2020-02-21, 17:08
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejen66
HITTADE DETTA PÅ Facebook:
Må ni leva och må bra, två skönheter, 20 Min kusin från Dzenana Beba Usto och Mirza Chupo flickor dog i en bilolycka igår kväll när de tog med en vän till akuten och på grund av vädret och slip road slå föraren i trappan... Jag är chockad.. nyligen ta reda på det... Sitthöjd Sagolsun! Må Allah göra dem lättare, och föra flickorna till himlen... livet är passerat och vi behöver mer uppmärksamhet på vad vi bär till den andra världen.. Dessa tjejer är det sista arbetet i trädgården på Facebook.. Må Allah dž.š. dem
El-Fatiha

Så tydligen skulle de till akuten......Men som sagts innan, ÄR det SÅ akut ringer man väl 112????

Bortsett från att författaren av denna text anser att olyckan berodde på vädret (aldrig hört talas om att anpassa hastigheten efter rådande väderlek och väglag?) så är vi flera här som tycker det är oerhört mysko att tjejerna gav sig ut i busväder, endast iförda pyjamas kl. 4 en söndagmorgon, för att skjutsa en vän till akuten.

Varför kunde inte vännen bara ringa 112 om läget var så akut?
Citera
2020-02-21, 17:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av apartheid
Jag sa inte att jag tycker det ska byggas om, utan att jag tror det. Jag tycker inte vi ska anpassa oss och skydda personer som bryter mot lagen, i detta fall i form av hastighetsöverträdelse. Skydden är ju anpassade efter skyltarna på vägen. Eller vice versa. Sen hjälper inte skyltar, i trafiken eller på andra ställen. Folk läser inte skyltar, även om dom sitter mitt framför näsan.

Kom sällskapet från Mölndal så har dom ju åkt ungefär en mil raksträcka, snabbt höftat. Det är 70 hela vägen, och förmodligen rätt tomt på vägen vid den tiden. Kör man på natten, ensam på vägen, tycker iaf jag det är svårt att hålla 70 om förhållandena är bra och det är 3-4 filer brett. Alla har dock inte omdöme att avgöra vad som är bra förhållanden, eller saknar helt konsekvenstänk. Så att anta att det gått i dubbla tillåtna hastigheten är nog ingen vild gissning. Hips vips blev 4 filer till 2 och i den farten är betänketiden kort. Vilken fil ska jag ens i yani? Walla vänster, nej, koran höger.
Jag konstaterade att jag inte tror att det byggs om, jag anser inte heller att det behövs.

Om man ska spekulera i hur det gått till så har det troligtvis gått fort, givetvis för fort, men att det skulle vara rakt innan dess är ju en sanning med modifikation, vänsterböjen strax innan det börjar svänga höger är ju skarpare, så nån överraskning kommer ju inte högern som, men det kanske t.o.m. är så att det börjat släppa redan i vänstern innan och det snurrat in i räcken och pelare.
Citera
2020-02-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Av de bilder som finns på den metalliska barriär-skyddet, är bara den 1:a sektionen intryckt. Dessutom ser man på närbilder att denna anordning tryckts kraftigt uppåt istället för rakt in, vilket barriären var konstruerad för (man kan se hur bottenförankringarna har släppt uppåt), då har den i praktiken förvärrat olyckan istället för att skydda, pga gropen före barriären. Sen där anvisninsgskylten var placerad (bakom denna ) kan man i några bilder skymta plastkjolen som sitter i hjulhuset på olika bilmodeller. Hade bilen kört rakt in i barriären i över 100 knyck hade alla 7 sektioner kollapsat ända in till betongklumpen.

Saken är ganska klar, "gropen" som finns mellan filerna fungerade som en hoppramp, och Audin har alltså fått kast med baken när dom genade över båda heldragna linjerna pga regn+gatstenarna, sen har då Audin slagit i barriären med baken samtidigt som den redan börjat lätta från marken pga hög hastighet. Här vrider sig då bilen i färdriktningen samtidigt som fronten går ned i lyftet pga motorvikten och slår sen i med taket i pelaren.

Ihopklippta bilder - hoppas ni förstår : https://imgur.com/ccZazeu
Helt klart måste denna barriär flyttas framåt och gropen fixas till + staket på båda sidor, en bil i 50-60 kommer också att lätta om den skulle gena på samma sätt. Här spelade regn/natt in med en för sen kursändring + felmonterad skylt som skulle ha varit före barriären istället för efter och sen vet vi inte vad som försiggick inne i kupén, det finns en del antydningar men det kan också vara usel google-översättning.

Fetat, fel! Om du tittar på dessa två bilder ( jag har redan redogjort detta tidigare i veckan...) http://www.bilddump.se/bilder/20200217161400-92.254.248.128.PNG och
http://www.bilddump.se/bilder/20200217161707-92.254.248.128.PNG
så ser man att alla slitsar på varje vertikal plåt inte syns längre, vilket implikerar att alla sektionerna har aktiverats, men kanske inte totalhavererat ( Slitsarna mitt på de vertikala korrugerade plåtarna syns på den okrockade bilden, men inte på den krockade). Jag vet inte vad detta betyder, annat än att alla sektioner har rört sig, men hur mycket varje sektion har i i upptagande av rörelseenergi, vet jag inte.

Men, det är helt säkert rätt, att de par/3 meters energiupptag som rampen tog, inte bromsade upp tillräckligt, utan bilen fortsatte i en höjdparabel mot betongpelaren...
Citera
2020-02-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag konstaterade att jag inte tror att det byggs om, jag anser inte heller att det behövs.

Om man ska spekulera i hur det gått till så har det troligtvis gått fort, givetvis för fort, men att det skulle vara rakt innan dess är ju en sanning med modifikation, vänsterböjen strax innan det börjar svänga höger är ju skarpare, så nån överraskning kommer ju inte högern som, men det kanske t.o.m. är så att det börjat släppa redan i vänstern innan och det snurrat in i räcken och pelare.
Nej precis, den första vänstersvängen borde rimligen fått föraren att i alla fall släppa på gasen lite. Och när man släpper på gasen i hög hastighet, så vet erfarna förare vad som händer. Speciellt med fullastad bil. Jag tror inte dessa ungdomar läst på om tyngdpunktsförskjutning eller lastväxelreaktion. Eller fått känna på vattenplaning. En av dessa två (de fetade är samma sak), eller en kombination, i hög fart, är nog inte trevligt. Då behövs inte ens en kullerstensramp, avskiljare eller bropelare för att man ska kunna dö. Troligtvis det som orskade olyckan på E20 utanför Floda eller Lerum eller nåt där en 17-årig tjej omkom 2018. Har inte läst FUP så kan ha fel. Vettigt inlägg i den tråden: https://www.flashback.org/sp65875778
Senast redigerad av apartheid 2020-02-21 kl. 18:10.
Citera
2020-02-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Fetat, fel! Om du tittar på dessa två bilder ( jag har redan redogjort detta tidigare i veckan...) http://www.bilddump.se/bilder/20200217161400-92.254.248.128.PNG och
så ser man att alla slitsar på varje vertikal plåt inte syns längre, vilket implikerar att alla sektionerna har aktiverats, men kanske inte totalhavererat ( Slitsarna mitt på de vertikala korrugerade plåtarna syns på den okrockade bilden, men inte på den krockade). Jag vet inte vad detta betyder, annat än att alla sektioner har rört sig, men hur mycket varje sektion har i i upptagande av rörelseenergi, vet jag inte.

Men, det är helt säkert rätt, att de par/3 meters energiupptag som rampen tog, inte bromsade upp tillräckligt, utan bilen fortsatte i en höjdparabel mot betongpelaren...
Det var mig du citerade då. Jag tror att anledningen till att slitsarna inte syns på efterbilden är vinkeln samt ljusförhållandena. Det krävs ljus på andra sidan för att slitsarna ska synas, och en kamera från 2000-talet. Jag räknade benen istället för slitsarna, och jämför man benen istället så ser det inte ut som mer än en sektion är intryckt. Jag blev nyfiken, och bor i närheten, så jag har gått dit och tittat. Det är inte mer än 1 meter som tryckts in.
Citera
2020-02-21, 18:12
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejen66
HITTADE DETTA PÅ Facebook:
Må ni leva och må bra, två skönheter, 20 Min kusin från Dzenana Beba Usto och Mirza Chupo flickor dog i en bilolycka igår kväll när de tog med en vän till akuten och på grund av vädret och slip road slå föraren i trappan... Jag är chockad.. nyligen ta reda på det... Sitthöjd Sagolsun! Må Allah göra dem lättare, och föra flickorna till himlen... livet är passerat och vi behöver mer uppmärksamhet på vad vi bär till den andra världen.. Dessa tjejer är det sista arbetet i trädgården på Facebook.. Må Allah dž.š. dem
El-Fatiha

Så tydligen skulle de till akuten......Men som sagts innan, ÄR det SÅ akut ringer man väl 112????
Det är inte alltid ambulansen skickas ut, många gånger dom säger att du får ta dig in själv.
Citera
2020-02-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback

Citat:
Det var mig du citerade då. Jag tror att anledningen till att slitsarna inte syns på efterbilden är vinkeln samt ljusförhållandena. Det krävs ljus på andra sidan för att slitsarna ska synas, och en kamera från 2000-talet. Jag räknade benen istället för slitsarna, och jämför man benen istället så ser det inte ut som mer än en sektion är intryckt. Jag blev nyfiken, och bor i närheten, så jag har gått dit och tittat. Det är inte mer än 1 meter som tryckts in.
Tittat på bilderna en gång till nu. Ser du "rälsen" som går under skyddet? På före-bilden ser du tydligt var den börjar. Så även på efter-bilden, och där ser man tydligt hur långt skyddet tryckts ihop. Det har alltså inte fått göra sitt jobb, utan fungerat som en ramp. Eller om bilen börjat flyga redan på kullerstanarna, så kan bilen bara ha touchat skyddet, vilket fått bilen att göra en halv framåtvolt. Märkena på bropelaren efter bilen är som sagt rejält högt upp, 3-4 meter gissningsvis. Se här: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/mamman-efter-d%C3%B6ttrarnas-d%C3%B6d-mitt-hj%C3%A4rta-%C3%A4r-krossat-1.24201482
Citera
2020-02-21, 19:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Vad som är lite märkligt i situationen är att det verkar ha varit flera bilar i närheten av situationen, bland annat någon kompis som sett förloppet, någon annan som filmat och så vidare. Var de kvar på platsen efter olyckan, och är det i så fall någon av dem som var kvar som spridit film på nätet?

Kan inte en hypotes vara att flickorna skulle på något sätt hjälpa en väninna att ta sig någonstans ifrån vid den tiden efter att hon ringt och försökt få hjälp. Väl på plats går det inte som det ska utan av någon anledning hamnar en kriminell i bilen. Det kan ju vara så att han också befann sig i en problemsituation på platsen och "kräver" att få köra därifrån för att "fly" någonting. Men antagonisterna följer efter, vilket gör att han färdas i för hög hastighet, de krockar med stolpen, och antagonisterna ser det hela och avviker från platsen. Eventuellt de som också filmat det hela och spridit det av någon anledning, kanske för att visa att den kriminelle dött.

Och det där med akuten? Den ligger ju inte åt det hållet om man kommer från Mölndal, då tar man ju sig till Sahgrenska. Var det Östras akut de skulle till?

Om de skulle till förlossningen så är det östra man får åka till för det finns inte längre kvar på mölndal eller sahlgrenska. Gynakut finns bara på sahlgrenska och ortopedakut på mölndal. Psykakuten är också på östra. Man kan också ha varit i kontakt med 1177 och blivit hänvisad till östra.
Citera
2020-02-21, 19:51
Medlem
Citat:
Tittat på bilderna en gång till nu. Ser du "rälsen" som går under skyddet? På före-bilden ser du tydligt var den börjar. Så även på efter-bilden, och där ser man tydligt hur långt skyddet tryckts ihop. Det har alltså inte fått göra sitt jobb, utan fungerat som en ramp. Eller om bilen börjat flyga redan på kullerstanarna, så kan bilen bara ha touchat skyddet, vilket fått bilen att göra en halv framåtvolt. Märkena på bropelaren efter bilen är som sagt rejält högt upp, 3-4 meter gissningsvis. Se här: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/mamman-efter-d%C3%B6ttrarnas-d%C3%B6d-mitt-hj%C3%A4rta-%C3%A4r-krossat-1.24201482

”Vid avfarter och motorvägsmot finns ofta ett skydd format som stora gummikuber, som ska absorbera krockenergin för att minimera skadebilden. I det här fallet har bilen touchat detta och sedan farit i väg så att det blivit en smäll mot betongpelaren, säger han och fortsätter:
– Smällen tog så olyckligt mot taket att det blev ett så kraftigt krockvåld att fyra unga människor miste livet.”
https://www.expressen.se/gt/trafikolycka-pa-e20-vagen-avstangd/
Citera
2020-02-21, 20:28
Medlem
Nu vet inte jag hur mkt kraft det behövs för att trycka in skyddet som bilen touchade. Men tittar man på bild två i bildserien längst ner i artikeln i gp, så ser man att krock skyddet inte flyttat sig speciellt mkt.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/fyra-personer-döda-efter-svår-trafikolycka-1.24080907
Citera
2020-02-21, 21:25
Medlem
K.Blomkvists avatar
Kanske lite OT.

Jag fick denna från MSB idag.

Kan en vajer, eller en annan typ av vajer kunnat förhindra denna olyckan?
Vad tycker ni?

Fullskaleförsök Final
https://www.youtube.com/watch?v=rewQY1EnnKE

EDIT: Felstavning plus ny länk till bild.
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-02-21 kl. 21:47.
Citera
2020-02-21, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lammets50
What? Så man har inte rätt till mer? Sjukt alla reagerar olika när ens barn dör, en månad är inget... visst man återhämtar sig aldrig man lär sig leva med det, men att behöva gå till jobbet efter en månad är sjukt
Känner du dom som avled hastigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in