58
Medlem
Belägg för att feminister vill inget illa tack

Dom bränner katedraler o misshandlar håller på mm i tex Sydamerika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in