• 1
  • 2
2020-02-16, 21:41
Medlem
Hej!

Jag skriver för att fråga några erfarna och har två olika frågor.

Jag och min man som inte setts på ett tag har haft samlag i december, sen var han bortrest igen och sen hade vi det i förrgår (alla hjärtans dag).

Jag började med p piller 1 månad innan december för att få skydd.

När vi hade haft samlag fick jag svamp. Nu hade vi igen och nu har jag fått svamp igen och måste behandla mig igen. Sju dagar innan vi skulle ses , alltså förra torsdagen, så började jag med p ring då jag vet att folk har fått svamp av p piller vilket är sjukt, då man blir ju torr i slemhinnorna och det blir ju konstigt med mensen.

Idag när jag förstått att jag får svamp igen för det börjat klia igen så har jag läst på Google o de står igen att folk har fått svamp av p ring och den gör så slemhinnorna blir torra samt så står det på bipacksedeln nuvaring som vanliga biverkninhar. Ja men varför började jag då med p ring o varför rekommendera barn morskan det. Inte så smart när man nyss haft svamp kanske? Och vi visste ju att det var svamp då pevaryl som jag köpte gjorde så klådan gick bort och då sa dom att det var svamp för annars går de inte bort. Inte för ja trodde att det var någon könssjukdom eller nått sånt men man kanske kan ha andra virus eller infektioner av att inte haft sex på länge.

Jag tog ut den i alla fall i panik idag för jag pallar inte mer o få svamp , några dagar tidigare en vad jag skulle ( egentligen torsdagen som kommer) . Har aldrig haft svamp tidigare förens jag började med dessa p piller o ring.

Så min fråga till er är om ni har några husmorstips (typ ta msm) och om jag kan bli gravid nu då jag har läst om att spermierna ligger kvar några dagar .

Jag vet att jag inte tog ut den innan samlaget men två dagar efter, och det kanske man också kan bli gravid av, ja tänker om den inte ger fullt skydd ut och om spermierna ligger kvar?

Jag använde den ju också bara i sju dagar när han o jag sågs o barn morskan sa 6 dagar är det fullt skydd o framåt, men om man tar bort den efter så kort stund tänker jag, innan man ens ska ta bort den också.. nu mår jag så illa med. Jag använde den Som sagt i 7 dagar när vi hade samlag och sammanlagt nu idag tills ja tog ut den har det väll varit 9 dagar och skulle blivit 13 om ja räknar tills torsdagen.

Tack skulle uppskatta hjälp från någon!!

Svara i tråden
Svara i tråden...
Citera
2020-02-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 016anonymous
Hej!

Jag skriver för att fråga några erfarna och har två olika frågor.

Jag och min man som inte setts på ett tag har haft samlag i december, sen var han bortrest igen och sen hade vi det i förrgår (alla hjärtans dag).

Jag började med p piller 1 månad innan december för att få skydd.

När vi hade haft samlag fick jag svamp. Nu hade vi igen och nu har jag fått svamp igen och måste behandla mig igen. Sju dagar innan vi skulle ses , alltså förra torsdagen, så började jag med p ring då jag vet att folk har fått svamp av p piller vilket är sjukt, då man blir ju torr i slemhinnorna och det blir ju konstigt med mensen.

Idag när jag förstått att jag får svamp igen för det börjat klia igen så har jag läst på Google o de står igen att folk har fått svamp av p ring och den gör så slemhinnorna blir torra samt så står det på bipacksedeln nuvaring som vanliga biverkninhar. Ja men varför började jag då med p ring o varför rekommendera barn morskan det. Inte så smart när man nyss haft svamp kanske? Och vi visste ju att det var svamp då pevaryl som jag köpte gjorde så klådan gick bort och då sa dom att det var svamp för annars går de inte bort. Inte för ja trodde att det var någon könssjukdom eller nått sånt men man kanske kan ha andra virus eller infektioner av att inte haft sex på länge.

Jag tog ut den i alla fall i panik idag för jag pallar inte mer o få svamp , några dagar tidigare en vad jag skulle ( egentligen torsdagen som kommer) . Har aldrig haft svamp tidigare förens jag började med dessa p piller o ring.

Så min fråga till er är om ni har några husmorstips (typ ta msm) och om jag kan bli gravid nu då jag har läst om att spermierna ligger kvar några dagar .

Jag vet att jag inte tog ut den innan samlaget men två dagar efter, och det kanske man också kan bli gravid av, ja tänker om den inte ger fullt skydd ut och om spermierna ligger kvar?

Jag använde den ju också bara i sju dagar när han o jag sågs o barn morskan sa 6 dagar är det fullt skydd o framåt, men om man tar bort den efter så kort stund tänker jag, innan man ens ska ta bort den också.. nu mår jag så illa med. Jag använde den Som sagt i 7 dagar när vi hade samlag och sammanlagt nu idag tills ja tog ut den har det väll varit 9 dagar och skulle blivit 13 om ja räknar tills torsdagen.

Tack skulle uppskatta hjälp från någon!!

Svara i tråden
Svara i tråden...
Kom på att jag egentligen skulle haft kvar den till o med näst nästa torsdag, alltså ännu längre fram, då det hade blivit tre veckor man skulle haft den i!
Citera
2020-02-16, 22:11
Medlem
Fiercefuls avatar
Du har troligen fått de moderna pillren med gulkroppshormon och tål dom inte - därav svampen. Gå till Kvinnoklinik och beger tex Midiana - som är ett kombinationspiller. Du förstår nu att vid ev gravidotet kommer du ha typ svampinfektionskänsla nästan hela tiden. Lycka till.
Citera
2020-02-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fierceful
Du har troligen fått de moderna pillren med gulkroppshormon och tål dom inte - därav svampen. Gå till Kvinnoklinik och beger tex Midiana - som är ett kombinationspiller. Du förstår nu att vid ev gravidotet kommer du ha typ svampinfektionskänsla nästan hela tiden. Lycka till.
Jaha!
Tack för svar. Menar du att ja kommer ha sån känsla ifall ja är gravid då på grund av min situation eller för man brukar ha de vid graviditet för man blir torr ibland?
Citera
2020-02-16, 23:13
Medlem
Jag testade pring, fick svamp för första gången i mitt liv och tog då ut ringen tidigare än vad jag skulle ha gjort.

Hade inte sex när jag hade svamp (såklart) och tagit ut ringen men upptäckte sen att jag hade blivit gravid antagligen pga tog ut ringen för tidigt. Hade enbart sex med ringen, aldrig utan men blev preggo ändå

Ta ett test!

Tror man kan använda yoghurt i fiffin som symtomlindring haha. Fyfan för svamp, önskar inte ens min värsta fiende. Jag har aldrig haft det igen som tur är 🙏

Du kanske behöver en starkare behandling om svampen är återkommande? Prata med din barnmorska
Lycka till!
Citera
2020-02-16, 23:18
Medlem
Omg Elin så du blev gravid efter du tog ut ringen som mig? O du hade haft sex innan men tog ut den för tidigt( med tidigt menar jag hur länge du skulle ha den) Och du hade inte haft sex efter du tog ut den ju för då fick du svamp sa du, om jag förstår rätt som ja beskrev alltså??
Som du skrev : hade sex med ringen, men aldrig utan men blev preggo ändå
Ja ska pröva med yoghurt kanske hahah
Ja jag hatar svamp med. Visste inte ens va de va innan. Ja jag måste gå till någon gynekolog nu känner jag. Två gånger på två månader känns inte bra. :/
Tack så mycket för ditt svar!
Citera
2020-02-17, 01:17
Moderator
VitKallas avatar
Relationer och samlevnad: allmänt --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2020-02-17, 01:46
Medlem
Citat:
Omg Elin så du blev gravid efter du tog ut ringen som mig? O du hade haft sex innan men tog ut den för tidigt( med tidigt menar jag hur länge du skulle ha den) Och du hade inte haft sex efter du tog ut den ju för då fick du svamp sa du, om jag förstår rätt som ja beskrev alltså??
Som du skrev : hade sex med ringen, men aldrig utan men blev preggo ändå
Ja ska pröva med yoghurt kanske hahah
Ja jag hatar svamp med. Visste inte ens va de va innan. Ja jag måste gå till någon gynekolog nu känner jag. Två gånger på två månader känns inte bra. :/
Tack så mycket för ditt svar!

Aa precis så vi verkar ha haft typ samma situation haha.
Så jäkla trött på preventivmedel..
Citera
2020-02-17, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polis-elin
Aa precis så vi verkar ha haft typ samma situation haha.
Så jäkla trött på preventivmedel..
Oj aa jag tycker synd om dig att du också fick svamp.. dessa p ringar o p piller är sjukt.!
Fick du mens också när du gick reda på att du va gravid eller bara några blödningar?
För jag vet att man kan få blödningar och även va gravid, och till o med bli gravid även fast man får mens.
Kram
Citera
2020-02-17, 15:25
Medlem
Citat:
Oj aa jag tycker synd om dig att du också fick svamp.. dessa p ringar o p piller är sjukt.!
Fick du mens också när du gick reda på att du va gravid eller bara några blödningar?
För jag vet att man kan få blödningar och även va gravid, och till o med bli gravid även fast man får mens.
Kram

Nä alltså du kan aldrig ha mens när du är gravid. Du kan få andra sorts blödningar, men mens är ju ägget som kommer ut och det händer inte om du är gravid för då är ju ägget befruktat och kvar inne i kroppen.

Men andra blödningar är rätt vanligt vid graviditet men dom är ju inte lika stora som en mens.

Nej hade aldrig blödningar. Det var därför jag misstänkte att jag var gravid för mensen kom aldrig 🙈

Blöder du?
Citera
2020-02-17, 16:31
Medlem
Aha okej jag förstår.
Behöll du barnet 😍
Jag har inte haft mens än, den skulle vart nu men kan ha kommit i obalans för p ringen.
Så vi får se om ja får lite blödningar eller mens då men annars tar ja test om jag inte fått mens.
Men tack! Jag hör av mig hur det gick haha! Min man hoppas på barn och jag med så om det är menat så är det menat nu av gud tycker vi, och det har ju blivit som de blev isåfall! 😁
Citera
2020-03-02, 22:14
Medlem
hej ja vet inte vad som hänt men ditt inlägg försvann, dedär du skrev med att du behöll barnet och att jag ska hålla dig uppdaterad, o jag svarade ja de ska jag haha,
Iallafall så blev jag inte gravid, min mens var bara försenad MEN nu har jag skippat p ring och så ska min man och jag försöka så hoppas hoppas jag blir det! tack för all hjälp iallafall!
@polis-elin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in