• 1
  • 2
2006-03-24, 18:21
Medlem
Valvträsks avatar
Jag är nyfiken på att få höra lite om den sämsta eller värsta läraren som ni någonsin har haft. Alla detaljer är av intresse.
Citera
2006-03-24, 19:45
Medlem
Går föreläsare också bra?
Jag hade en föreläsare i mekanik på högskolenivå som var fullständigt värdelös.

#1 - han använde högskolematematik i lösningarna vi inte hade läst
#2 - stapplande bevisgångar: "den här satsen bevisar det här" - inga motiveringar
#3 - lyckades göra ett relativt lättförståeligt ämne oerhört svårt framställt
#4 - Två veckor in i kursen, då ens frustration hade byggts upp till skyhöga nivåer, la han in följande brasklapp på en föreläsning:

-"Jag vet att vissa av er kanske tycker att det här är svårt, och ni hör inte hemma här."
Citera
2006-03-24, 20:10
Medlem
Stu*e Lars*on, föreläsare i externredovising på SU. Varning utfärdas! Tråkigare och mer opedagogisk metodologi får man leta efter!
Citera
2006-03-24, 21:21
Medlem
cavalls avatar
Gåsen...

Han var en fd FN-soldat som dom omskolade till teckningslärare.

Han hade div psykiska problem efter sin tid som soldat.

Han brukade ta elever som inte höll med honom i bakrummet och klappa på dom, och han visste hur man skulle göra utan att det blev märken.

Han brukade även sitta och leka med passare, som han sedan snärtade iväg så dom satte sig i tavlan 5-8 meter bort.

Ingen lärare hade så många anmälningar, men han förblev kvar av någon konstig anledning.
Citera
2006-03-24, 22:15
Medlem
Deannas avatar
M Sundin, var lärare i företagekonomi Handelshögskolan i Umeå, nu mera är han inte det.. Hade honom i extern redovisning och ekonomistyrning, de första grundkurserna i företagsekonomi.. Jag kunde inget då jag började, jag kunde inget då jag avslutat kursen.. Körde på tentorna och min far fick bli min lärare för att jag skulle klara kursen.. Jag har fortfarande T-kontofobi.

Började första föreläsningen med att säga att "jag är bara här för pengarnas skull, ju mindre föreläsningar jag har ju mer tjänar jag.. Han hade visst 2 egna företag som han skötte utöver lärartjänsten.
Vi fick veta att han inte var anträffbar utanför skolan, han ville inte att man ringde till honom, hans mail fungerade inte därför kunde vi inte använda den. (därmed kunde vi aldrig nå honom utom på föreläsningarna). Vi fick hjälpa varandra.
Under de 10 p jag hade honom gick han aldrig igenom litteraturen, utan han pratade om hur man skattefuskar, hans erfarenheter av redovisning i kommuner och hur man bäst lurar sin partner då man har eget företag.. Och iom att han undervisade i en grundkurs vart det katastrof.
Han skötte sina företag under föreläsningarna.. Han kunde svara i mobiltelefon och diskutera saker med kunder mitt i en föreläsning..
Han diskuterade gärna sitt privatliv också.. han hade 7 barn och var sambo med sin före detta fru.. Märklig man...
Ryktet säger att han fick sparken.. Han finns iallafall inte kvar i Umeå.

En tilll.....

M-O Olofsson

Lärare i datalogi.. Han har eget dataföretag och tog med datorer han fått in i företaget och lät eleverna göra felsökningar och fixa datorer.. Sen tog han betalt för felsökning och fix från kunderna, och redovisade inkomsten i företaget, fast han aldrig hade gjort ett jota felsökning..
Han sa klart och tydligt att jag inte passade in där för att jag var tjej, tjejer skulle stå i köket. Önskar att jag hade anmält honom för sexuella trakaserier.
Citera
2006-03-25, 07:11
Medlem
tigertompas avatar
Min lågstadielärare varje morgon sjöng vi psalm i klassrummet.
Citera
2006-03-25, 08:00
Medlem
Evaristos avatar
På mellanstadiet hade vi en fullständigt rubbad träslöjdslärare. Exempel:

Man fick göra löjliga smörgåsunderlägg av tunn plywood. Han sågade till dem, sen skulle man sandpappra dem till leda under 4-5 lektioner. När man tyckte att man gått i mål och visade upp skiten tog han sin vassa blyertspenna och ritade ett hårt kryss. Sen fick man fortsätta slipa tills krysset var borta.

När vi avancerat till smörknivar var det en kille i klassen som visade upp sitt verk som han hållit på med halva terminen. -Den är för vass, sa läraren och bröt den rakt av. Killen protesterade naturligtvis, varefter han blev utsläppad i korridoren för ett rejält kok stryk. Han skrek som en gris och det tjongade i väggarna.

En annan gång försökte han övertala en av tjejjerna att hon skulle komma på privat extraundervisning i träslöjd på kvällarna. Trots att vi bara gick i fyran så förstod hon och alla andra att det var nåt snuskigt med det. Hela hans beteende präglades av ömsom sadism, ömsom äcklig närgångenhet.
Citera
2006-03-25, 08:27
Medlem
Wittgensteins avatar
På gymnasiet så hade vi en lärare som var alkoholist. Han dolde det bra till en början (med undantag att han kanske svamlade och vinglade mer än brukligt), men den dagen vi skulle ha prov och läraren gömde sig i det spritstinkande klassrummets förråd och ropade ut sina direktiv med en megafon förstod vi alla att något var väldigt, väldigt fel.
Citera
2006-03-25, 08:37
Medlem
Jag har inte haft så många dåliga lärare rent pedagogiskt sett. Däremot har väl några använt lite för mycket våld ibland. Det var en som tog nacktag med naglarna så att det blödde på vissa. Samma person kastade tavelkritor på folk och slog en del elever i huvudet med ihoprullade tidningar och dylikt. Men han var inte en dålig lärare egentligen. Dem som han använde våld mot förtjänade det säkert.

Däremot har man väl haft några kassa vikarier.
Citera
2006-03-25, 08:52
Medlem
Drapåtrissors avatar
Vet inte om man kan räkna in trafikskolelärare i tråden. Men när jag tog körlektioner på Ringens trafikskola så tilldelades jag en gubbe som alltid stank sprit och konsekvent vägrade att själv köra bilen
Citera
2006-03-26, 01:25
Medlem
erikgottfrids avatar
I mellanstadiet hade jag två mycket udda lärare:

Vi hade en idrottslärare som vi kallade för Diktatorn, han tvingade oss att ha gymnastik som dom hade på 30-talet, trotts att det bara är 15 år sedan. Frågade man honom om man fick spela fotboll visst fick vi det, men på vilkoret att lärare var i ett lag och vi ungar i ett. Sedan spelade han våldsammt och sköt på alla med fotbollen. Han var helt Knäpp i huvudet.

Sen hade vi en lärare i tyska, hade man inte gjort läxorna så j-lar. Jag vet inte varför men jag var nog hennes favoritelev för jag gjorde aldrig mina läxor och hon frågade aldrig mig. Sen på proven så kunde jag nästan ingenting men hon brukade ändra mitt prov, alltså sudda ut det jag skrivit och skriva dit det rätta och ge poäng för det. Hade nästan alltid 80% på proven.
Citera
2006-03-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Sen hade vi en lärare i tyska, hade man inte gjort läxorna så j-lar. Jag vet inte varför men jag var nog hennes favoritelev för jag gjorde aldrig mina läxor och hon frågade aldrig mig. Sen på proven så kunde jag nästan ingenting men hon brukade ändra mitt prov, alltså sudda ut det jag skrivit och skriva dit det rätta och ge poäng för det. Hade nästan alltid 80% på proven.

Och vad hade du gjort för att bli hennes favorit då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in