2012-02-11, 22:55
Medlem
Den kampen vinner Oxycontin lätt
Citera
2012-02-12, 11:53
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av night-or-day
Den kampen vinner Oxycontin lätt

Ja, jag håller med.

Jag känner ingen som inte föredrar oxy, före morfin då. De som gått på morfin innan, och sedan provar oxy, brukar gilla morfinet mer i början... av vana antar jag. Är ju ofta så, att man har svårt att släppa sin favorit liksom. Men det slår aldrig fel... när de har tagit oxy några ggr så suger morfinet.

Har en vän som hade svårt att släppa morfinet känslomässigt efter hon testade oxy. Första gångerna jag frågade vilken sort hon föredrog så sa hon morfin. Hon hade gått på det i några år, men nu började hon anv båda sorterna. Efter ett tag så började hon svara "Alltså, båda är ju bra, olika liksom". Efter ytterligare en tid så köpte hon morfin enbart för att kunna byta till sig oxy, eller sälja morfinet så hon fick ihop till oxy. Hon tog morfin bara om det inte fanns oxy.

Vana är stort... samma grej går ju folk igenom på andra opioider också, t. ex. tramadol till sub, tramadol till morfin, kodein till oxy, eller vad det nu är. I början försöker man hålla fast vid sin favoritsort men tillslut går det inte längre. Klart det inte gäller alla... finns ju de som gillar kodein mer än morfin till exempel, trots att morfinet är starkare. Och oxy och morfin är ju trots allt olika, de känns olika... inte bara styrka det handlar om.

Men jag har själv gått igenom det några ggr, bytt favoritsort och haft problem att släppa den första. Ens första kärlek är svår att släppa även mentalt liksom.
Citera
2012-02-12, 15:39
Medlem
laxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Ja, jag håller med.

Jag känner ingen som inte föredrar oxy, före morfin då. De som gått på morfin innan, och sedan provar oxy, brukar gilla morfinet mer i början... av vana antar jag. Är ju ofta så, att man har svårt att släppa sin favorit liksom. Men det slår aldrig fel... när de har tagit oxy några ggr så suger morfinet.

Har en vän som hade svårt att släppa morfinet känslomässigt efter hon testade oxy. Första gångerna jag frågade vilken sort hon föredrog så sa hon morfin. Hon hade gått på det i några år, men nu började hon anv båda sorterna. Efter ett tag så började hon svara "Alltså, båda är ju bra, olika liksom". Efter ytterligare en tid så köpte hon morfin enbart för att kunna byta till sig oxy, eller sälja morfinet så hon fick ihop till oxy. Hon tog morfin bara om det inte fanns oxy.

Vana är stort... samma grej går ju folk igenom på andra opioider också, t. ex. tramadol till sub, tramadol till morfin, kodein till oxy, eller vad det nu är. I början försöker man hålla fast vid sin favoritsort men tillslut går det inte längre. Klart det inte gäller alla... finns ju de som gillar kodein mer än morfin till exempel, trots att morfinet är starkare. Och oxy och morfin är ju trots allt olika, de känns olika... inte bara styrka det handlar om.

Men jag har själv gått igenom det några ggr, bytt favoritsort och haft problem att släppa den första. Ens första kärlek är svår att släppa även mentalt liksom.

Har brukat tunga opioider i ett par år samt många av mina kamrater å känner ingen som föredrar oxy, utom en snubbe som inte håller på med sprutor.
Citera
2012-02-14, 22:52
Medlem
knulladnunnas avatar
Köper ni ert via nät/irlkranar eller någon shop? Fattar inte vart ni får tag på det
Citera
2012-02-15, 17:57
Medlem
qleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zox
GaiN kan sin sak, mycket duktig. Men kanske svårt att greppa om man inte förstår ordvalen. Det man som vanlig brukare är intresserad av när det gäller biotillgänglighet är hur pass potent substansen är vid intag, dvs hur mycket av substansen kroppen tar till sig om man t.ex tuggar Oxy eller Dolcontin tabs.
Exempel:

Fass Dolcontin:
Dolcontin®
Narkotiskt analgetikum
Beroendeframkallande medel.
Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel
Indikationer:
Långvarig svår opioidkänslig smärta, såsom smärta vid cancer
Depottablett 30 mg
gula, kupiga med prägling DL, 7,1 mm
Aktiv substans
Morfin
Morfin absorberas väl från mag-tarmkanalen men genomgår en omfattande och variabel första passagemetabolism. Biotillgängligheten för orala morfinberedningar är i medeltal ca 30%, men varierar vanligtvis mellan 10 och 50%.

Fass Oxycontin:
OxyContin®
Mundipharma
Depottablett 40 mg
Beroendeframkallande medel.
Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.
Narkotiskt analgetikum
Indikationer:
Långvarig svår opioidkänslig smärta såsom smärta vid cancer.
Aktiv substans
Oxikodon
Clearance är 0,8 l/minut och halveringstiden för depottabletter är 4,1-6,5 timmar. Biotillgänglighet efter oral administrering är 60-87% för oxikodon.

Det är en förenklad förklaring av biotillgänglighet, men det som är intressant för brukaren i syfte att få sin kick och då hur pass potent det är och mg/krona ger.

ZoXXen
Är det onödigt att snorta oxy då? ska ta de idag nämnligen. har 40mg. ska ta 20 sen 20 till om de behövs hade dock tänkt att snorta men med den biotillgängligheten kanske det är onödigt? så mycke lättare att bara tugga
Citera
2012-02-16, 11:17
Medlem
Flamencokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixiedust
Nej Oxycontin slår inte allt.

Diacetylmorfin däremot, de är grejjer.

och jag som bara provat dolocontin 50 och 100 mg och tyckte de var skitcoola men då har jag ju aldrig provat oxynorm så då är det tydligen det jag skall testa om jag nu får tag på det
har ju ingen kran på något sådant alls längre bara en masssa bensokranar och tramadol och det är ju som en panodil mot dolkar och oxy
Citera
2024-06-27, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Jag skulle i dagsläget ha valt ketogan iaf, annars tycker jag de är ganska likvärdiga dolc och oxy, beroende på vilka doser man kör och vilket intagningssätt man administrerar med. Många föredrar nog oxy, men dolc är ju trots allt morfinet x)

Oxy vs Dolc oralt vinner Oxy på dock.
Oxy vinner jämt men Ketogan är rätt gott men Dolco, varför liksom?
Citera
2024-06-27, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaChampagne
Bra svar!
Citera
2024-06-27, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Heroin
Oxikodon slår allt. Ska tydligen vara 2ggr starkare än morfin enl. erowid. Oxikodon har också en väldig hög biotilgänglighet rektalt ca: 80 %.

Dolcontin och ketogan är dock väldigt trevliga preparat också.
Oxy är bättre än både ketogan o dolco!
Citera
2026-07-15, 19:17
Medlem
Har gått länge på oxi nu. Och får inte ens rus längre. tog 3 98 burkar dvs nästan 300 10 mg och fick inte ens rus. Bara jävigt obekväm. Är jag ett undantag eller
Citera
2026-07-23, 17:15
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristian4372
Har gått länge på oxi nu. Och får inte ens rus längre. tog 3 98 burkar dvs nästan 300 10 mg och fick inte ens rus. Bara jävigt obekväm. Är jag ett undantag eller

Du måste börja trappa ner och sluta helt ett par månader. Får man inget rus på 300mg oxy så har det gått för långt. Har du psyke nog att trappa ner själv?

Personligen kan jag inte det. Sjukskriver mig en vecka. Köper ca 100 benzo och 10g amfetmin och kör tills allt är slut. Då brukar den jobbigaste absen på oxy vara över. Kanzke helt och hållet om man har lite tur. Inget jag rekommenderar för alla.

Men om jag köper hem tex 500st oxy då tar jag bara mer och mer istället. Är för svag psykiskt med droget. Är en riktig knarkare om man säger så
Citera
2026-07-23, 23:09
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaChampagne

Inatämmer med oxyn. Doloctin är bara värt om man kör IV. Biotillgängmigheten oralt mdd dolo är knappt 30%, 25% nasalt. Oxy har runt 80% oralt. En klar vinnare alltid

+1 med ketagon. Svårt att hitta svart bara tybärr..
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in