Citat:
Ursprungligen postat av night-or-day
Den kampen vinner Oxycontin lätt

Ja, jag håller med.
Jag känner ingen som inte föredrar oxy, före morfin då. De som gått på morfin innan, och sedan provar oxy, brukar gilla morfinet mer i början... av vana antar jag. Är ju ofta så, att man har svårt att släppa sin favorit liksom. Men det slår aldrig fel... när de har tagit oxy några ggr så suger morfinet.
Har en vän som hade svårt att släppa morfinet känslomässigt efter hon testade oxy. Första gångerna jag frågade vilken sort hon föredrog så sa hon morfin. Hon hade gått på det i några år, men nu började hon anv båda sorterna. Efter ett tag så började hon svara "Alltså, båda är ju bra, olika liksom". Efter ytterligare en tid så köpte hon morfin enbart för att kunna byta till sig oxy, eller sälja morfinet så hon fick ihop till oxy. Hon tog morfin bara om det inte fanns oxy.
Vana är stort... samma grej går ju folk igenom på andra opioider också, t. ex. tramadol till sub, tramadol till morfin, kodein till oxy, eller vad det nu är. I början försöker man hålla fast vid sin favoritsort men tillslut går det inte längre. Klart det inte gäller alla... finns ju de som gillar kodein mer än morfin till exempel, trots att morfinet är starkare. Och oxy och morfin är ju trots allt olika, de känns olika... inte bara styrka det handlar om.
Men jag har själv gått igenom det några ggr, bytt favoritsort och haft problem att släppa den första. Ens första kärlek är svår att släppa även mentalt liksom.