2020-02-16, 12:20
Medlem
Som rubriken lyder så kokar baterriet på min bil eller skall jag säga batterierna då jag har bytt batteri 2 gånger där det ena batteriet var nytt.

Bilen står på annan ort och har varit på 2 verkstäder där de säger att allt är ok, jag åker ut och kör 8-10 mil och det luktar huggorm (ruttet ägg) och batteriet ryker och är jättevarmt.

Min fråga är, kan jag sätta i ett stort gammalt urladdat batteri starta bilen med startkablar och köra tills detta batteri ger sig för att göra om denna procedur tills jag kommer hem.

Bilen står på en verkstad där jag har blivit offererad 6500 för generatorbyte vilket jag tycker är hutlöst dyrt.

Jag kan göra jobbet själv hemma med en kostnad på 500 genom att renovera generatorn.

Jag kan inte tro att det är något annat än att laddningsregulatorn i generatorn har gått sönder.

Kan man montera en extern laddningsregulator?
Citera
2020-02-16, 12:24
Medlem
Risken är att du bränner nåt som inte tål den höga spänningen/volten du troligen har nu om du kör hem så, då är det bättre du sätter i ett fulladdat batteri och kopplar ur generatorn och kör hem bara på batteriet, man tar sig ändå en bra bit
Citera
2020-02-16, 12:33
Medlem
zoombos avatar
Hur lång sträcka rör det sig om? Min multirem gick av på en bil jag hade och jag tog mig med nöd och näppe hem, hade då ca 8 km hem och det var på det berömda håret.
Batterier kokar om spänningen är för hög. Det skapas också vätgas som är allt annat än ofarlig så jag skulle nog inte vilja köra den bilen särskilt långt. Många elkomponenter kan nog också ta stryk av sånt - om dom inte redan gjort det. Går den inte att bogsera?

Verkstäder renoverar inget idag. Dom köper nytt och byter, därför denna kostnad. Men hur kan två verkstäder säga att allt är OK och sen offerera ett byte av generator?

Jag skulle också ha renoverat själv. Att fibbla med en extern regulator är nog svårt, speciellt om det är en relativt modern bil.
Citera
2020-02-16, 12:40
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Bärgning, så kommer du billigare undan än 6500:- i alla fall.

Eller så lånar du ihop några fulladdade batterier, hänger av remmen och byter batteri allteftersom de tar slut.
Och stänger av allt i elväg som går att stänga av, ryck säkringar i värsta fall så att bara det nödvändigaste får ström.

Inte säkert att det räcker med regulatorbyte, kan vara diodbryggan som gett sig också vilket kan ge detta fenomen.
Citera
2020-02-16, 12:42
Medlem
Hänga av remmen kan vara lite dumt om vattenpumpen drivs av den, då tar man sig inte alls långt. Men den drivs ju ibland av kamrem också
Citera
2020-02-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Hur lång sträcka rör det sig om? Min multirem gick av på en bil jag hade och jag tog mig med nöd och näppe hem, hade då ca 8 km hem och det var på det berömda håret.
Batterier kokar om spänningen är för hög. Det skapas också vätgas som är allt annat än ofarlig så jag skulle nog inte vilja köra den bilen särskilt långt. Många elkomponenter kan nog också ta stryk av sånt - om dom inte redan gjort det. Går den inte att bogsera?

Verkstäder renoverar inget idag. Dom köper nytt och byter, därför denna kostnad. Men hur kan två verkstäder säga att allt är OK och sen offerera ett byte av generator?

Jag skulle också ha renoverat själv. Att fibbla med en extern regulator är nog svårt, speciellt om det är en relativt modern bil.

Jag har varit inne i de tankebanorna att sätta i fulladdade batterier och köra tills de tar slut. Tyvärr står bilen i Belgien.
Citera
2020-02-16, 12:52
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Jag har varit inne i de tankebanorna att sätta i fulladdade batterier och köra tills de tar slut. Tyvärr står bilen i Belgien.

Och var befinner du dig?
Citera
2020-02-16, 13:07
Medlem
Citat:

Ska du köra till Sverige lär du ju få byta generator på plats, lär ju inte vara nån hjärnkirurgi direkt
Citera
2020-02-16, 13:12
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Risken är att du bränner nåt som inte tål den höga spänningen/volten du troligen har nu om du kör hem så, då är det bättre du sätter i ett fulladdat batteri och kopplar ur generatorn och kör hem bara på batteriet, man tar sig ändå en bra bit

precis det hände mig, det här var medans macken fortfarande hade mera fläktremmar än korv och jag hade sån otrolig tur att de hade en passande laddningsregulator samt några glödlampor som pajade, minns inte men jag bytte troligen batteriet också. Efter lite meck kunde jag dra vidare. Hade en skaplig pioneer componentstereo som tyvärr inte var sig lik efter det men sånt får man ta.

Nyare bilar går inte särskilt långt utan laddning då all elektronik drar kopiöst med ström, man kan dock ha extra batteri.
Citera
2020-02-16, 13:14
Medlem
Om du har två batteri på din bil ska du alltid byta båda två samtidigt. Aldrig ett nytt batteri och ett gammalt. Att det kokar är att det laddar våldsamt.
Citera
2020-02-16, 13:22
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Då blir det för långt för att köra med den metoden.
Plan B skulle väl vara att ragga upp en ny (eller iaf fungerande) generator och själv skifta den på plats. Kolla i Tyskland på deras sidor - inte i Sverige.
På vissa bilar är själva bytet ingen match medan på andra är det en rent helvete som kan ta större delen av dagen eller så behövs bilen hissas på lyft.
Vad är det för bil?
Citera
2020-02-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Då blir det för långt för att köra med den metoden.
Plan B skulle väl vara att ragga upp en ny (eller iaf fungerande) generator och själv skifta den på plats. Kolla i Tyskland på deras sidor - inte i Sverige.
På vissa bilar är själva bytet ingen match medan på andra är det en rent helvete som kan ta större delen av dagen eller så behövs bilen hissas på lyft.
Vad är det för bil?

Domkraft och pallbock funkar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här